Första dagen i Tokyo

Trip End Jul 18, 2013

Nysättra

Flag of Sweden  , Stockholm,
Friday, June 28, 2013

Vi tog avsked av Nysättra och sonen klockan 10.30 i torsdags och styrde kosan mot Arlanda. Äntligen var det dags, resan kunde börja. Vi flög till Köpenhamn där vi mellanlandade innan planet styrde vidare mot Tokyo. Eftersom Jörgen flyger så mycket hade vi en hel del flax. Till och börja med fick vi dryck och en aptitretare mellan Sverige och Danmark. När vi satt i vår Airbus 340 fick vi sitta som guldkunder vilket innebar att vi fick fotstöd till stolarna, skönare täcken och mer att dricka. ;) För en som inte kan sitta still var det helt suveränt bra. Jag kan mycket stolt berätta att jag nästan satt still under elva och en halv timme. Vi ligger sju timmar före er och har nu ”dygnat” som Jakob skulle säga. Klockan är i skrivandets stund 20.15 (för er 13.15) och vi är på väg att sova, men inte jag, inte just nu. När vi kom fram till Tokyo gick det snabbt att komma igenom tullen, alla fick lämna pekfingeravtryck och bli fotograferade. Att jag nästan höll på att glömma mitt pass i passkontrollen tänker jag inte gå in närmare på. Vi tog Narita Express in till Tokyo och det gick undan. Det som var mest fascinerande var hur man stängde av tåget för att stolarna skulle vändas i rätt färdriktning och städas innan vi fick gå på. Detta gjordes under tio minuter därefter satt vi och väntade i fyra minuter och så bar det i väg. Resan in var tyst och händelselös. När vi checkat in på hotellet tog jag en powernap på trettio minuter sedan var det dags för en dusch, ombyte och ge sig ut på stan. Vi bor inte stort eller dyrt men vi har ett fantastiskt bra läge. Vår tunnelbanestation heter Asakusabashi och man får åka JRs tunnelbanesystem för att komma hit. Hotellet vi bor på heter Yanagibashi. Härifrån är det gångavstånd till en stadsdel där det säljs en massa teknikprylar. Jag kan varmt rekommendera alla att ta sig dit för det är en härlig blandning av nytt, gammalt, flickor som är Manga-klädda m.m. Japanerna är ett mycket artigt folk, de flesta är kortväxta men det finns några som är över medellängd (fler än jag trodde). De flesta av männen har vita skjortor, många av de unga flickorna har korta kjolar och strumpor som går upp över halva låret. Det är rent och prydligt över allt, man följer vänstertrafiken mycket strikt på gatan såväl som i rulltrappan. Vi har inte åkt fel någon gång däremot hade vi svårt att finna restaurangen Jörgen bestämt att vi skulle äta på. Eftersom jag helst inte vill äta av mina laktastabletter tog jag stekt vitlökssvamp i olja, och olja fick jag. Som tur var var det en aperitif så jag fick inte så mycket av det. Ölen var god och hjälpte till att skölja ner maten. Japp, det var min första måltid och vår första dag i Japan, i morgon ska vi upp klockan fyra för att gå på en fiskmarknad och äta sushi.

mor on

nu har jag läst allt du skrivit om er första dag och jag tycker det är helt fantastiskt. Du skriver så bra och medryckande. Det känns som om jag var med er. Stig har också läst och tycker om.Och att du orkar lägga in alla foton och skriva allt när jag vet att du har jet-lag. Helt klart bonus. Kram till er båda

rohdin laila on

Bravo jobbat med förmåner och annat. Ät mycket fick och promenera mer så kommer ni tappa åtskilliga kilon. vi blir avundsjuka, men nu unnar vi er en ritig trevlig resa tillsammans. Jakob och vi kommer att samarbeta som ett elitteam. Kramar från mamma och pappa.