D.C. dag 1,5

Trip Start Jun 15, 2010
Trip End Jul 25, 2010

Flag of United States  , District of Columbia
Saturday, June 19, 2010

Lite tankar från mig, dvs Charlotta.

När vi åkte från NY slogs jag av hur många kvarter/områden som har det riktigt miserabelt. Ofta ligger dessa områden bara några kvarter från områden som ser betydligt bättre ut, fFör att inte nämna de fina kvarteren.
Likaså är vissa av vägarna i urusel kondition, det kan vara stora hål mitt i vägen.  I väggrenen ligger det mycket bråte, rostiga vägräcken och områden som ser ut att stå övergivna.

För er som känner till USA "och hur landet ligger" vet att vi var tvungna att korsa flera delstater för att komma till D.C.
En stads siluett som var vacker var Philadelphias och hade vi bara kunnat stanna någonstans hade jag fotograferat den. Men i stället körde vi vidare, Jörgen vid ratten och jag sittandes bredvid... livrädd.

Det ska väl erkännas att jag inte riktigt känner mig bekväm med med trafikrytmen i det här landet. Både Jörgen och Jakob var livrädda emellanåt eftersom jag satt och skrek rätt ut när jag trodde att vi skulle köra in i någon. Det är inte så att Jörgen kör dåligt, för det gör han verkligen inte, jag litar bara inte riktigt på dem andra tokiga bilförarna. De har en annan syn på hur man kör.
Till exempel låg en polisbil i vänstra körfilen när det kommer en vit bil som vill köra lite fortare än man får. Den vita bilen lägger sig i baken på polisbilen och väntar på att polisen ska byta fil, vilket de inte gör. Efter en ca 1 km får den vita bilen nog och väljer att köra om till höger om polisen, men nu får de nog. Sirenerna sätts på och de varnar den vita bilen genom att se till att den lägger sig så långt ut till höger som möjligt och sedan kör polisen efter dem tills de ska av (poliserna).
Jag satt fascinerat och såg det hela utspelas, till en början trodde jag att polisen skulle stanna den vita bilen, men icke de fick sig bara en varning. Juste av poliserna måste jag säga, hade det varit jag hade jag stannat dem, men som sagt de har en annan toleransnivå här.

Min plan nu är att får jag bara vänja mig vid rytmen så kommer allt att gå bra, vilket jag faktiskt tycker att det har i dag.

Det finns en sak till som jag har reagerat över och det är vissa tomter. Amerikanarna har en förkärlek för stora ytor, de vill gärna ha stora gräsmattor kring sina villor, vilket kan se mycket lustigt ut. I dag har jag sett hus, ja till och med garage som är små, sjaskiga och de ser ut att ha fallit ner från himlen utan en tanke på var de hamnat. Medan andra självklart är jätte fina och mycket smakfullt placerade.