Naturpark - Yogi Bear, Geysere, Vandfald mm

Trip Start Jul 08, 2008
Trip End Aug 05, 2008

Flag of United States  , Wyoming
Tuesday, July 15, 2008

De færreste ved nok hvad Yellowstone er, så det vil jeg starte med at forklare :)

Yellowstone er en nationalpark, på størrelse med Sjælland + Fyn. I parken lever mange vilde dyr, i deres naturlige omgivelser, så som ca. tusind bjørne, ulve, ørne, ca. 4000 bison okser, elge mfl.. Udover mange spændende dyr findes der også en del spændende naturfænomener i Yellowstone. Et vandfald på 91 m(dobbelt så højt som Niagra Falls), en masse gejsere(bl.a. Old Faithful, som der er billeder af), samt en hel fantastisk natur.

I 1988 var der en stor brand i Yellowstone, hvilket parken er tydeligt mærket af. Mange steder står der utrolig mange helt tynde døde træer, fordi de nyplantede gran træer ikke er mere end 1-3 meter høje. Det ligner også at gud har spillet mikado med træerne, da der ligger store stammer overalt.

Vi ankom til West Yellowstone, en lille by vest for selve parken. Byen er så turistet som noget kan blive, med masser af souvenir butikker, restauranter, og stortset ikke en eneste reel indbygger.

Den første dag tog vi den nordlige rute. Her fik vi set ørne, bisoner og elge, samt en masse gejsere og hot springs. De færreste gejsere springer som vi kender det fra film, men vi fik set en enkelt som havde lidt aktivitet. Det smukkeste ved dem er dog farverne, som skyldes de bakterier som kan leve i det varme svovlholdige vand.
Om aftenen var vi på restaurant, hvor jeg fik en 20 ounce bøf, hvilket svarer til godt 600 gram.

Den anden dag stod på den sydlige rute. Her vi fik set flere bisoner, det store vandfald samt gejseren "Old Faitful", som springer 22 gange i døgnet. Vi ventede selvfølgelig til den sprang, og det var helt fantastisk at se den skyde vand 30-40 m op i luften. Det minder virkelig en om, hvad moder natur er i stand til. Da vi var på vej tilbage havde vi endnu ikke set en bjørn, og vi var lidt skuffede. Det er sådan med bjørne, og dyr generelt, at de oftest er til at få øje på ved skumringstid, altså solopgang/nedgang. Så vi besluttede os for at køre endnu en lille tur, da klokken var omkring 8.

Heldet var med os, og allerede efter ca. 10 minutter af vores tur fandt vi den første bjørn. Den var en 20-30 meter op ad en bakke, og gik rundt mellem nogle træer. Selvom vi nærmest var høje af lykke, overhørte jeg en dame snakke om en "black bear, only 3 feet away(3 meter)", længere oppe af vejen. Og ganske rigtigt sad den lille gavtyv inde i en busk og spiste. Der var dog en emsig park betjent der ikke ville lade os komme tæt nok på til at få nogle gode billeder, så vi kørte videre. Vi fandt en til, den gik rundt mellem nogle træer 30 meter væk, så vi kørte videre i vores søgen. Til sidst vendte vi om, men heldet tilsmilede os endnu en gang på vej hjem. Her var bjørnen ca. 5 meter fra vejen, men billederne blev ikke særlig gode.

På vej hjem mødte vi en stor bilkø, og det er typisk tegn på at der er noget spændende, nysgerrig som jeg er stod jeg ud af bilen og løb frem, og hvilket syn! Et par meter fra vejen, oppe af en lille skrænt, stod en fuldvoksen bjørn. Den var rimelig fredelig, stod bare og gravede efter rødder, men jeg spurtede tilbage efter et kamera. Den kravlede ned af skrænten og var næsten helt nede på vejen, så man kunne røre ved den eller fodre den. Desværre må man ingen af delene, park betjentene skyder nemlig bjørne der bliver fodret, fordi de kan finde på at angribe for at få mere mad.

Nu havde vi endelig opnået det vi ville med Yellowstone parken, og vi kørte glad og tilfredse hjem. Nu står den på Las Vegas :)