Big Island, dag två.

Trip Start Jun 27, 2013
Trip End Jul 18, 2013

Flag of United States  , Hawaii
Thursday, July 11, 2013

Vi har nu varit på Big Island i en och en halv dag och det är så annorlunda mot Oahu. På Oahu var det mer surfare som hade ett skönt liv, mat som lagades i flyttbara bussar, storstäder osv. Här är det helt annorlunda, man surfar egentligen inte här, vissa delar får du som turist inte tillträde till då man älskar att sätta upp vägbommar. Dessutom har man alla väderzoner som finns förutom två (öken- och arktiskt klimat). Vi lever på den torra delen av ön, här finns sandstränder och det är varmt. På vår del av ön regnar det ca 6 inch per år, det går att jämföra med andra sidan av ön som får 132 inch med regn per år.

Nu på morgonen var vi på ett möte ang. vad man kan göra på här. Vi har fått kartor och blivit tipsade om de bästa ställena att åka till eller att äta på. Både Jörgen och jag att det var värt att gå mötet.

Vi har idag varit till Hilo, ett stort samhälle med tropisk skog och vattenfall. Vi besökte Farmer Market som man kan åka till på onsdagar och söndagar. Vi valde också att äta på Don´s Grill och på hemvägen besökte vi Rainbow falls.

Vi bor längs med Kohala Coast och när vi åkte till Hilo körde vi runt de stora bergen längs med Hamakua Coast. När vi åkte hem tog vi vägen genom bergen (Mauna Kea State Park).
Vi bor på ett ganska lyxigt ställe, det är som ett stort område med dyra butiker och fina hotell och vill man behöver man egentligen inte göra något annat än säga till på hotellet vad man vill göra så ordnar de med allt, inklusive hämtning.Längtar till i morgon. :)