Sveriges utvandrare.

Trip End Jul 25, 2010

Holiday inn express

Flag of United States  , Wisconsin
Thursday, July 15, 2010

I dag bestämde vi oss för att besöka USA:s största varuhus, Mall of Amerika som ligger i Minneapolis.
Varuhuset har självklart alla möjliga sorters affärer, restauranger men också ett helt otroligt tivoli och ett stort akvarium. Självklart låg Ikea runt hörnet också.
Jakob och jag hade som mål att handla kläder, Jörgen att insupa atmosfären, så vi delade upp oss i två gäng. Jakob och jag slavade oss omkring genom hela köpcentrumet på så kort tid som möjligt medan Jörgen... ja om vi säger som så. Han jäktade inte runt.

Efter en trevlig lunch på en nudelrestaurang (där Jörgen åt köttbullar och spagetti) var det dags att åka vidare till lite mer svenska trakter. För självklart var vi tvungna att se hur våra utvandrare mår.

Vi har i dag besökt Chisago, Lindstrom och Skandia.
I Chisago fanns det en svensk godisbutik men den hade bara öppet på helgerna, så tyvärr... jag har inget att rapportera på den fronten.
En sak som jag upptäckte som jag tror är typiskt svenskt är alla flaggstänger som fanns i dessa svenskinfluerade samhällen.  Vi har i stort sätt inte sett det på några andra tomter än på dessa (obs de flesta hade hissat den amerikanska flaggan).
Vi har självklart betett oss som turister och blivit fotograferade och fotograferat.

Dessa städer har svenska systerstäder, vilket jag tycker låter roligt. Det står skrivet vilken stad (i Sverige) de har som systerstad. Det står direkt när man kommer in i staden.
Naturen är väldigt lik den svenska och det är välmående små samhällen med stora hus och tillhörande marker.

Nu är vi i en lite håla där de har Amerikas största vattenpark, japp nu vet ni vad vi ska göra i morgon.

Lillemor on

Ha fortsatt trevligt.Har varit på kalas hos kusin Rolf i Näkna. Trevligt. Fortfarande hett här. Kram