Kapten Cook

Trip Start Jun 27, 2013
Trip End Jul 18, 2013

Flag of United States  , Hawaii
Sunday, July 14, 2013

Vår lördag började tidigt och jäktigt. Av någon anledning var vi sena och vi hade en timmes bilfärd till vår destination, kajak och snorkling med guide i Kealakekua Bay, Pathway of the God i Kona. Vi skulle paddla kajak och gå iland på exakt samma ställe där kapten James Cook för första gången landsteg Big Island och dog.
Kanadensarna har ställt i ordning ett monument till hans minne (vilket är Brittiskt  territorium), men Australiensarna var här för inte så länge sedan och snyggade till det.
Deras bästa snorklingställe ligger här och för ett tag sedan stängde man av den här udden eftersom man ansåg att turisterna som gick iland förstörde korallerna. I dag finns det ett fåtal guider som får ta iland turister och vi hade lyckan att komma med ett av dessa
gäng. Den här turen tar ungefär fyra timmar, vår guide Ryan var en trevligt skön typ som berättade en hel massa historier. Den japanska tsunamin påverkade landskapet, ritualer kring hur man förr begravde sina döda eller hur han hittat en död ko i vattnet för
ett tag sedan var sådant han delade med sig. Medan vi var i Kealakekua Bay och åt lite snacks försökte ett par som hyrt egna kajaker gå iland på vår udde. Vad de gjorde var att de körde upp med kajaken på korallerna och det som sker då är att de går av och går de av dör de, så Ryan gick och pratade med dem (på ett mkt trevligt sätt). Det slutade med att han hjälpte dem ner i vattnet och sedan fick de snorkla med sin kajak hängandes efter sig
i repet. Alla kajaker har rep fram och baktill.
När vi snorklat färdigt paddlade vi tillbaka och vilken färg det är på vattnet! Obeskrivbart. När vi kom iland sköljde jag av mig saltvattnet och sedan körde vi till Annie´s för att äta lunch.

Därefter körde vi söderut längsmed väg 11 till vulkanen. På vägen dit stannade vi och drack kaffe (inte jag) vid den svarta stranden Punaluu Black County Beach Park (jag tror att den heter så). Här är det vanligt att sköldpaddorna lägger ägg eller bara ligger och vilar i sanden så man ska hålla avstånd och låta dessa vara ifred, vilket alla faktiskt gjorde. Den svarta sanden är otrolig, det är svårt att föreställa sig hur den brer ut sig och att den
faktiskt är mjuk. Så körde vi vidare till Vulkanen, avståndet från där vi bor och till vulkanen är stor. När vi åkte hem åkte vi över Hilo eftersom den vägen är närmre, dessutom hade vi
bestämt oss för att äta middag i Waimea vilket ligger på norra delen av ön.

Vulkanen var mäktig och nu hade vi flyt. För det första brukar det kosta pengar men vi fick åka in gratis, för det andra var det en stor tillställning där så det fanns nästan inga parkeringsplatser men precis när vi kom vinkade polisen in oss och visade var vi kunde
ställa bilen. Vi gick runt på tillställningen och fick se lite av ursprungsbefolkningens historia. Nu började det småregna så vi gick och köpte oss några fina tjockare tröjor och sedan gick vi på en kortare tur till en vulkantub. Utsikten dit var otrolig och långt
där nere kunde man se hur det gick en led till själva vulkanen (leden är lång och man behöver ägna hela dagen åt den turen).
När vi kom fram till lavatunneln och vilken tunneln. Den var lång, stor, både hög och lite lägre i tak och det kändes helt overkligt att det en gång har strömmat lava genom den här tunneln. På ett ställe kunde man se i taket hur det har sprutat ut lava genom ett mindre hål. Tunneln var ganska lång och när man gått genom hela kom man ut på ett annat ställe så det blev aldrig trångt eller att man var tvungen att gå tillbaka. Tummen upp för det. Många
turister tar bilen för att se på den här lavatunneln, men inte vi så det vara bara att promenera tillbaka. Totalt tog turen runt en och en halvtimme. In i bilen och så bar det av mot Hilo till Waimea och vår middag. Jag tror vi åt runt sju, klockan halv nio var vi tillbaka på vårt hotellrum. Då hade vi varit igång i sexton timmar och jag bestämde mig för att sova.