En lördag i New York City

MTA Metro Card
Staten Island
Frihetsgudinnan
Jackson Garden
Mckennas Pub (250 West 14th Street, New York, NY 10011-7220)
Brooklyn Brewery (http://www.brooklynbrewery.com/)
Broadway Show. Spider-Man, Turn off the dark

Dagen har varit hektisk. Vi har hunnit med mycket på kort tid och jag tänkte berätta lite om våra upplevelser.
Dagen började med att vi köpte varsitt sju-dagars kort (MTA metro card) som man kan åka hur mycket man vill på. Förra året kunde man köpa en-dagars kort men det har de nu tagit bort. När man köper dessa kort ska man koma ihåg att man egentligen måste skriva vilken adress man bor på. Men om man skriver fem nior (99999) och sedan trycker fyrkant förstår automaten att man är på besök och man kan på det viset ta sig runt systemet och därefter är det bara att betala.

STATEN ISLAND - STATUE OF LIBERTY
Vi började med att ta bussen (M20)  till färjan som tar en till Staten Island. Det är gratis att åka färjan och den tar enorma mängder människor. När vi skulle gå på var vi oroliga över att det skulle bli trångt, ironiskt nog såg vi knappt en själ när färden började. Under färden hade vi små marinsoldater med. Det såg ut som ett läger för barn som vill rekrytera till armen när de blivit tillräckligt stora.
Varför åker man då till Staten Island? Det var precis vad Jörgen och jag bestämt oss för att ta reda på och tyvärr vet vi fortfarande inte det. Det som är positivt med färden är att den inte tar mer än 20 minuter och att man kan åka tillbaka till NY på en gång. Man åker förbi frihetsgudinnan på mycket nära håll, (jag trodde nog att ön hon står på skulle vara större men det är den inte. Den är så liten att hon nästan ser förstår ut för den). När man väl har kommit över till staten Island finns det restauranger man kan besöka om man åker buss eller cyklar, det sägs att de ska ha ett djurliv man kan besöka, men det är nog allt. Om det finns någon som har något mer att berätta är man välkommen att göra det. Jag anser att anledningen till att man åker färjan är för att man ska få se frihetsgudinnan utan att behöva åka ut till Liberty Island som hon står på.

JACKSON PARK -  MCKENNAS PUB
Efter en trevlig färd valde vi att promenera till Jackson park där de har fritt internet och det är förbjudet att röka, vilket jag gillar. :) Det är så skönt att slippa cigarettrök!
Därefter tog vi oss till Mckennas Pub. Hur bra ställe som helst, vi kom när det var happy hour vilket betyder att köper du en öl så får du en till gratis. Servisen var mycket bra och jag fick i mig hela två öl och en härligt god kycklingmacka, vilket var behövligt då vi skulle ta oss till Brooklyns bryggeri.

BROOKLYN BREWERY
Brooklyn Brewery var ett härligt ställe. Vi hade lite problem att hitta dit eftersom de har en byggnadsställning precis framför ingången och en liten minibuss som tillagar pizza. Det var verkligen en upplevelse att vara där. De säljer ingen mat men det är TILLÅTET att ta med sig mat, så folk beställer pizza, sallad, vi såg till och med några som firade med tårta. Medelåldern är yngre, (de har 21 års gräns på alkohol i USA) de säljer kläder mm. och de har guidade turer man kan gå på.
När man ska köpa öl gör man det genom att köpa marker (vid ingången) sedan betalar man bartendern med dessa marker. Så vad tycker jag då om ölen? Huuu den smakar rått, ojäst och beskt. Vad tycker Jörgen? "Få sorter men ölen var bra. Speciellt deras SLAM som är en dubbel IPA på nio procent".
Under turen nämnde de Sverige och att vi tydligen ska dricka mycket av deras öl. Här håller vi kanske inte riktigt med men det är alltid kul att man nämner vårat lilla land.

BROADWAY SHOW
Efter en hektisk dag kom vi hem hela två timmar innan vi skulle se spindelmannen. Så vi vilade en liten stund innan det var dags att göra i ordning sig för kvällen. Jag hade på mig min bruna klänning som jag köpte i Dallas förra året och mina Tommy Hilfiger skor som jag köpte i Berlin, lite bling, bling och som toppen på allt satte jag upp håret. Sedan bar det av.
Så hur var showen? Ganska bra, det hela började mycket effektfullt och det avslutades ännu mer effektfullt men de hade kunnat strunta i alla lugna låtar där man skulle förstå hur Peter och hans älskade utvecklade ett förhållande. Det blev lite för långtråkigt emellan åt, men de var duktiga. Jag skulle vilja rekommendera denna föreställning till yngre människor. Nästan alla skådespelare var unga, de har lagt till en hel del roliga effekter (vi fick se rånare som hade de oproportionellt stora huvuden) och boven i dramat var helt otroligt rolig emellan åt.
Under showen hade Jörgen svårt att hålla sig vaken, jag fick jätte ont i mitt ben, (har en skada och när jag sitter stilla för länge börjar benet krampa) men det värsta var publiken. Herre gud, de vet ju inte hur man uppför sig på teater. Folk kom sent, de sprang fram och tillbaka under showen och sedan (det här är det värsta) åt de godis ur passliga påsar. Ingen uppfostran över huvud taget? Nu känner jag mer än någonsin hur viktigt det är att går på teater med våra elever i nian, så detta ska vi absolut inte sluta med på mitt jobb.

Jörgen och jag hade tänkt gå ut och äta efter showen men sömn var mer behövligt och vi valde att vandra hemåt. Vi bor nära till allt och njuter verkligen av vår vistelse här. Jag har glömt berätta hur vi äter frukost, det här måste ni bara få reda på.
Jörgen har platinakort vilket innebär att när vi kom hit så kunde vi gå i en speciell VIP-kö. Eftersom vi är platinakunder så får vi också frukosten gratis. Men vi äter ju självklart inte med vanliga döda, nej vi har en egen matsal som var jätte svår att hitta. Den är så hemlig att de inte har märkt ut den. Man måste använda sitt rumskort för att komma in och det är jätte lyxigt där inne. Maten är jätte fin, man sitter och tittar ut genom enorma panoramafönster och det känns bara så jätte lyxigt. ;)
Ja det var vår första hela dag här i NYC. Det har varit varmt men molnigt vilket betyder att man har kunnat röra på sig utan att svettas= perfekt.