Dag ett i DC

Trip End Jul 25, 2010

Holiday Inn Rosslyn, Arlington

Flag of United States  , District of Columbia
Friday, June 18, 2010

I dag har vi åkt på en guidad med cyklar, vilket var jätte kul. Vi hade en mycket duktig guide som lärde sig (nästan allas) namn i gruppen och att cykla omkring bland alla dessa monument var ett underbart sätt att tillbringa kvällen på.
Turen vi åkte med heter Bike and roll DC.

Jag kan inte påstå att jag kan USA:s historia särskilt bra och allt guiden berättade kan jag inte återge. Jag har därför valt att lägga ut ett antal bilder med kommentarer. Så titta och njut.

Det som berörde mig mest var att människor som besökte soldaterna som stupade i Vietnam lämnade kvar gåvor. Oftast är det cigaretter, blommor eller sådant som man trodde att soldaterna skulle uppskatta. Man har till och med lämnat en motorcykel där.

Historien med motorcykeln var den att två kompisar åkte ner till Vietnam. De båda kompisarna kom fram till att den av dem som tjänade sin första miljon skulle köpa en motorcykel till den andra. Tyvärr överlevde bara en av dem och när han hade tjänat sin första miljon beställde han en motorcykel till sin döde vän, körde ner den till DC och lämnade den under sin väns namn.

Allt som lämnas kvar hämtas sent på kvällen och bevaras, för att en dag ställa ut alla dessa kvarlämnade gåvor.

Tyvärr har vi inte hunnit med mer här i dag.
Vi får se om det blir lika varmt i morgon som det var i dag, 89f är inte att leka med. Man "bränner" sig på skinnklädseln i bilen.
Vi är förresten jätte nöjda över bilen. Det är en svart hybridbil och man behöver inte sätta i nyckeln
för att starta den. Nu vet alla var det är för en bil eller hur?!

Vi hörs och tack för allt ni skriver till oss, det uppskattas.         :)

bill rohdin on

Hej kära USA-resenärer. Vi tycker mycket om er reseberättelse hittills. Skrattar gott. Vi kommer inte in på Skeip, vi hade åskväder och när vi satt in kontakerna igen så fungerar inte denna. Vi fick denna länk från Roger så vi får tala med varandra genom denna länk. Allt är bra med katterna, skall till dem igen på söndag och ev gå ut med Ares. posten har inte lämnat något viktigt , Charlotta du borde bli författare. Många kramar till Jakob och Jörgen och extra varm kram till dig. Vid tangentbordet Laila och bredvidstående Bill.

mor on

Tack för att vi får vara med er på resan. Det är så roligt att läsa vad nytt ni har upplevt.
Den här rapporten är väl mest Charlotta intresserad av. Jag tror inte herrarna Rohdin är så intresserade av kronprinsessbröllop.
Som ni förstår står hela Sverige stilla både i går och i dag. Både tv 1 och 4 sänder konstant.
Folk är nu på väg in i Storkyrkan. Hela stan är avspärrad och stan kryllar av folk. Kungsan är så fylld av folk att det knappt går att röra sig.
Nu har vaktparaden börjat. Det är en musikkår i blå uniformer.
I går var det en stor underhållning i konserthuset.De flesta kungligheter kom i limosiner, men Drottning Beatice av Holland tog en vanlig blå buss och promenerade sen över Hötorget.. Danmarks flotta båt ligger mitt i Strömmen.
Vilka vackra klänningar alla damer hade. Viktoria ursnygg i en champagneaktig färg. Lilla Madelaine hemma igen och kom med sin bror. Sylvia var riktigt snygg ien aprikosfärgad sak.
Hela Norden sänder nu direkt och hela världen vad det verkar som.
Vad jag kan förstå kan du titta själv på it.
Så jag tror att jag slutar nu.
Kram till er alla