Resan till New York

Trip Start Aug 12, 2011
Trip End Aug 16, 2011

Flag of Sweden  , Stockholm,
Friday, August 12, 2011

Äntligen ska vi till New York. Det var ett år sedan vi var här senast och det känns jätte skönt att vi är på väg igen. Men det här är ingen resa som har gått smärtfritt, stor oro och kändisskap har följt oss på den här resan.

Det hela började redan när vi skulle checka in på Arlanda. För alla er som rest till USA vet att man måste ha ett elektroniskt visum för att komma in i landet. Det här fixade Jörgen och jag förra året men vid incheckningen på Arlanda säger damen att Jörgen inte har något? Hon tittar vidare och hittar tillslut något som ska gälla, så vi checkas in och hoppar på planet till Köpenhamn.
När vi kommer till Köpenhamn och ska checka in på nästa plan blir det stopp. Jörgen får helt enkelt inte resa vidare! De menar på att han inte har ett visum till staterna.

Det här är vad som hände i Köpenhamn.Direkt när vi kommer till incheckningen i Köpenhamn får vi syn på en kamerakille som berättar att han filmar för Dansk tv 2, självklart faller linsen på oss och vi försöker låtsas som om han inte existerar. För min del går allt bra, jag checkas in medan Jörgen blir kvar utanför, Han har inget visum till staterna. PANIK!
Varför har jag det men inte Jörgen? ganska snart visar det sig att Jörgen har skaffat nytt pass och passen är förknippade med visumet. Nytt pass = skaffa nytt visum.
De går i väg med honom och jag sitter själv kvar medan planet börjar fyllas på med människor. Det blir allt tommare på folk och Jörgen syns inte till. Nu börjar jag fundera över mina alternativ, jag har inga pengar, inga kort, ingen biljett hem och jag är i ett annat land. Vad ska jag göra?
Jag bestämmer mig för att sitta där jag sitter, de får göra vad de vill, men mig rubbar de inte på. När jag i stort sätt är ensam kvar vid incheckningen kommer de med Jörgen, som självklart har kamerakillen i hasorna.

Kamerakillen har nu följt Jörgen sedan vi kom. Av vår panik har han fått ett bra inslag för sin dokumentär om livet på flygplatsen. Ni som känner Jörgen vet att han inte gärna vill vara i fokus, bli filmad eller  fotograferad, men det är precis vad han blir, utan stopp. Inte ens när vi skyndar på planet låter han oss vara i fred. I stället följer han efter oss in på planet, börjar ställa frågor till mig samtidigt som han ger mig direktiv för hur han vill att jag ska gå och svara. När vi äntligen pustar ut i våra säten fortsätter han att filma oss en stund men till slut måste han lämna planet, och vi kan börja med vår weekend.
Men nu har vi blivit lite av kändisar, det var inte många som missade att vi hade en stor kamera i hasorna. När vi blev serverade vin fick vi det i glas, gjorda av glas medan alla andra fick det i plastglas. Hi, hi kul eller hur ;)

Oron fanns fortfarande kvar, kommer Jörgen in? Alla ni som passerat de amerikanska tullarna vet att allt måste vara perfekt för att man ska få komma in i landet och frågan var om Jörgens papper var det?
Vi kom till tullarna lämnade våra fingeravtryck, blev fotograferade, svarade på alla frågor och fick sedan komma in i landet. Det hade fungerat, tack Danmark.

Vi tangentbordet, Charlotta