Phnom Penh

Trip Start Nov 22, 2007
Trip End Dec 13, 2007

Flag of Cambodia  ,
Tuesday, November 27, 2007

27-11-2007: vandaag aangekomen in Phnom Penh na een vlucht van zo'n 1,5 uur vanuit Bangkok, Thailand met Airasia. Omstreeks 16:30 op PP airport aangekomen en daar een taxi genomen naar het centrum. Onderweg is het al een drukte van belang en een grote chaos van allerlei verkeer. Wat vooral opvalt is dat er veel motor-en gewone fietsen rijden hetgeen vergelijkbaar is met een van mijn vorige tripjes in Vietnam. Toevalligerwijs in het Cozyna hotel terechtgekomen waar we een prima kamer hebben voor $ 25 per nacht en dat zeer centraal ligt ten opzichte van de bezienswaardigheden. Direct op pad gegaan en heerlijk gegeten bij het FCC hotel (www.fcccambodia.com) even verderop dat helaas volgeboekt was qua kamers. Heerlijk eten in een leuke tent waar een prima sfeertje hangt. De eerste indruk van PP is meer dan prima en er hangt hier een lekker chaotisch maar ook wel relaxed Azie-sfeertje. Kortom, dit beloofd veel goeds voor de rest van de periode in Cambodja.

28-11-2007: na een heerlijk ontbijtje in een zeer trendy cafe richting Wat Phnom gaan lopen. Dit blijkt een prachtige tempel te zijn waar de nodige apen en zelfs een olifant waren te aanschouwen. Al lopend doorgegaan naar de Central Market alwaar er een aantal sarongs werden aangekocht. Vanaf daar teruggelopen richting het Grand Palace en de Silver Pagoda. Prachtig komplex al is het wat minder spectaculair dan in Bangkok. Na een verlate lunch teruggelopen naar het hotel en onderweg konstant aangesproken door allerlei lieden cq kinderen die je van alles willen verkopen of lieden met de nodige ontbrekende ledematen. Hierbij zijn ze overigens minder aandringend dan in bijv. India en met een lachje en een grapje haken ze al snel af. Ook al de nodige nederlanders tegengekomen die hier ook in grote getalen aanwezig zijn (waar niet). Vanavond gaan we een hapje eten bij Friends waar straatkinderen worden opgeleid tot kok of kelner. Het eten schijnt er goed te zijn en zo dienen we het goede doel ook nog eens. Besloten om overmorgen te vertrekken naar Siem Raep en inmiddels onze tickets reeds gereserveerd voor het vetrek om 7:00 AM.

29-11-2007: na wederom een prima ontbijtje een gemotoriseerde bemo genomen naar het op 13 km buiten de stad liggende Killing Fields.Woorden schieten te kort en voor degenen die niet van deze gruwelheden op de hoogte zijn adviseer ik de film "the Killing Fields". . Verder lopen er allerlei kinderen rond die aan het spelen zijn en vragen om geld "dollars for all to share". Vanuit daar richting de Russian Market om nog wat inkopen te doen en een beetje rond te kijken. Vooral Tamira is helemaal in haar element en blijkt een harde onderhandelaar te zijn. Vanuit daar met dezelfde demo doorgegaan naar het Tuol Sleng museum (voormalige gevangenis) waar nog meer gruweelheden hebben plaatsgehad. Kortom een heftig dagje maar zeker de moeite waard om het gezien te hebben.
Cozyna Hotel