Seattles underjord.

Trip Start Jun 15, 2010
Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , Washington
Sunday, July 11, 2010

I dag har vi besökt Seattle underground tour.
Seattle är uppbyggd så att tidvattnet inte ska översvämma staden. Under åtta års tid gjordes detta två gånger om dagen (1800-talet). Tyvärr var man inte så noga med sitt avloppssystem och varje gång tidvattnet kom översvämmades dassen, avföringen åkte iväg med tidvattnet och kom sedan tillbaka. JUST DET!
Det här var ett stort problem, det räckte inte att lägga på dasslocket ngt mer behövde göras. Det gjorde man också efter att staden brunnit ner.
Från början ville man ta och fylla ut staden med jord från de högre belaggda delarna av Seattle men eftersom det skulle ta ca 20 år fick man inte med sig invånarna. Staden som vi ser idag blev till genom att man byggde upp staden och sedan byggde man en stad på staden (om ni förstår vad jag menar).

Utflykten var jätte spännande och vi fick gå ner under jorden och se hur de byggt, höra roliga anekdoter och vår guide var sååååå bra.

Vi fick också höra att man i Seattle tog ut skatt från kvinnor som sydde kläder, men tydligen fanns det inte en ända symaskin i Seattle. Fattar ni? Japp där hörde jag hur polletten trillade ner. Självklart var det från prostitution, men skatten hette faktiskt syskatt eftersom man inte kunde gå ut med en sådan sak.

Jakob tyckte att den här dagen var något av det tråkigaste han har varit med om, Jörgen och jag tyckte det var jätte kul, intressant och spännande.

Vi var också nere vid hamnen , där vi åt fisk och gick genom en härlig marknad. Sedan bar det av till hotellet för att solbada, dvs. Jakob och jag gjorde det.
Jörgen och jag var också nere och drack ett glas vin/öl för att sedan promenera tillbaka till Jakob. En riktigt skön eftermiddag blev det.

Vi kommer att åka vidare i morgon men jag lägger självklart ut lite bilder och en film från vår tour.

dennis hansson on

Vad balt,hälsa alla./pappa

Roger on

Äntligen lite avlopp!!

mamma laila on

videon var häftig. jättenöjd att vi kom in och fick lyssna på en mycket tydlig guide. Jag är till katterna varje dag nu när det är så här varmt . Isos kommer direkt till mig när jag kommer, vi har blivit bra polare. Han river i trappräcket och sen direkt till balkongdörren. Han blir så glad när jag öppnar och sen går han ut ca tio minuter och sen in till mig och Ares. Dom fäller mycket hår just nu i värmen och blir borstade jättelänge under spinnande. Strutten har nog fått bihåleinflammation, tyvärr!Jakob jättekramar från farmor och farfar.

svärmor Lillemor- on

Jo det var Spanien som vann VM.
Grattis på Jörgen-dagen den hemska fredagen.
Kl. är halv tolv och jag har varit ute med hundarna.Det rinner om mig mig och luftfuktighetden är 60 %.
Ser fram emot nya äventyr, speciellt i Yellowstone
Hälsa Jakob att han är otrolig som klarar att vara med sina föräldrar i deras äventyr 24 timmar om dygnet.
Nog verkar ni ha en fantastisk resa. Blir nog ett minne för livet för er alla tre. Kram till er alla.

rohdin
rohdin on

Vi uppskattar så mkt att du tar hand om våra katter. Jag förstår att det här blir jobbigt för dig i längden men som sagt, TACK!.
Det låter som om ni har fått en jätte fin relation du och Isos, han är så söt, den lilla killen.

Vi hoppas att Strutten där hemma blir fort frisk. Det är inte kul att vara sjuk när det är sommar, speciellt inte när det är varmt. Hälsa honom från oss.

Kram Charlotta