Grand Canyon, 2,400-2,750 meter över havet.

Trip Start Jun 15, 2010
Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , Arizona
Friday, July 2, 2010

I dag åkte vi till Grand Canyons nationalpark, north rim. Det finns en Grand Canyon men två sidor, den södra och den norra.
Eftersom vi kom från Page var det naturligt för oss att köra till den norra sidan. Fågel vägen är det tio miles (= 16,1 km) mellan de båda sidorna. Den norra är inte lika känd som den södra.

För att kunna åka den sista biten och få tillgång till utsikten måste man självklart  betala en slant, vi betalade $25 och då får man vara där i sju dagar. Inträdet gäller även för den södra sidan, om man skulle orka åka över dit.

Det är stor skillnad mellan den södra- och norra sidan, man skulle kunna säga att den norra sidan erbjuder en mer varierad natur, med vandringsleder, häst- och åsneridning. Det är helt enkelt ett lugnare tempo. Det finns även vandringsleder och man kan åka hit enbart för att campa.

Man har daterat bergen i Grand Canyon. Det översta skiktet (Kaibab formation) är 270 miljoner år gammalt och det nedersta skiktet (Vishnu basement rocks) är 1,840-1,680 miljoner år. Självklart finns massor av daterade bergarter däremellan.

Djurlivet är otroligt här, det finns skallerormar, olika arter av ekorrar, pumor mm. Likaså är det en helt annan natur än nere i dalen (som är ökenlandskap). Här uppe växer enorma tallar, björkar, gräs, ja hela landskapet påminner om norden och det har vi inte sett på länge. Just nu är vår tillvaro röd, av sand och berg. Det är även temperatur skillnader här. Uppe i Grand Canyon känns det ungefär som en svensk sommar (när solen inte är framme) och nere i dalen är det 106 f (= 41 c).

Vi åt en mycket god lunch här med en underbar utsikt och fantastisk miljö. Restaurangen brann ner för många år sedan, men när man byggde upp den valde man att göra en exakt kopia.
Det här stället är eftertraktat och vi försökte redan i januari boka rum eller stuga, men tyvärr. Man måste vara ute i mycket god tid, ca två år har jag hört.

Det har brunnit en hel del här i Grand Canyon, bla kan man se enorma områden med brända träd. De står där som en spökskog, förbrända, skelett. MEN det kommer nytt underifrån.

Jag träffade en amerikansk man som bott på Lidingö i två år på 70-talet. Han hörde att "några" pratade svenska och frågade mig om det. Han var jätte sugen att få prata lite för att hålla språket levande. Tyvärr var han besviken över att han tappat så mycket av språket. Han är svenskättling och ibland kommer det över svenskar till honom och hans fru och bor där i någon månad och då passar han på att prata.
Jag tycker han pratade rent och otroligt bra för att bra ha bott i Sverige i två år för ca 40 år sedan. Vår konversation var helt på svenska.

På väg till Grand Canyon från Page stannade vi och tittade på den kända hästskoformationen som finns här i  Colorado River, Arizona, USA.

Det blåste en hel del under vår tid däruppe. Se bilder.