Sista natten i New York

Trip Start Jun 15, 2010
Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , New York
Saturday, July 24, 2010

Jag förstår att ni väntar spänt på att få höra lite mer om vår tid här i NY, men faktiskt så orkar vi inte så mycket längre. Vi behöver vila. Tänk er själva att ni ska orka vara intresserade, nyfikna och hoppa på allt som händer under sex veckors tid. Vad man måste komma ihåg är att vi hela tiden är ihop, delar allt och får nya intryck ständigt. Så gårdagen var lugn, ja förutom ovädret som gick förbi.

Det blixtrade, regnade och blåste härligt. Jag är en sådan som gillar stormar och oväder och Jörgen och jag satt vid fönstret och njöt. Egentligen skulle vi ha gått ut på kvällen men nu blev det en innekväll. Nu går jag händelserna i förväg lite, det här var vad som hände i går.

Jörgen åkte i väg för att lämna tillbaka bilen och jag bestämde mig för att gå ut och shoppa, (Jakob tog sovmorgon, vilket han velat göra under hela resan).
Det första som hände var att jag upptäckte att det regnade ute, men lite vatten skadar inte så jag fortaätte min promenad upp till times Square (två kvarter).
Medan jag går mellan affärerna blir jag bara blötare och blötare (det regnar riktigt ordentligt nu) tills jag är så dyngsur att vattnet rinner längs med kroppen, min tröja är genomskinlig och jag känner mig riktigt dum när jag går in och ut genom affärerna. Tillslut går jag och köper ett paraply från en man som säljer dem på gatan ($5). Han sitter och ropar ut hur bra det är med paraply. Man kan gå under dem utan att bli blöt, man kan ha sin flickvän under dem, men kan... osv. Sedan fortsätter min runda.

Jag har hittat jeans! Fann dem i en Levi´s butik, som är specialiserade på just byxor. Men eftersom Jörgen bett mig gå till Maycs måste jag ju självklart göra det. Han hade inte en aning om vad han bad mig om. (tur att jag inte hade med mig så mycket pengar)
Macys visade sig vara en stor butik med bara märkeskläder, ni vet Maggy London, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger osv. Det var med andra ord DYRT. Jag fann i alla fall ett par jeans som jag skulle ha kunnat nöja mig med för $98 plus skatt. (Det är något jag irriterar mig på, i vissa butiker har de redan lagt på skatten (på prislappen)  men för det mesta läggs det på när man betalar.)
Men varför nöja sig med något när jag har hittat mina byxor, så tillbaka (från broadway) till times Square för att köpa byxorna (och lite till) och sedan till hotellet för en vilostund. Det är hårt att vara ute och shoppa i den här värmen.

Eftersom det stormade så mycket så blev det ingen middag för oss i stället gick vi till en vending machine och köpte lite godis och läsk.
Is, godis och läskmaskiner finnas på alla hotell. Jag tror inte att jag har berättat att det första vi gjorde (när vi kom till USA) var att köpa en kylväska. Den fyller vi med is varje dag och på det viset håller vi vår dricka kall. Så här gör alla amerikaner (man använder inte kylklampar) och de har stora kylväskor, en del dras som vagnar.

I dag åkte Jörgen och Jakob till Bronx för att köpa tröja och keps till Jakob. Han är ute efter Yankees grejer (tyvärr blev det bara en keps till). Jag däremot gav mig återigen ut på shopping (jag går mycket ut och in i butiker utan att köpa något. Jag är lite små snål, måste tänka en dag eller så innan jag slutligen bestämmer mig men Jörgen är underbar, det jag vill ha det får jag. Så nu är jag tex ägare till en ursnygg Billabong jacka.

Det är riktigt underhållande i den här stan, att gå över ett övergångsställe kan vara ett äventyr i sig. Bilförarna har inte en chans!
Så här går det till. De flesta vägarna är enkelriktade, fotgängarna  (från båda hållen) står aldrig kvar på trottoaren och väntar tills det blir grönt, utan sakta men säkert drar de sig längre och längre ut på gatan (kom ihåg att det här sker från två håll) tills det bara är en smal fil kvar för bilförarna att köra på trots att det är minst tvåfiligt och att man kan parkera på båda sidorna av den enkelriktade vägen, (det är breda vägar).

I dag har det varit varmt, de varnade för att det skulle bli 104-106 f. Jag har med andra ord nästan smält bort. Vad jag har kommit på är att ta med mig riktigt små handdukar som finns på alla hotell och den går jag och torkar mig med hela tiden.
Det här är allvar jag har bytt kläder tre gånger och duschat kallt en gång. En gång glömde jag att ta med mig handduken så när jag kom tillbaka rann svetten om mig (precis som när det regnade) så Jakob undrade vad jag hade gjort. Inte mycket! Det är så här jag har det, det och att mina lockar är tillbaka vilket i sig betyder att jag har en flurp på min lugg.
Trots att jag måste se ut som... jag vet inte vad hände något som gjorde mig väldigt glad nu på kvälen. Jag var ute och gick och går förbi en kvinna som står och väntar på att gå över gatan. När jag går förbi henne stannar hon mig och säger att jag har en väldigt vacker aura, sedan går hon över gatan. TACK! Det var jätte gulligt sagt.

I dag åt vi mat på Ruby Tuesday, det var jättegott.
- Jag beställde en vattenmelon margarita, salladsbuffé och sedan varmrätt som bestod av en mediumgrillad köttbit, broccoli, potatismos och två hummerstjärtar.
- Jakob beställde Cola, sallads buffé, mediumgrillad köttbit, broccoli, potatismos och ris med stora havskräftor.
- Jörgen tog en öl, sallads buffé, revbensspjäll, potatismos, broccoli och friterade havsräkor med en stark sås till.

Det finns så mycket vi skulle vilja göra här men som sagt vi börjar bli trötta, det plus att värmen i dag har varit outhärdlig och det finns ingenstans att bada här. Tro mig jag har försökt, nu längtar jag efter att ta ett dopp i Råda sjön (lejontassen).

Det var en sak till innan jag ger upp för i dag. Ni vet ju att vi bor 33 våningar upp och igår bestämde jag mig för att gå ner till gymmet, ligger 34 våningar ner, (källaren) sedan tränade jag i 30 minuter för att sedan gå upp. Det var bland det jobbigaste jag har gjort och nu har jag träningsvärk. Vi får se hur det känns i morgon.

mor on

Tack för en helt fantastisk reseberättelse.Jag förstår att ni är trötta nu. Jag tycker du Charlotta har varit otroligt duktig som orkat skriva varje dag. Dessutom vill jag tillägga att ni har tagit så underbart bra foton. Det har varit en stor ynnest att få vara med er. Faktiskt har jag genom er också fått uppleva alla platser ni besökt.
Ja naturligtvis har du en jättevacker aura.
Nu längtar jag så mycket efter er
Hälsa killarna och stor kram till er alla tre.

dennis hansson on

Jaha,nu har i haft en spännande semster tripp och imorgon landar ni på Arlanda och förhoppningsvis fint väder.Jag,Olle+Kalle åker på vår semester,nämligen till Åland tor from den 26 juli och är tillbaka de den 27:de.
Ha det så bra och kram./pappa