Första dagen i NY

Trip End Jul 25, 2010

Crown plaza Secaucus

Flag of United States  , New York
Tuesday, June 15, 2010

Flygresan över gick bra och vi landade som planerat 14:50 lokal tid.
Vi tog taxi till hotellet och det var klart värt pengarna.

Prick kl 16:00 checkade vi in och vilade på rummet 45 min.  Sedan tyckte reseledaren att det var dax att åka in till Manhattan och shoppa de saker som vi behöver (bla kamera).

Vi tog oss ner till tågstationen som förövrigt ligger några km bort och köpte biljetter som man kan åka "one way" till Penn station (en hållplats).

12 $ fattigare hoppar vi på första bästa tåg som det snart visar sig går åt fel håll. Ja ja lätt hänt men det är väl bara att hoppa av vid nästa station och åka till baka, tänkte vi.
Så enkelt blev det inte.

Efter mycket strul med biljetter som i och för sig var mycket billigare den här gången, så hoppar vi på ett annat tåg som inte tar oss till Penn station men till WTC som ligger långt där i från.

Kamerabutikerna som vi ville handla av stänger kl 19:00 - 19:30 så det fanns nu ingen tid att ta sig till den planerade affären borta vid Penn. Jag vet att det finns en butik nära WTC som har bra priser på elektronik men inte exakt var den ligger.

Ja ni förstår nog redan att vi irrade omkring på södra Manhattan som yra höns på jakt efter J&R.
När det var 15min till att dem stängde så hittade vi rätt, eller nästan...

J&R består av en radda butiker med olika inriktning som ligger bredvid varandra.
Vi var in i fem av dem och fråga efter kameror innan vi kom rätt med fem minuter kvar till stängning.
Det blev en snabb affär men jag är ändå nöjd med priset jag betalade.

Vi bestämde oss för att gå upp till Penn station och stanna och äta på vägen.
Efter att ha gått en bit slinker vi in på en sydamerikansk restaurang.
Det kommer fram nån Argentinare som skakar hand och frågar om jag ska dansa tango.
Men vi ville hellre äta mat så jag tacka nej till det.
Maten var inget vidare men vi var hungriga så det gick i.

Vi fortsatte gå norrut med Empire state building som ledstjärna men det var långt att gå och med tanke på att vi snart hade varit vakna i ett dygn så kände vi att det var nog för i dag
och dax att åka till hotellet.

Vi tog tåget åt rätt håll denna gång och var på rummet kl 23:00.
Ett nytt avsnitt av True blood visades på HBO men jag tror att alla somnade innan det tog slut.

En ny dag väntar!

Lillemor Zetterberg on

Oj vad det här vad trevligt. Jag uppskattar det verkligen.
Tala gärna om vad det är för väder och hur varmt det ät. Vill även veta vem av er som skriver rapporterna.
Här hemma är nyheten att det varit pilotstrejk på inrikesflyget, vilket orsakade kaos, men det var över vid lunchtid.Vet inte om detta fungerar och om ni får mina kommentarer. Ge en vink så jag vet. Massor av kramar

Cecilia on

Sorry, but I´m laughing my ass off. Not because I´m evil, simply that I exactly know the feeling 2 be lost in a foreign country..is it something that runs in the family? ;)
Well, well it will be a pleasure 2 read about your adventure=)
Me and James wish you a happy and safe trip and let the angels be with you all.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx