Femtedagen, snorkeldagen

Trip End Jul 18, 2013

Flag of United States  , Hawaii
Sunday, July 7, 2013

Snorkeldagen.

Båten vi åkte ut med hade allt vi behövde. Handdukar, snorkelsätt, vatten, snacks och frukt. Vi fick först åka ut till ett rev där vi snorklade. Inför snorklingen fick vi vissa förhållningsorder om
vad som gällde, speciellt angående vattensköldpaddorna som vi inte fick närma oss för aggressivt. De var också mycket noggranna med att vi inte fick gå på revet och hur vi skulle ha huvudet för att inte få in vatten i snorkeln. Det var underbart att flyta omkring med färggranna fiskar i ett underbart varmt vatten. Fast det är klart efter att ha legat i vattnet i en timme blir man nerkyld och då är solen välkommen. Medan vi snorklade såg vi massor av vackra fiskar i alla möjliga färger. Det var så underbart! Jörgen fick se en sköldpadda som tog luft för att sedan dyka igen. Han fick med sköldpaddan på sin GoPro men valde att inte simma efter den då vi blivit tillsagda att hålla avstånd och inte stressa paddan. Vi bestämde oss i alla fall för att vi ska köpa varsitt snorkelsätt så fort vi kommer till Big Island, väl där tänker vi försöka snorkla så mycket vi kan, så underbart var det. När vi gått ombord åkte vi vidare till en sandbank där vi bara gick omkring. Det var så pass grunt att vattnet ibland bara gick till halva vaden, som mest hade vi ett vattendjup upp till mina lår. Sanden var allt från halvt om halvt finkornig till ordentligt grovkornig. Det var faktiskt riktigt skönt att trycka ner tårna i den grova sanden och få lite... inte massage utan snarare för att klia sig. Vi tog en runda runt nästan hela banken innan det var
dags att åka hem igen. Precis när vi hade packat ihop och de var på väg att dra upp ankaret kom ett par springandes. De hade blandat sig lite med de andra båtarna och inte hört hur vi blivit tillbakakallade. Förutom vår båt fanns där tre andra båtar som lagt till. Deras rutt var lite mer påkostad, de grillade boch  hade volleybollnät med sig. Hos dem var kostnaden $88/person till skillnad mot våran som kostade $25/person. En perfekt bra summa för en underbart bra dag.

Jag har varit på gymmet och kört på tracken i en timme. Efter det var vi som sagt ute på Kaneohe Sanbar Excursion. När vi kom tillbaka gick jag till poolen i en timme. Därefter vilade jag på rummet för att sedan åka och äta en tidigt middag med Jörgen. Egentligen blev den inte så tidigt eftersom vi Inte kom iväg förrän vid 17 tiden. Nu är klockan halv åtta på kvällen och vi tittar på tv. Jag njuter av ett glas rött vin och känner mig mycket nöjd med min dag. I morgon ska vi ut och gå längs med en led som ska vara ganska krävande. Jag ser verkligen fram emot det. Vi har i några dagar haft problem med
vårt WiFi, mycket irriterande måste jag säga, speciellt när man är van vid att
bara kunna koppla upp sig.  :)

Maria on

Verkar vara ett prisvärt val som ni gjorde. På en sådan utflykt åker man väl för att snorkla och titta på fiskar och det fick ni ju göra.