Vår andra dag i Tokyo

Trip Start Jun 27, 2013
Trip End Jul 18, 2013

Flag of Japan  , Kanto,
Saturday, June 29, 2013

Det är några saker jag inte nämnde i går som jag faktiskt tycker är värt att nämnas. För det första har vi varit med om en jordbävningsövning. Det hela gick mycket lugnt till på flygplatsen där man två gånger varnade för larmet och sedan satte i gång det. Ett pipande ljud bröt ut och precis när jag skulle till att filma ljudet tog det slut. Jag skulle faktiskt inte ha något emot att få känna på ett par skakningar på riktigt, det ska självklart inte kunna skada någon... bara
skrämma mig lite grann. Det andra jag vill berätta om från gårdagen är vår toalett som lite grann har hämmat mig. Jag vet det låter underligt men kom igen, vad skulle ni göra om toaletten började skvala varje gång ni sätter er på den för att kissa? Själv låser det sig för mig och jag sitter där dumt och undrar vad sjutton det är som händer. Vår toalett har en massa andra
konstiga egenskaper också men dessa kommer inte igång av sig självt
och jag har inte prövat att ge den några kommandon, (skratt). Jag tänkte också att jag skulle nämna att vi var i stadsdelen Ginza igår. Här finns det i stort sätt bara en massa tjusiga butiker  som Dior m.fl. och så restaurangen vi var på i går. Den är tyskinspirerad, heter Lion och nej för min del var den inte en hitt men det är klart att det var kul att se Geishan som satt mitt emot och åt mat med tre andra. En av dem rökte! Jag förstår inte varför man får göra det på vissa restauranger när de faktiskt har inglasade rökrutor utomhus där rökare är anvisade att stå på. (Like it a lot.) Våra kuddar är jättetunga då de består av något som jag tror kommer från våra fyra sädesslag. Vilket är bra för min nacke så jag är nöjd.

