Mount Evans, andra dagen i Denver

Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , Colorado
Monday, June 28, 2010

I dag har vi varit uppe på 14,240 feet, (= 4.340352
kilometer). Vi har med andra ord varit uppe på Mount Evans, Nordamerikas högst asfalterade väg.

Amerikanarna kan ta betalt för precis allt, vilket de också gör. Visst kan man komma en bit upp men för att kunna köra hela vägen till toppen måste man betala inträde. Vi betalade $10 totalt och då får man vara uppe i nationalparken i tre dagar. Jag antar att det är för de som ska campa och vandra i bergen.

Mount Evans har inte öppet hela året, i år öppnade man den 28 maj, allt hänger på snö, is och hur vägen ser ut.
Man börjar i Idaho Spring på 8.700 feet. (Man ska komma ihåg att redan här är man uppe på en hög höjd.)
Det som är så otroligt är den olika floran som finns här och att man passerar genom tre zoner. Vi steg högt över trädgränsen och såg snö såväl som bergssjöar och små murmeldjur.

Vi stannade vid en sjö, (ganska nära toppen) där det fanns olika leder man kunde gå på. Jag följde en av lederna en bit och träffade på fyra amerikaner som jag fick bra kontakt med. En av dem var svenskättling och berättade att han läste allt av Henning Mankell. De fortsatte med att berätta om en av sina utflykter de gjort förra året som hade fört dem genom vattenfall, bergsgetter och otroliga vyer. Sedan berättade de att när man når toppen måste man fortsätta till fot en bit. Väl där uppe finns det en klippa, i klippan hänger ett rör med papper och penna där folk har skrivit sina namn. Jag tackade för infon och gick tillbaka.

Jakob drabbades tyvärr av höjdsjukan annars hade vi som mål att vi skulle ut och vandra i bergen. Som det var nu försökte vi skynda oss så mycket vi kunde. Färden fortsatte och så var vi uppe. Temperaturen är betydligt lägre uppe på toppen. I dag var det 49 f, molnfri himmel och gassande sol, men man ska ha i åtanke att vädret kan ändras snabbt och hur kallt det än är så tar solen. Så mitt råd till er alla är att smörja in er med en solskyddsfaktor, jag gjorde det tyvärr inte själv och... tja vi behöver inte gå in på detaljer men... jag är väl lite... röd.

Jörgen och jag gick den sista biten upp till toppen, fotograferade, filmade OCH hittade röret. Jag tog inte med mig ett eget papper och alla som fanns där var fullklottrade, men jag hittade ett litet ställe där jag skrev Sverige. Jag var den enda som kände till detta, ingen annan såg eller skrev sina namn.
Luften var tunn men det var inget jag direkt kände av, oj så skrytigt det där lät. :)

Färden ner var en upplevelse, ja det var väl färden upp också men saken är den att det finns inga skyddsräcken och asfalten ligger precis vid kanten sedan finns inget mer förutom stup. På sina ställen hade asfalten gått sönder vilket innebär att man inte kunde köra där och så hände det faktiskt att man fick möte. Dessutom är det skarpa kurvor vilket gör att man inte kan ta ut svängarna särskilt.

För alla er som kommer till Denver rekommenderar jag att ni åker upp i Mount Evans. Ta tid till camping, fotvandring mm. Det är det värt. Jag vet att Jakob var besviken över att han inte kunde följa med oss eller njuta av turen, men det är sånt som händer. Det positiva med höjdsjuka är att det går över på en gång, så fort man kommer under en viss höjd. Jakobs symptom var en sprängande huvudvärk bakom ögonen, som helt plötsligt försvann.

När vi var på väg tillbaka till Denver slog vi vad om hur varmt det skulle vara. Jörgen gissade 89, Jakob 85 och jag 92 f. Gissa vem som vann? Helt rätt, jag!  Och för er alla som inte kommer ihåg hur varmt det är, så kan jag meddela att det är 33,5 c.

Jakob och jag har solbadat  sedan var vi alla tre på bio och såg på Grown ups. Vi skrattade alla så vi grät, så gå och se på den om ni har möjlighet.
Självklart kommer bilder från vår lilla tur uppe i bergen. Just det, vi är fortfarande besvikna på tomtom (vår GPS för er som inte kommer ihåg) och Jörgen klagar så över detta köp.

mormor on

Utav bilderna förstår jag att det var en helt fantastisk färd ni gjorde. Jag förstår att du blev besviken att du blev sjuk. Jag har hört att man ska stiga upp etappvis för att slippa höjdsjukan. Det var ju en ansenlig höjd ni besteg. Folk som bestiger Himalaja har ju basläger på olika höjder för att acclimatisera sig. Ta inte åt dig. Alla människor reagerar olika.
Säg åt mamma att ta kort på olika växter också.
Vägarna ner verkade likna Norges eller Greklands serpentinvägar fast värre kan jagtro
Berätta för mamma att jag uppskattade aztt hon skrev Sweden på pappret i röret. Jag tror intr folk i framtiden kommer att kunnaa läsa det, för papper förintas.
I dag har vi haft sommarvärme mellan 28-30 grader(hittar inte grader markören) Det passar bra. Nu behöver jag inte ha dåligt samvete för att sitta och läsa en bok i skuggan. Jag har ju ingen bil.
I kväll var det premiär på Allsång på Skansen. Bra! Ola Salo med the Ark. Bra! Carola, Anna B med flera. Robban Broberg fyller 70 år så det var ett långt och bra urval på hans låtar.
Jakob jag hoppas du mår bra igen. Tänk på vad jag sa. Även om ni bara stannar ett par timmar hjälper det dig eftersom du är känslig föer höjder.
Massor av kramar från mormor

farfar on

Jakob om du var lite förkyld så påverkas man av höjder och får ont i bihålor. Samma sak sker när man flyger och är svullen i luftvägarna. Så upp på höjder igen när snuvan har gett sig. Du får gärna skriva och berätta om snuvan har gett sig och ha det trevligt over där.

Svärmor on

Hej. Jag antar att ni är på väg till GrandCanyon . Höde att orkanen Alex är på väg in mot Mexikanska Bukten. Den verkar gå söder om oljeläckan.
Har i dag fått hjälp av Hassse att åka ut till flygplatsen och hämtat Cathas bil. Oroar mig nu över den andra fjädern. Ha det bra i fortsättningen.

Hans Tärning on

En foot är 30 cm och för att omvandla multiplicerar man med 0.3 för att få det i meter.