Helikopterdagen, dag 3 Big Island

Trip Start Jun 27, 2013
Trip End Jul 18, 2013

Flag of United States  , Hawaii
Friday, July 12, 2013

JAG VET ATT JAG SKRIKER MEN NI ANAR INTE VAD JÖRGEN HAR GJORT. I dag gav han mig en två timmars helikoptertur runt ön. Förstår ni hur gulligt det är?! Allt gick så himla bra, jag fick sitta längst fram närmast dörren vilket innebar att jag hade superutsikt! Jag har åkt med Blue Hawaiian Helicopters. De här gossarna håller till utanför för Waikoloa Beach Restort och i dag har jag flugit över i stort sätt hela ön. Det började med att vi flög mellan Mauna Kea och Mauna Loa. Här vi fick lära oss en hel del om deras klimat och hur ”levande” deras ö faktiskt är. Därefter begav vi oss till Kilauea Crater och här fick vi se lava och höra en berättelse om hur en by helt försvann. Trots detta flyttade de tillbaka och byggde upp sin lilla by för att återigen få den utplånad av ett nytt utbrott. Tredje gången de byggde upp byn var det bara ett tiotal hushåll som beslöt sig för att göra det. Alla som inte bor där räknar med att ett nytt utbrott kommer men ingen vet när. Härefter begav vi oss mot Hilo och flög längs med Hamakkua för att titta på Kungarnas dal och sedan längs med Honokaà för att titta på deras spektakulära vattenfall. Därefter flög vi mot South Kohala för att sedan landa i Waikoloa. :P
Resan kostade runt $550 men det var det absolut värt. Film läggs ut i det här inlägget.

Något som är väldigt populärt här är deras varmvattenspaanläggningar. Jag förstår inte riktigt varför de anser att de behöver ha dessa när klimatet är så varmt, men de inser inte hur varm och underbart de faktiskt har det.

Vi var och testade vårt snorkelsett och de fungerar bra! Trots att det är dåligt väder, mulet ligger temperaturen på 84f och man njuter av det varma vattnet, den ljumna temperaturen och... det är en underbar semester. Film läggs ut i det här inlägget.
Alla ni som funderar över om ni ska åka till Hawaii på semester, GÖR DET.

Jag vill passa på och tacka alla som följer min och Jörgens semester, era kommentarer och att ni trycker på gilla knappen gillas mycket av oss :)

Laila on

Å Charlotta vad du får vara med om och du är värd varje insats och vi gläds med alla upplevelser du får vara med om. Jörgen vi är stolta över dig att du tänker på vad Charlotta behöver och tycker om. Hör av er när ni tänker landa på Arlanda och vad flyget heter. Kramar Mamma och Pappa

Mor on

Å vad jag gläds med er båda. Vilket äventyr! Har inte kunnat följa er varje dag, som jag velat. Glömde min laddare i Sala hos Krisse. Nu köpt en ny. Är på Svartsö och har bara mobilen. Kan inte läsa men Stig läser för mig. Det är så underbart att få följa med er. Hälsa Jörgen och ha en fortsatt trevlig semester. Så kul med dina sammanfattningar av era äventyr, speciellt dina ensamma utflykter i Japan och bergsklättringen. Stig hälsar. Han tycker du skriver så underhållande och medryckande. Kram till er båda

Maria on

Häftigt med helikoptertur. Antar att du gillade det skarpt. Fick för ett antal år sen en sån här i Roslagen av Sture. Kan naturligtvis inte mäta sig med en tur runt en hawaiiö men var inte fy skam det heller. Ha en fortsatt härlig resa.

Maria Aitman on

Hej Charlotta!

Följer med i er reseblogg och det är som någon skrev här ovan väldigt bra skrivet. Du tar med detaljer som ger en resupplevelse även för den som inte är där och kan följa er fysiskt på plats, men som följer era äventyr på distans via skrift och foton. Fortsätt njut! Slutligen. Hawaii är ett paradis. Jättekul att få lite tips inför kommande resa :)