Cordoba

Trip End Nov 24, 2011

Flag of Argentina  , Central Argentina,
Saturday, November 5, 2011

05-11-2011: omstreeks achten een taxi genomen naar het busstation (Recife genaamd) van BA. Na wat zoeken kom ik terecht bij een balie van de buscompany Chevallier die er op het eerste zicht betrouwbaar uitziet. Ik koop een ticket voor 226 pesos (delen door zes voor de euros) en de bus schijnt om 09:30 te vertrekken. Ik sla in ieder geval wat water in om niet van de dorst om te komen tijdens de geplande 10 uur durende rit. Ik heb voor de zgn. semi-cama gekozen waarbij de stoelen net niet plat kunnen. Aangezien het landschap nogal eentonig is slaap ik een beetje en luister wat muziek. Onderweg wordt een aantal malen gestopt om wat passagiers in en uit te laden. Er wordt onverwachts ook van bus gewisseld wat achteraf geen goede keuze blijkt te zijn. Even buiten Rosario krijgen we nl. motorpech en wordt de bus aan de kant gezet. Nu een klein half uur komt er een andere aanrijden en alles wordt weer overgeladen. UIteindelijk komen we aan in Cordoba omstreeks 21:30. In de bus kennisgemaakt met wat argentijnen en een van hen heeft een goed adresje voor een hostel. Wel zo handig om niet te hoeven zoeken in het donker in een voor mij vreemde stad. Nadat we zijn vriendin hebben opgepikt laat ik mij op aanwijzing van hem afzetten bij het Cordoba hostel. Een hip hostel dat onder de HI-group valt en waar nog een kamer met (prive) badkamer vrij is. Al met al een lange dag maar wel redelijk op schema.

06-11-2011: ik slaap redelijk tot goed ondanks het feestgeruis in het hostel. De meegenomen oordoppen blijken nu al zijn nut te hebben bewezen. Na een ontbijtje vertrek ik lopend richting het oude centrum van Cordoba om wat kerken en kathedralen te bekijken. Cordoba is overigens  qua grootte de tweede stad van Argentinie met zon 1,5 miljoen inwoners. In het centrum blijken alle winkels dicht aangezien het een zondag is maar de kathedraal blijkt wel open. Ik volg een deel van de zondagsmis die qua inhoud grotendeels aan mij voorbij gaat. Het museo de la memoria (herinnering aan het militaire dictatorschap) blijkt helaas ook gesloten maar het Plaza San Martin is ook de moeite waard.  Ik bezoek s-middags nog het museo de las Artes maar dat is mijn inziens niet al te interessant . Wanneer ik s-avonds op pad ga om wat te gaan eten is het een drukte van belang op straat. Er is een leuke markt opgezet met allerlei leuke tentjes waar van alles is te koop. Desondanks besluit ik om morgen per bus te vertrekken richting Tucuman.

English version:

05/11/2011: about 8:00 pm I took a taxi to the bus station (called Recife) in BA. After some searching I arrive at a desk in the buscompany Chevallier who looks reliable at first sight. I bought a ticket for 226 pesos (divide by six for the euros) and the bus departs at 09:30. I saved some water for the 10 hours during bustrip to Cordoba. I choose for the so-called semi-cama seats which are really comfortable.I slept a little and listen some music during the trip. On the way several passengers left the bus and new people came in. There is an unexpected change of bus which later turns out to be a bad choice. Just outside Rosario there we had some technical problems with the engine and had to stop. A half hour later a different coach arrived and everything was loaded again. Finally we arrive in Cordoba around 21:30. In the coach I met some Argentines guys and one of them has a good address for a hostel. Because it was dark already and i didn't knew the city I accepted his advice. After we have picked up his girlfriend the taxi brought me to Cordoba hostels. A hip hostel (HI group) and they had a (private) room for me that night.

11/06/2011: I sleep reasonably well despite of the party noise in the hostel. The earplugs were usefull this time . After a breakfast  walked towards the old town of Cordoba for some churches and cathedrals to watch. Cordoba is the second largest city in of Argentina with 1.5 million inhabitants. In the center all shops were closed because it was a Sunday, but the cathedral was ope. The Museum of memoria (memory of the military dictatorship) was unfortunately closed, but the Plaza San Martin was well worth it. I visited the Museo de las Artes in the afternoon, but it was not very interesting in my point of view. In the evening I walked to the eastern part of town to cath some food. There was a artisan market with lots of people and lots of restaurants. Nevertheless I decided to leave for Tucuman tomorrow by bus.

Henk on

Hoi Rini,

Terwijl wij hier doorzwoegen geniet jij gelukkig van de eerste dagen in Argentina. Zo te lezen gaat het je allemaal weer makkelijk af. Het ziet er mooi uit allemaal. Geniet ervan en we kijken uit naar je volgende verslag.

Rob Groeneweg on

Ziet er allemaal prachtig uit daar in Argentinië. Geniet ervan.

arna
arna on

hoi, heb net aan mama je foto's laten zien! Leuk he!!!! we horen elkaar en geniet er van dikke zoen Mama en Arna