FOOD-TOUR!

Trip End Jul 18, 2013

yana

Flag of Japan  , Kanto,
Sunday, June 30, 2013

I dag tänker jag skriva om:
- Edo-Tokyo museum
- Asakusa tempel
- Ueno Park
- Food-Tour

Men jag tror att jag börjar med att berätta att det har varit 29 grader varmt och något molnigt. När klockan var mellan 17 och 18 hade temperaturen sjunkit till 25 grader. Det finns allmänna pooler man kan bada i (vi har inte gjort det) men jag längtar till en stor sjö eller i alla fall ett hav där jag kan ligga och bara sola och lata mig. Vilken tur att vi snart ska göra det. ;)
Vi har i dag köpt en ny lins till kameran. Den heter fisk-öga och jag tror ni kommer att förstå varför.
I morgon har vi
inte bestämt vad vi ska göra, vi tänker hålla dagen öppen och se vad
som erbjuds. :)
Men vi tar det roliga först. Jag tror det här är sista gången jag skriver om allt vi varit med om, så håll till godo.

Food-Tour

I dag har vi blivit guidade till två olika restauranger med helt olika sorters mat. Dessutom har vi fått lära oss mycket om Japan och det japanska folket. Vi började  på ett stället som ligger i Ginza. Hit går många efter arbetet för att äta och dricka. Vi beställde in flera olika aptitretare. Dels fick vi en en liten sallad, sedan serverades grillad kycklingspett med wasabi (alla spetten grillas över en kolbädd). Därefter fick vi återigen grillad kyckling men den här gången kom köttet från halsen på kycklingen. Jag måste erkänna att jag tyckte det var obehagligt att äta den delen även om den var mycket mör. Efter det fick vi in friterade köttbullar som bestod av... kyckling. De här var underbart goda och mycket varma. Därefter fick vi svamp som skulle doppas i något som såg ut och smakade som röd soya. Allt var mycket mumsigt och till det drack vi sake (risvin). Det finns flera olika sorters sake, vi tog den torra varianten. När vi var klara  begav vi oss till nästa ställe som är (tror jag) i Tsukishima. Här gick vi in på en restaurang där man fick ta av sig skorna och tillaga sin egen mat. Stället var specialiserat på pannkakor, det vill säga japanska pannkakor. Det här är en typisk japansk maträtt som var rolig att äta, gick fort att tillaga och man åt den gemensamt vid stekbordet. Vi åt två olika pannkaksrätter. Dels var det en pannkaka bestående av ägg, mjöl, vatten, fläskkött och purjolök. Guiden stekte den på båda sidorna, sedan hällde hon på en segflytande soya, lite majonäs och lite kryddor. Därefter delade hon på den så att alla fick varsin bit. Efter det var det en annan pannkaksrätt som var gjord på bland annat vitkål, torkade räkor, majs, purjo m.m. Den här var lös till konsistensen och inte riktigt lika god som den första.
Kvällen får fem C av fem möjliga.

Edo-Tokyo museum
Edo är det gamla namnet på Tokyo. Utställningen vi var på visade en del av det tidiga Edo.
Lite
av informationen var visserligen på engelska med det mesta stod på
Japanska, vilket var synd då många små detaljer gick förlorade. Museet
var trevligt men jag kan inte påstå att det var det bästa jag någonsin
varit på.
Museet får två C av fem möjliga.

Asakusa tempel
En lite felsägning från i går. Templet vi besökte i dag ligger i Asakusa och inte i Ueno.
Här
i Asakusa är det en typisk blandning av det gamla och nya. Dels fanns
här buddhisttemplet men också den kommersiell gatan Asakusa Nakamise. Vi
valde att först titta på templet och äta en lättare lunch innan vi
begav oss till marknadsgatan. I templet stod människor och köpte
pappersband som de sedan knöt fast på långa vågräta snören. Det var
många som tog sig till rökelserna där de ”skopade” rök på sig med händerna.
Gatan vi besökte säljer i stort sätt allt möjligt. Jag har förresten gjort mitt första
fynd. Det blev en kimono-morgonrock, jag lägger ut en bild på den.
Asakusa templet får två och en halv C av fem möjliga.

Ueno Park
Efter
templet och marknaden begav vi oss till Ueno parken som är känd för
sina körsbärsträd på våren. Vi valde att gå ner till vattnet. Här finns
ett ganska stort område där man kan vara ute och ro eller bara sitta och
njuta av vattnet och titta på djurlivet. Det fanns fotografer i massor
och de stod eller satt och bara tittade ut mot ett område där det växte
stora grodblad. Jag funderar på
om de inte inväntade någon fågel
eller något annat djur som de ville vara först med att få på bild.
Eftersom vi inte gick genom hela parken kan jag inte ge ett rättvist
betyg.
Två C av fem möjliga får det bli.