Yellowstone!

Trip Start Jun 15, 2010
Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , Montana
Tuesday, July 13, 2010

I dag har vi varit i Yellowatone.
Finns det något jag inte skulle vilja vara utan så är det den upplevelsen. Jag har aldrig varit med om något liknande, så vackra vyer, djur och ett spännande landskap.

Det första som hände var att vi åkte upp till Mammoth Hot Springs för att titta på gejsrar och vilka skapelser det var. Så otroligt vackra färger med ljud och lukter som gör att man förstår att man är på vulkanisk mark.

När man ska gå här får man inte gå var man vill, marken är skör, tunn som en skorpa på vissa ställen, (dessutom kan det bildas "nya" gejsrar över en natt) och går man igenom blir man troligtvis skållad. Tydligen har det hänt under årenslopp, så för att  vara på säkra sidan måste man gå på de vandringsleder som de byggt i trä.
Jag gick bakom en kille i tolvårsåldern som gick ihop med sin lillebror och lillebror frågade storebror varför man inte fick gå på marken? Storebror svarar (mycket lillgammalt) "det här är en vulkan som är aktiv, går du på marken kan du går ner dig i vulkanen". Lillebror säger då oroligt "jag tror inte jag tycker om Yellowstone!

Vi bestämde oss för att åka vidare till Norris Geyser Basin och se på fler naturupplevelser och upplevelser fick vi verkligen. På vägen dit blev det stopp i trafiken så jag och Jakob bestämde oss för att går ur bilen och titta vad som stod på. Har ni hört talas om grizzlybjörn någon gång? Mmm just det, jag fick syn på en som stod ca 25-50 meter från vägen och betade. Självklart kunde jag inte låta bli utan var tvungen att filma den och den var sååå söt. Vad jag glömde och fler med mig är att man inte får vara närmre än 100 meter från björnar. De är inte tama! Jakob tog några kort och sedan åkte vi vidare, vi skulle ju ändå till Norris.

Under hela vår färd genom Yellowatone fick vi se vilda djur, många nära men också en bit ifrån oss. Så vilka djur har vi stött på? Grizzlybjörn, svartbjörn, mule deer, lite fåglar, älg, bisonoxe, ren, rådjur av något slag. Det är vad vi tror, vi ha rlite svårt med namnen på vissa av rådjuren mm.

I Norris fick vi en ny upplevele. Den här vulkaniska aktiviteten är så enorm att man måste vara här och uppleva den, jag kan rekommendera alla att åka hit. Det är värt pengarna.
Jag tror att jag skulle vilja åka hit igen en då stanna här ett tag. Jag skulle vilja ut och rida på guidade turer, åka forsränning på Yellowatone river, se på guidade solnedgångar mm och mm. Utbudet är oändligt.

Vi åker vidare till Old Faithful som är en gejser som troget får ett utbrott med gämna mellanrum. När vi var där fick vi reda på att det var 45 minuter till nästa utbrott, så troget tog vi plats på första parkett och satte oss och väntade.
Efter en stund tyckte jag att det skulle vara gott med en glass och det höll mina herrar med om så jag gick och köpte det. Eftersom Jörgen inte är så förtjust i glass beställde jag en liten mjukglass till honom och varsin stor till Jakob och mig. När hon gjort den första stora glassen var jag tvungen att ändra på beställningen, jag borde ha kommit i håg att allt som är stort här ÄR stort.

När vi ätit upp våra glassar fick Old Faithful sitt utbrott, det var häftigt!
Tyvärr har vi varit tvungna att hoppa över saker för att hinna och ändå hann vi inte med allt vi tänkt oss. Allt tog så mycket längre tid och djurlivet hade vi inte riktigt räknat med.
När vi skulle åka till vårt hotell åkte vi över Beartooth Highway. Vägen är stängd under stora delar av året pga all snö som kommer där. Nu i mitten av juli låg det fortfarande mycket snö kvar och temperaturen var på låga 42 f (=5,5 c). Vi var själva på vägen och vi kom bara högre och högre upp på berget. Man kände sig liten och lite oroliga var vi, tänk om bilen stannade. Mobiler har ingen teckning här inte.

Vi kom till vårt hotell 23.30 och då hade vi ännu inte hunnit äta middag. Vi bestämde oss för att hoppa över det eftersom vi var för trötta och dessutom skulle vi ut på vägarna tidigt morgonen där på.

mor on

Herre Gud vilken naturupplevelse. Jag förstår att du njuter. Är så glad för er skull. Jag menar allt ni upplever. Stor kram