Första kvällen

Trip Start Aug 12, 2011
Trip End Aug 16, 2011

Flag of United States  , New York
Friday, August 12, 2011

Vi har landat, tagit oss genom alla kontroller och har nu hoppat på airtrain (eller monorail som det också kallas) och åker nu sakta men säkert till tågstationen. Dessa monorail är lite roliga, de påminner mig lite om berg och dalbanor, men inte som ni tror. Tåget är inte särskillt långt, det är gratis att åka dem och är de är uppdelade i små vagnar som man stiger in i, sedan tar tåget en vidare genom hela flygplatsen mycket, mycket, mycket sakta.
Vi valde att åka till tågstationen, men man kan också åka till parkeringsplatsen, uthyrning av bilar mm. Men varför jämför jag då dessa monorail med en berg och dalbana? Jo för att det känns på samma sätt när vagnarna rör på sig.

När vi kommer till de "riktiga" tågen är de precis som jag kommer ihåg dem men ändå inte. Man glömmer hur det ser ut, men framför allt hur varmt det är när man stiger av på Pennstation. Pennstation är ett smutsigt, varmt och bullrigt ställe. Trapporna är så trånga att man knappt tar sig upp och när man sedan har kommit till marknivå hör man hela tiden hur de varnar så att man inte på något sätt ska kunna göra illa sig och sedan stämma staten.
Efter tåget tar vi en liten promenad till Times Square Manhattan, och det är inte lätt med bagage, mycket människor och en härlig hätta som slår emot en.
Nu har jag också ont i mina fötter. Jag valde att ha på mig högklackade skor när vi skulle flyga, (köpta i Berlin) fötterna har svullnat och att jag har ONT, men jag såg i alla fall snygg ut på tv:n i Danmark (hoppas jag).

Vårat rum är härligt stort, (vi har ett handikappanpassat rum) och vi bor på 31 våningen. Kassaskåpet låser och öppnar man genom att man tar ett av sina kort och sedan drar man det genom skåpet för att kåda det. Jörgen har lite problem med att öppna det. Drar man det inte precis som man gjorde när man låste det... ja då vill det helt enkelt inte vara med.

Vi gick ut på kvällen till en Irländsk pub, Pig´N Whistel  (http://www.pignwhistlets.com/) där åt och drack vi god mat och öl. Jörgen tog fish and chips medan jag prövade på pubens lokala hamburgare med svamp och lök. Det var jätte gott men jag klarade bara av att äta lite, lite grann sedan fick jag inte ner mer. Inte heller klarade jag av att dricka någon öl, men Jörgen tog två stycken, sedan bar det av till hotellet för lite sömn och tro mig det behövde vi. Jag höll ut till 10.30 pm men sedan somnade jag som en klubbad säl och sov gott till 07.30 då det var dags för en ny härlig dag.