En liten gata i södern

Trip Start Jun 15, 2010
Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , Tennessee
Sunday, June 20, 2010

Henderson - Asheville - Apalacherna (Great Smoky Mountains National Park) - Gatlinsburg, Tennessee

Så har vi lämnat Henderson och åkt i fyra timmar för att komma till Asheville i North Carolina. En sömnig småstadsidyll där vi fick en fantastiskt lunch.
Som jag nämnde tog resan fyra timmar, varav Jakob sov ca tre timmar. Vi kom fram till att det skulle vara helt OK med en kudde i bilen.

Min uppfattning om samhällena har under den här etappen ändrats. Nu ser vi små trevliga samhällen som ser välmående ut. Väggrenen är ren och trafiken är lugn och trevlig och jag har ännu inte sett något likande som vi gjorde i  New York och vägen ner till D.C.
Det växer så vackra växter här att jag tog en bild på en klätterväxt som klättrar upp för höga träd längs med väggrenen. På mitt kort är det visserligen en elstolpe den klättrat upp för men ni kommer att förstå vad jag menar när ni ser bilden.

När vi var på väg tillbaka till bilen från vår lunch hittade vi en affär som (framför allt) säljer t-shirts. Jakob hittade tre stycken, Jörgen en och jag ingen. Nu behöver jag verkligen kläder!
Jag ska göra som Johan skrev, hittar jag något som jag vill ha så köper jag det helt enkelt.

Det var en härlig resa över Apalacherna och att få se Cherokee indianernas nationalpark. Visste ni att indianernas namn av det här området är shaconage som betyder" land of blue smoke". Vägen dit var kantad av jippon så att de skulle tjäna lite kosing men också av helt otroliga rastplatser. Ju högre upp i berget man kom desto mer smakfullt blev allt tills inga turistbutiker längre förekom.

Cian, om vi hade stannat vi någon av dessa butiker skulle jag ha köpt en sak till dig, men nu får du kortet på den i stället.         :)

Nu ska vi stanna i två dagar här i Gatlinsburg. Dels för att ta igenom oss lite men också för att sola, bada och se på alla jippon som finns här.
Låt mig ge er en bild av hur här ser ut, tänk er Åre (som det är stylat för turismen) sedan gångar ni det med tusen på en rak gata som kanske sträcker sig 2 km. Då förstår ni att varje hörn, varje millimeter är en turistfälla. Härligt!
Här ska vi ut och göra stan, det finns hur mycket som helst att göra. Man kan åka linbana,gå på vax museum, åka white water rafting, gå på wonder works, se på tennessee shinndig, eller ta med barnen på the comedy barn theater osv.

Ni undrar säkert vad vi äter för något och jag kan erkänna att det inte alltid blir en allt för hälsosam kost. Som när vi (efter tjat från Jakob) åt på Kentucky fried chicken, jag riktigt kände hur mina ådror slammade igen.
Vi äter oftast två gånger om dagen, i dag har jag ätit en räkröra på gräddfil som serverades med sallad på vittbröd (var lika stor som en förrätt) och sedan beställde vi hem pizza på rummet. Jag var inte allt för intresserad av pizza men ibland blir man helt enkelt nedröstad. I morgon ska vi gå på en restaurang som serverar kött, jag vill nämligen ha revbensspjäll.

I dag är det fars dag och Jörgen blev till och med gratulerad av en man i rullstol i Asheville. Just nu sover Jörgen, Jakob tittar på tv och jag funderar på att gå och ta ett nattdopp i polen.
Vädret här nere är underbart och vi har en högluftfuktighet (mitt hår går det inte längre att göra någonting åt) och vi har mellan 30-32 grader varm.
Jag tycker det är jätte härligt att vara här nere i södern. Än har jag inte hört den släpiga dialekten de har här, men den kommer det kan jag garantera.

Catharina Zetterberg on

Å vad mysigt ni verkar ha... jag ska också göra en roadtrip någon gång.. denna vecka ska jag göra en med Cian runtom i roslagen. Vi ska åka till Råda och Älmsta

farmor laila on

äntligen log ni på bild och ni båda killar är så snygga, fortsätt så.Vilka vackra bilder. Hoppas att Charlotta får vara med på bild ibland. Har klippt gräset idag och det var TJOCKT som bara attan. Katterna är fortfarande keliga men längtar säkert efter er. Kram från en pigg farmor.

mormor on

Det låter så vackert så jag blir riktigt avundsjuk. Sen undrar jag så mycket hur Du Jakob upplever resan? Hur känns det att vara 18 år och resa så långt och länge och få uppleva så otroligt mycket nytt? Det skulle vara kul att höra dina reflektioner.
Kan berätta att Apache är mycket bättre i dag.
Tänker på er hela tiden. Njut .Massor av kramar

lillemor on

Måste göra ett litet tillägg. Vilka otroliga avstånd det är- Kollade in på min atlas i dag. Det var inte förran i dag jg upptäckte att vi kan se vilka hotell ni bor på. Yttreligare en favör. Vilket fint hotell det verkar vara.
Jakob du behöver inte skriva något. Det är bara det att jag är så oerhört nyfiken på hur en ungdom upplever allt detta.
Det var bara det jag ville säga. Kram

mor on

Skulle ni inte åka till Charlotte?

Cian on

Wow it sounds like all of and you and then most your hair, have a great time.
Thx for the pic=)
Can you zip me over there pls?

rohdin
rohdin on

Det var planerat att skippa Charlotte pga tidsbrist : )
Vi skippar även "Big easy" för att lugna ner tempot lite.
Så efter Memphis så blir det rakt på Dallas.
Mvh Jörgen