Dagen har varit helt flippad. Det började med att vi klockan 04.00 lämnade hotellet för att promenera till fiskmarknaden (tunnelbanan går inte så tidigt) som ligger i Tsukiji. När man kommer dit och om man är i tid blir man guidad och sedan får man äta en mycket trevlig frukost besående av sushi. När vi kom dit 05.30 hade tyvärr gruppen blivit för stor, vilket innebar att vi plus en massa andra turister inte fick plats. SUCK! Visste ni förresten att man känner gemenskap med de andra turisterna här. Det är nästan så att man går och hälsar på varandra. Saken är ju den att vi alla kan urskilja varandra, vi vet om vi är turister eller inte. Men, men till saken. Eftersom vi inte fick plats valde vi och en massa andra turister att gå omkring på egenhand. Det finns flera områden där man inte får gå och hela tiden måste man hålla utkik efter alla truckar som far omkring ljudlöst. Det är flera restauranger i det här området som man får stå i kö för att komma in på. (De flesta som köar är Japaner.) Vi tänkte att vad faan vi ställer oss i en kö och ser vad som händer. Det som hände var att några Danskar kom fram och pratade med oss. Några engelsmän ställde sig bakom oss och en Japanska kom
fram och sa att det troligen skulle ta fyra timmar innan vi kom in på restaurangen. Vilket fick oss att ta ställning, vad skulle vi göra? Inte var det att köa i fyra timmar i alla fall så vi började
promenera ut från fiskmarknaden till en lite mindre marknad som säljer allt möjligt. Nu var klockan strax före sju och hungern började göra sig påmind så vi slank in på ett hak där det satt
en massa Japaner. Jag har alltid fått höra att man ska ta seden dit man kommer så det var just vad vi gjorde. Det blev med andra ord grönt te (nu låter det riktigt präktigt eller hur?) en stor stark
och Nigiri set (fine) 8 bitars sushi. Efter halva sushitallriken som förresten var sååååå god (förlåt alla svensklärare) och två öl var jag proppmätt och smålullig och klockan var inte ens åtta. Nu menar inte jag att alla Japaner dricker öl till frukost men våra gjorde det. Jag skulle jättegärna berätta för er vad restaurangen heter för det är den värd MEN vem sjutton kan läsa
Japansk skrift? (Har ingen app för det. Jag lägger ut en bild.) Klockan är alltså åtta och vi har varit uppe sedan tre, vad gör man nu? Vi gick runt en stund till men bestämde
oss sedan för att åka till Odaiba-kaihinköen, som är en konstgjord ö. För att ta oss dit var vi tvungna att åkal Monorail. Självklart valde vi till viss del att promenera dit, (Tokyo är en trevlig stad att gå i och man ser hur deras historia har blandats samman med 2000-talet och till viss
del med ett västerländskt synsätt).
När vi väl var framme vid Odaiba-kaihinköen valde vi att gå ner till stranden och jag doppade fötterna i ett förvånansvärt kallt vatten. Man får inte simma här men många väljer att doppa sig och leka med barnen vidstrandremsan. De hade en hel del regler, som att man inte får elda, inte simma, hunden skulle vara kopplad m.m. Från stranden promenerade vi vidare till de köpcentrum vi tänkt besöka. Döm av min förvåning när de ännu inte har öppnat. Klockan är bara tio och vi som känner att det borde vara eftermiddag. Jag har förresten hittat lakritstuggummi, fast det smakar inte lakrits utan bara av något starkt. Efter att ha besökt jättemånga olika köpcentrum var vi ganska nöjda när vi satte oss och tog varsitt
glas. Jörgen tog en öl och jag ett glas vin. Fötterna gjorde ont så av med skorna, upp med benen på stolen mitt emot och sedan lämnade en djup suck mina lungor när vinet fördes till min mun samtidigt som jag njut av utsikten. Härefter hände något märkligt, av någon anledning hamnade vi på en bilutställning och en historisk tillbakablick om bilar. Hur det gick till vet jag inte men det var inte så där jättespännande. Vi fick visserligen en upplevelse i en bioåktur men nu hade jag hunnit bli så trött att jag nästan somnade fast stolen rörde på sig. Jörgen var hungrig så innan vi åkte hem fick han en hamburgare.
Elva timmar och femton
minuter efter att vi lämnat hotellet kom vi tillbaka. Nu behövde jag som knappt kunde hålla ögonen öppna sova. Sextio minuter senare öppnas mina något melerade ögon och världen var tillbaka igen.  I två dagar har vi förresten tänkt besöka olika museum men hitintills har det
alltså inte blivit av. I morgon ska vi bland annat besöka tempel i Ueno. Klockan åtta gick vi ut för att äta en bit mat. Vi hittade en jätte trevlig kvarterskrog där jag fick en god kycklingrätt med
mycket grönsaker och Jörgen en stark räkrätt med rischips. Till maten intog jag rödvin och Jörgen en öl. Snacka om god mat. Vi gav kyparen 75 kronor i dricks vilket han tyckte var för mycket men till slut tog han snällt emot pengarna. Klockan är här i Tokyo 21.50 och hos er 14.53. Nu säger jag godnatt för jag är ordentligt trött.

Vid tangentbordet,
Charlotta.

mor on

Å Charlotta, det är så fantastiskt att höra om era äventyr. Beundrar dig för att du orkar skriva så deltaljerat och innehållsrikt, och alla fina foton. Förstår att det tar tid.
Själva åkte vi till Sthlm i dag för att lämna Lukas födelsepresent. De åkte till Värmland i dag och blir kvar över Lusses födelsedag. På vägen upp fick vi punka strax efter Nyköping. Det var inte det lättaste att byta däck i tät trafik på motorvägen
Ha en fortsatt kul och upplevelserik semester.Kram till er båda

Catha on

Hej, hoppas ni har det bra. Är nu i Värmland lite orolig över vädret förra sommaren regnade ju bort och jag tycker det känns iskallt. Håll utkik! Blir det inte bättre kommer jag till Hawaii ;)