New York andra dagen

Trip End Jul 25, 2010

Secaucus

Flag of United States  , New York
Wednesday, June 16, 2010

I dag tog Jakob och jag sovmorgon. Jag startade dagen med att ge mig ut och springa, Jakob med att sova extra länge.
Jag kanske ska börja med att berätta att luftfuktigheten här är hög, vilket innebär att jag får lockigt hår. Det kanske ni andra tycker låter trevligt och det skulle jag också tycka om jag hade haft kvar mitt långa hår. Som det är nu går jag omkring med en ständig våg i luggen som jag anser att jag kan vara utan.
Så vad har vi haft för oss i dag?

Vi tog tåget in till Centrum för att köpa en videokamera och det här är helt underbart. Vilka rutiner de har här.  I går när vi köpte kameran kontrollerade man våra varor tre gånger. I dag blev vi först betjänade av en man som gav oss ett papper, det pappret gick vi vidare med till en annan karl. Här plockade man ihop våra varor, vi fick ett kvitto och sedan skickades varorna vidare till ett annat ställe. Vi i vår tur fick nu gå till ett tredje ställe där vi betalde för kameran (vi köpte ett kitt med kamera, stativ, minneskort, extra batterier, uv-filter och väska). När vi betalat gick vi till ytterligare ett ställe där man hade plockat ihop våra varor. Vi visade upp de senaste kvittot och fick våra varor. Förstår ni nu nu vad jag pratar om? man kan väl säga som så att de har i alla fall arbete till ett flertal personer... Nu nämnde jag inte de som står och tar emot- säger adjö till kunderna i dörren.

I Sverige har vi inte särskilt många judar, i den här butiken var alla som jobbade i stort sätt judar. Dessutom har jag sett många män med kalotter på huvudet.
Jag har en lite fördom jag funderar över, får judar röka? Det har jag nämligen sätt här i dag att de gör och sedan var det vissa av dem som hade "lockar" på varsin sida av ansiktet. Min första tanke var direkt att de som har dessa är mer troende än de andra.  Är det så, eller har de uppnått något?

Mycket nöjda med vår senaste leksak gick vi in på Pizza Hut och delade på en... just det helt rätt, en pizza. Därefter började promenaden mot Empire State Building.
Man har här börjat med en ny affärsidé, kostar lite mer för turisterna, dvs oss men vi tog det. Här började vi med skyride, vilket innebar att vi fick en virtuell upplevelse. Lite patriotiskt men åkturen framför bildskärmen med stolar som rörde på sig var mycket underhållande, ja rent av kul.
Sedan blev vi lotsade till observatory, 86 våningar upp. Jag måste säga att de är mkt effektiva när de lotsade oss genom byggnaden. Det var inga köer, allt bara flöt på. En stor stjärna till personalen.
Här uppe är det en underbar utsikt och vi gick alla tre varsitt varv och fotograferade, samma saker. Men roligt hade vi. Jörgen har nu kommit fram till att han blir jätte dåligt på kort (när han ler) så hädanefter ska han se arg ut.
När man ska upp i ESB är det säkerhet, säkerhet och åter säkerhet. Våra väskor blev röntgade och stativet fick vi över huvudtaget inte ta med oss in. Ett kvitto skrevs ut och sedan fick vi hämta tillbaka det när vi var färdiga med rundvandringen.

Glada i hågen vandrar vi nu vidare till Central Park, avstånden här är inte att leka med och man kan säga att den promenaden tog några timmar. Men vilken underbar park! Doften av smultron genomsyrade hela parken och jag njöt, tyvärr var jag själv om detta för mina två herrar tittade helt oförstående på mig när jag tjatade om det.
Hu så trött man blir när man ständigt är i rörelse, något som är helt underbart är att vår 18 åring inte gnäller över huvudtaget. Han är bättre än mig på att ta dagen som den kommer. Dvs promenaderna, för vi går och går, ser underbara saker, känner på pulsen och njuter av atmosfären och hela NY.

Vi har köpt biljetter till baseball och tog därför tunnelbanan till Bronx och Yankee Stadium. Det var New York Yankees VS. Philadelphia Phillies. En härlig liten tävling där jag inte förstod någonting. J och J påståd att de förstod varför alla helt plötsligt reste sig, buade, retades med varandra mm men jag undrar jag.
Det var i alla fall jätte härligt, vi satt jätte bra och fast att det var blandat P och Y så var det en rolig stämning, man skämtade med varandra men allt var vänligt. Inte som på vissa huliganmatcher som kan förekomma där hemma.
Jag glömde bort att nämna säkerheten som finns här. Man får bara ta med sig en väska/person och absolut inte ett stativ. Så vi fick gå ur kön, hitta ett ställe som tar betalt för att vakta våra saker och sedan ta oss in på stadion.
Jakob har köpt en baseballkeps, NY så klart. Den köpte han inne på stadion och det var något speciellt med den, men vad minns jag inte just nu.

Tunnelbana, gå, vänta, sedan tåg, därefter taxi och så äntligen vårt hotellrum. Ja vi är trötta nu!
Dagen har varit molnig, solig, tre droppar regn och i skrivandets stund lite åska (mor min undrar) i morgon ska det tydligen bli mycket fint väder?!
Bilder kommer i morgon, Jörgen sover och jag... jag... okej har inte lärt mig hur man gör.

lillemor zetterberg on

Tack, tack. Jag är så glad och uppskattar den här möjligheten till 100%.
Kommentar .- Judar får röka.. Rätt . Ju mer polisonger ju mer lärda och troende är de.
Dofterna i Central Park beror på alla buskar med smultronschersmin. De blommar för fullt just nu och sprider inrensiva doftpuster.
Vad roligt det är med alla bilder. Min dotterson är jättesnygg. Sen får han säga vad han vill. Dessutom blir Jörgen snygg även när han ler.
För Jörgen och Jakob! Här hemma tjafsar alla mest om fotbolls VM.För det första riskerar Sydafrika att åka ut. Men det värsta är bollen! Den är inte bra.Tydligen är den framtagen till detta tillfälle och ska vara bättre än de gamla bollarna. Alla klagar. Detta är det VM som hitintill har gett minst mål. Bollen är tydligen ny. För det andra är blåsinstrumentet som heter Vovvosoela ( är osäker på stavningen),som stör matcherna. Folk rasar. Även Tv vill att de försöker filtrera bort oljudet.
För Charlotta! Viktoria ska bara ha brudnäbbar bland annat från Daniels släkt. Dessutom har vi fått reda på vilka som ska uppträda kvällen innan. Jag ska berätta.
Åt i dag lunch vid Sjöstugan. Mysigt. Elias har kommit hem från kOLLO. Mest bra.
Jag ser fram emot nya dagboksanteckningar. Ha det bra alla tre. Kram

Catharina Zetterberg on

Hej det vore bra om ni startar skrivandet med att säga vem som skriver... trodde att Jörgen fått lockig lugg och dessutom startat sin morgon med att springa :-) konstigt blev det ..

James on

Everybode knows that my uncle dos´nt run..so it must be my aunt who´s the writer, right? ;)
But that´s a great idea-->start or end the contribution with the writers name.

Everything is fine here except that Cian got a really bad cold and lost her voice, Apach got borelia ehrlichios and because of that grandma whas so worried so her heart start jumping 2 fast. But the most importent thing is I´M ALLRIGHT=)
If you see a nice bling bling collar that fits 2 a English staffordshire Bullterrier/American Pitbull Terrier let me know=) Right now I just have my showing collar. Cian said that she can put in money on your account=)
xxx from James the great one