Tredje dagen i NY

Trip End Jul 25, 2010

Secaucus

Flag of United States  , New York
Thursday, June 17, 2010

Efter en intensiv gårdag kom vi överens om att vi skulle ta det betydligt lugnare i dag. Dagen började med att Jörgen och jag gick till outletten 30 minuter här ifrån. Jakob valde att ligga kvar i sängen och sova.
Jörgen och jag köpte båda solglasögon, urtjusiga.  Mina kostade 10 dollar hans 115 dollar, vilket innebär att jag har råd att köpa ett antal till. Det är alltid roligt med flera par, ungefär som med skor. Man kan helt enkelt aldrig få nog.

Vid tre tiden begav vi oss ner till Manhattan, men dessa tåg och tunnelbanesystem är helt olidliga. Om jag skulle få råda NY till en enda sak skulle det vara att de förenklade dessa. Jag menar allvar, inte ens amerikanarna förstår något.
Tåget går kanske att förstå sig på men tunnelbanan... jag saknar helt enkelt ord. Jörgen och Jakob menar på att de förstår systemet, men hur kommer det sig då att vi så ofta kommer fel? Som i dag när vi skulle till Soho på Broadway och hamnade i Brooklyn?
Över huvudtaget är NY stort, och jag menar det verkligen. Stan sväljer sina invånare och turister. Jag har alltid varit stolt över mitt lokalsinne, men det har den senaste tiden svikit mig. Jag har överhuvudtaget ingen aning om var vi är, vart vi tar vägen och hur vi ska ta oss tillbaka. Men åh en sådan härlig stad det är, jag njuter.

Vi bestämde att vi skulle dela på oss i dag, så Jakob gick sin egen väg efter förmaningar, karta och klocka. Jörgen och jag fortsatte att shoppa.
När det blev dags att träffa Jakob (eftersom vi skulle gå på Stand Up Comedy på 6AV) kom vi alla tre överens om att vi inte var färdiga.
Jakob stack i väg efter att ha lämnat tillbaka kartan, jag gick för att titta efter kläder och Jörgen valde att sätta sig på en bar.
Inte för att jag hittade något... jag har lite för höga förväntningar. Vad jag menar är att de kläder jag vill ha kostar mer än vad jag är beredd att lägga ut. Jag tänker inte köpa en klänning för 129 dollar, så snål är jag.

Nästa gång vi träffades ville Jakob fortsätta att göra stan själv och jag förstår honom. Vem vill vara dygnet runt med sina föräldrar när man är 18 år. Jakob stack åter igen iväg och Jörgen och jag gick omkring och tog lite kort.

Jaha det var den dagen det. Jakob och vi kom samtidigt tillbaka till vår mötesplats, alla nöjda och glada. Sedan skulle vi bara ta oss hem och ni vet kanske nu att det inte är det enklaste. Gå, åka tunnelbana, köpa nya biljetter, vänta, åka tåg, ta taxi och så var vi framme. Klockan är nu 00.41 och i morgon ska vi åka till Washington och det kommer att bli ett äventyr. Jag berättar med om det i morgon.

Vädret har varit blåsigt nästan hela dagen, det har varit varmt men disigt och mitt hår sköter sig tyvärr inte. Men solglasögon har jag fått.

Vid tangentbordet, Charlotta

Göran on

Hej på Er. Hoppas ni har det bra.
Jörgen du vet väll att det är priset på leksakerna (glasögon) som skiljer pojkarna från oss män.

Johan on

Men Charlotta, dollarn gick ner fyra öre idag, självklart ska du lägga $129 på en klänning. Och tunnelbanan är något annat än Stockholms. Huga. :)

Lillemor on

Nej Charlotta, du har inget bra lokalsinne. Varje gång vi är ute och åker hamnar vi åt hellskotta fel .
Hittade i dag både Karl-Johan och små stigkantareller.
Nyheter från old Sweden
Riksdagen röstade fram att bygga fler kärnkraftverk 174 röster för mot 172 mot.
Socialstyrelsen har beslutat att numera ska senil dementa få gå ut och röra sig som de vill. Man får inte hindra någon. Inga sänggrindar inga låsta dörrar om inte de själva går med på det.
Greepeace klättrade över staketen till Forsmark och satte sig på taket. Lätt som en plätt. Naturligtvis är alla arresterade nu.
Och så är det naturligtvis vår käre Svanberg, som skämmer ut sig mer och mer. Men det hör ni väl även där.
Island hade sin nationaldag i går och söker nu inträde i EU.
Budgetsyndare ska straffas i EU.
Nu ska jag tillbringa hela kvällen framför TV och kolla på galan inför bröllopet i morgon.Kan inte låta bli att dras med i yran. Alla bröllopsgäster är på plats. Från Danmark kom de i sin fina båt, som har ankrat på Strömmen. Alla gator är avstängda och kravallpoliser inkallade. Arlanda har blivit kärlekens flygplats. Kungligheter från hela Europa och Japan är på plats. Roligast är att kolla kläderna.
Få se om jag orkar skriva och berätta efteråt.
Vanligt sommarväder här. Regn sol och som avslutning lite åska och sen återigen sol.
älskar er.

Lillemor on

Vadå, Jörgens glasögon kostade 114 dollar och din klänning 129. Vilken skillnad!