Music Highway

Trip End Jul 25, 2010

Holliday inn Express, Memphis, TN

Flag of United States  , Tennessee
Tuesday, June 22, 2010

Då var vi åter ute på vägarna. Vi försov oss lite idag men kom ändå iväg 08.45. Vår destination har i dag lett oss till Memphis, music highway. Vi stannade på en rastplats som bla. döpts efter Tina Turner.

Resan hit var lugn och tog ca sju timmar med två kisspauser och en lunch. Vi har i
dag tjänat en timme när vi passerade en tidszon.
Det har varit onaturligt varm i dag, 102 f = 38 grader. I skuggan känner man att man knappt orkar med värmen, i solen förstår man inte hur man ska stå ut. Ha, jag bara väntar på hur det ska kännas i death valley.

Här i Memphis kan man b.la. göra följande:
- Graceland tour, olika tourer max 6,5 timme inkl. lunch
- Memghis shopping tour,
- Music City tour,
- River boat tour, 2 tim.
- National civil rights museum, 3 tim.
- Casino Shuttle 4 tim. osv.
Jag kommer i morgon berätta vilken vi tog. (Oj, oj vilken cliffhanger, nu måste ni gå in i morgon också.)

När vi kom fram och packat upp åkte J och jag till en tvättinrättning. Man har ju sett sådana på tv och jag såg fram emot att se hur det skulle vara på riktigt. Och det var en upplevelse.
Det fanns fyra olika storlekar på tvättmaskinerna varav en var... konstig. Smarta som vi var gick vi fram till personal och fick hjälp. Den konstiga rekommenderade hon vår vittvätt till, den tog 27 minuter och kostade $1.45, den näst minsta av de andra (ser nästan ut som de vi har hemma) tog 17 minuter och kostade $3.
Sedan skulle vi torktumla tvätten. Nu är det så att hon sa en massa men dialekten är ju så konstig så jag hängde inte med, tydligen gjorde inte J det heller för vi fattade ingenting utan chansade. Vårt val blev den största torktumlaren och jag menar STOR, för det andra fattade vi inte hur mycket pengar vi skulle lägga i så vi körde ner några dollar och satte på maskinen. Efter 20 minuter var till och med jeansen torra. Här jobbas det snabbt.

Tvättinrättningen låg väl inte i de bästa delarna av Memphis och det var nästan som en socialinrättning. Det kom nämligen in en suspekt person (äldre man) som personalen gav pengar till så att han kunde stå och spela på en av alla spelmaskiner som fanns. Dessutom fick han låna deras telefon och där satt han fortfarande när vi gick vår väg.

På den här tvätten kunde man lämna in sin tvätt (för en liten summa) och sedan komma tillbaka och hämta den när den var färdig. Dessutom delade de ut gratis tvättmedel på onsdagarna.

I dag valde vi att äta middag på Buffalo wild wings. Jörgen och Jakob tog den näst starkaste såsen till sina kycklingar, medan jag tog en lugnare men med lite mer vitlökssmak. Till det beställde vi potatisklyftor eller potatisskivor, (Jörgens potatisklyftor var godast). Kycklingarna serveras altid med en ranch- eller blue cheese sås, allt för att lätta upp styrkan från kycklingen. Kycklingarna är INTE friterade och därmed så mycket nyttigare. Men det är klart... här kör vi inte med någon tallriksmodell. Fast jag tog en cesarsallad till lunch.

Jag var nere i gymmet i 47 minuter (Det går inte att vara ute. När vi kom hem från middagen ca 20.00 var det 89f ute) och gick på en trappmaskin för att sedan jogga som vedvarvning. Alla ni som kör trappmaskiner vet vilken helvetesmaskin det är.

Jakob har blivit förkyld och Jörgen håller på att tillfriskna, jag håller mina tummar för att jag inte ska få något.

Vid tangentbordet, Charlotta.

laila on

Vad ni har hunnit med mycket redan. Hoppas Jakob blir frisk fort, för det är inte kul att vara snuvig i den hettan som råder hos er. Idag har jag badat förförsta gången i ån, ja badat och badat, ett snabbdopp iallafall.Isos och -----ares har fått varit ute i dag medan vi krattade gräs hos er. Ares rullade sig i gräshögarna så det ble att borsta och kamma ordentligt. Isos låg länge på balkongen och tittade på oss och sen gick han ner och låg i de höga växterna nedanför plankan. Jag fick bära honom utn att han sprang iväg. Jag tror att han börjar lita på mig. Glöm inte att dricka mycket vatten i hettan.
Varma föräldrarkramar från oss.

Kolmården on

Det är väl typiskt! Detta med air condition fram och tillbaka hela tiden. Alla blir förkylda när man inte är van vid det. Var rädda om er. Försök om det går att inte ha för stora och snabba variationer i temperaturen.
Det är så roligt att höra hur ni har det. Och även just små vanliga saker som man handskar med t.ex tvätt, mat. Nog förstår vi varför Amerikaner ser ut som de gör och att de sätter upp skyltar hur lång tid det tar att gå en viss runda. Förmodligen är de bra mycket långsammare än människor är generellt.
är trött. Orkar och hinner inter med vad jag planerat.
Tyvärr visade det sig på provsvaren att Apache hade den värsta sorten av den fästingrelaterade infektionen som man kan få. Dessbättre mår han riktigt bra. Visserligen orkar han inte med några långa promenader, utan jag får korta ned dem en hel del.
Råda har en litern infektion i ett av op-såren.
Kissarna mår bra.
Vi hörs coh ha en fortsatt trevig och underbar semester

Dennis on

Hej Charre+gänget.
Jag hoppas att ni läser detta och hoppas att ni har det bra på er resa.Kram på er alla/Pappa

dempa_hansson@hotmail.com on

Jag har fått viss hjälp av Hampe+Robban för att skriva till er.Hampe har inte rökt på 5 dagar,vilket betyder att han har sparat minst 350-400 kr.Hoppas att ni har roligt på er resa.Kram på er alla.pappa