Gatlinburg andra dagen

Trip Start Jun 15, 2010
Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , Tennessee
Monday, June 21, 2010

Andra dagen här i Gatlinburg började med att jag gick ut till polen och solbadade, Jörgen satte sig vid datorn och... ja alla ni som känner Jakob förstår nog att han låg och sov.
Det här är vår vilodag, vi ska ta det lugnt och bara njuta av vår vistelse här.

När jag hade solbadat bestämde jag mig för att det var dags för en joggingrunda. Alla ni som har varit i USA tidigare vet att man inte bara kan ge sig ut och springa. Inga stadskärnor är gjorda för promenerande människor, här ska man först och främst kunna ta sig fram med bil. Därav de breda tvåfiliga gatorna/färdhåll.
Jörgen var med andra ord tvungen att köra mig till nationalparken. Jag hade bestämt mig för att springa i minst 30 minuter och J skulle hämta mig efter en timme. När vi kom fram till rundan bestämde sig J för att han ville följa med, dvs vi skulle promenera tillsammans och sedan skulle jag springa samma runda själv.

Det första som slog oss när vi började promenaden var att den var lagd med cementplattor, vi kom ganska snart underfund med att den var handikappanpassat. Bra tyckte vi båda två, alla ska kunna ta del av naturen. Det stod att det skulle ta ca 30 till 45 minuter att gå rundan, när knappat tio minuter hade gått hade vi gått hela rundan. Hur gick det till?
Jörgen tyckte nu att jag skulle springa samma runda tills jag sprungit i 30 minuter. Jag vägrade. Så vi åkte till en ny led som låg närmre vårt hotell. Här skulle man komma till en grotta och det låter ju spännande så jag bestämde mig snabbt för att gå den här leden. Jörgen och jag bestämde att vi skulle mötas vi hotellet eftersom den här leden låg så pass nära.
Så började min joggingrunda,  i en trevlig liten led i skogen som (suck) slutade bredvid vårt hotell. Vad är oddsen för det? Jag hade inte sprungit i mer än 25 minuter. Men nu hade jag givit upp, jag bytte om och la mig vid polen i stället.

När hela familjen var samlade bestämde vi oss för att åka upp i linbanan. Här tror man att man ska komma upp till toppen, titta sig omkring och sedan åka ner. Men inte. När vi kom upp visade det sig innehålla en trevlig liten äventyrsby med ett zoo, ytterligare flera linbanor, skridskobana, matställen, vattenrutschbana, mm. Ja ni förstår nog vad jag menar. Inget är litet eller enkelt här, hela tiden ställs man inför man nya överraskningar.

Vår nästa destination var akvariet (som Jakob blev riktigt intresserad av) med hajar, småfisk, magneter mm. Det fanns till och med pingviner som var döpta, Frank blev något av en favorit.

Oj jag höll nästan på att glömma bort, jag har köpt ett par silverörhängen, en klänning ($49.99) och ett par badshorts. Jakob hittade också ett par badshorts, vita jätte snygga. Mina är bruna, benvita och turkosa.

Det har varit riktigt varmt i dag, ca 95f = 35 grader, sedan lägger vi på sol och ingen vind.

Vi var och åt på Texas roadhouse och oj så mycket mat det blev. För det första beställde jag en  frozen margarita (som var STOR) sedan beställde jag en liten köttbit (inte) och till det fick jag en cesarsallad, bakad potatis med gräddfil, ost och bacon. Dessutom kom de med hinkar av nötter, bröd och någon slags smör som smakade kanel. Överhuvudtaget tycker de om kanel upptäckte vi.
Stackars Jakob, han ville absolut ha en öl och prövade att beställa en och till en början gick det bra. Vår servitris tog emot beställning och gick sin väg, vi var alla tre lika paffa. Sedan kom hon tillbaka och bad att få se Jakobs legitimation, när han sa att han inte hade en men att han var 18 år och att man får dricka i Sverige skrattade hon åt honom och frågade om han försökte se till att hon blev av med jobbet. Det blev en cola för hans del.
Jakob och Jörgen råkade båda beställa bakad sötpotatis (som kom med smält marshmallow). Allt är inte riktigt som där hemma, även detta smakade kanel.

När vi gick från Texas roadhouse var jag både proppmätt och rund under fötterna. Jörgen håller nu på att titta på filmer som vi kan lägga ut från dagen och Jakob har begivit sig ut på den stora "gatan".

I morgon ska vi ge oss av härifrån. Jakob vill stanna längre men om vi ska hålla oss till "rutten" måste vi åka. Synd vi trivs här allihopa.

lillemor on

Det jag undrar mest över :- Varför får vi inte en bild på Charlottas nya underbara frisyr? varma hälsningar till er alla

svärmor on

Först och främst vill jag tacka dig för din uppdatering till mig. För det andra hde jag nyss skrivit ett brev till dig. Hur det nu gick till så försvann det. Det blir ju bara kaos. Ska jag ge upp eller börja om från början, Kommer inte ens i håg vad jag skrev i förra meddelandet. Har tittat på kartan. Det verkar vara enorma avstånd ni avverkar. Vill gärna veta hur många km det är mellan er olika stop. Vore även kul att höra hur du upplever trafiken. När jag försökte gå in på din video funkade det inte. Jag kom in på massa andras människors videos plus daganteckningar. De var inte bra. Utan att vara subjektiv var Charlottas så mycket bättre. Vi vet ju både du och jag hur bra hon skriver. Tydligen skulle man rösta på ena eller andra sättet. Jag klarade inte av det. Hur ska man göra?. Ska man ha många som röstar? jU fler dessto bättre. Ska man försöka sprida detta så att fler och fler går in och kommenterar? Är det det som gäller? Ta nu foton på Charliotta i hennes nya underbara hår så jag får se. Håll mig underrättad om de saker du vet att jag vill veta. Vilken resa ni gör! Ni är påhejade! Kram!

mamma on

Glömde att säga hur mycket jag uppskattar att kunna se vilka hotell ni bor på och hur det serut, Jag kollar upp rum poller och interiörer.Så glöm inte att skriva var ni bor. Älskar er