Angkor Wat, what the fuck?

Trip Start Oct 02, 2011
Trip End Jul 09, 2012

Flag of Cambodia  ,
Tuesday, March 13, 2012

Saavuin Siem Reapiin pari paivaa sitten, enka ihan ongelmitta. Aamulla mun hostellissa ei ollut ketaan vastaanotossa, eli en pystynyt tsekkautumaan ulos ja taten en myoskaan saanut viiden dollarin "panttia" lakanoista yms. takaisin. Kysyin viela edellisena paivana, et onhan vastaanotossa joku tosi aikaisin huomenna ja vakuuttivat, etta on kylla. Eli yrittakaa valttaa tommoset ja kirjautukaa ulos edellisena paivana, jos mahdollista. Mullahan oli viela pick-up bussipysakille, mutta sekin sitten lahti menemaan silla aikaa kun ma yritin etsia jotakuta, kuka vois kirjata mut ulos. Onneks mesta sitten kuitenkin maksoi mun moton bussipysakille.

Sihanoukvillesta tullessa piti vaihtaa bussia Phnom Penhissa ja kolme eri virkailijaa sanoi, etta venaile vaan talla asemalla, samalla kun kolme eri tuktuk-kuskia sanoi, etta pitaa menna toiselle asemalle, sinne bussi tulee nopeammin. Pitkallisten pohdintojen jalkeen otin sit ilmaisen tuktukin ja venailin toisella asemalla tovin.

Siem Reapiin saavuttuani hengailin kauniissa Royal Gardens -puistossa yhden paivan ja illalla kavin katsomassa ilmaista perinteista khmertanssia, orpokodin lasten esittamana. Jotenkin en oo koskaan ajatellut, etta orpokodit ovat aika masentavia paikkoja. Kaikelta pystyy sulkemaan silmansa, ennen kuin joku iskee faktat sun naaman eteen. Siella oli taulu, missa oli kaikkien orpokodissa olevien lasten kuvat ja syyt et miksi se on siella. Suurimmalla osalla oli vain liian koyha perhe elattaakseen kaikki lapset ja osan vanhemmat olivat kuolleet tai vankilassa. Silti ne lapset oli tosi iloisia ja se esitys oli oikeasti hyva ja hauska. Vaikka esitys oli ilmainen, oli silti kyseessa hyvantekevaisyysshow, joten pienen lahjoituksen teki ihan mielellaan, varsinkaan kun siihen ei painostettu millaan tavalla. Taalta voi lukea lisaa tosta orpokodista, jos tahtoo.

Seuraavana paivana eli tanaan, pyorailin puoli viidelta aamulla katsomaan auringonnousua Angkor Watiin. Olihan se ihan nakemisen arvoinen, vaikkakin liput ovat aika overikalliita; 20 dollaria/paiva, 40 USD/3 pv, ja 60USD/viikko. Angkor Watilta pyorailin ensin kolme kilometria vaaraan suuntaan etsien Ta Phromin raunioita, ja eikun kolme kilometria takaisin Angkor Watille. Lippujen tarkastuksessa virkailija sanoi, etta naki kun pyorailin vikasuuntaan, mutta se ajatteli etta menen varmaan takaisin kaupunkiin. Pyyteli viela anteeksi, vaikka munhan moka se oli etten katsonut karttaa tarpeeksi tarkasti, vaan seurasin joitain paikallisia pyorailijoita. Mulla oli jotenkin sellainen kasitys, etta Ta Phromiin on matkaa parisen kilometria, mutta se osoittaituikin vaaraksi luuloksi, silla matkaa kertyi kuudesta kahdeksaan kilometria, noiden kuuden vikakilometrin lisaksi. Ta Phromin raunioit olivat viidakoituneet, ja sen vuoksi aika kiintoisat. Ta Phromista matka jatkui Ta Keoon, korkeaan temppeliraunioon, missa kiipeilin ylos korkeuksiin ja alastulo tuotti hieman hankaluuksia koipien huteran kunnon takia. Ta Keon jalkeen seikkailin (ja eksyin) Angkor Thomin kaupungin raunoissa. Siella sijaitsevaan Royal Palaceen ei saanut menna ilman t-paitaa ja ma olin aamulla ollut sen verran laiska, etten ollut jaksanut etsia kyseista vaatekappaletta, vaan mun paalla oli hihaton toppi. Mut kuitenkin pelasti mun mukaan ottama krama-huivi, minka kietaisin harteille. Kavi kylla mielessa aamulla, etta pitaiskohan sinne sit pukea t-paita, mut ajattelin, etta koska kyseessa ovat rauniot, eika kaytannossa enaa toiminnassa oleva temppelit, niin ehkei se ole pakollista. Vikana kohteena mulla oli Bayon, sokkeiloinen temppeli, missa eksyin kertaalleen. Bayonista pyorailin takaisin Angkor Watiin ja ajattelin kayda kiipeamassa korkeallle paatorniin (se oli suljettu tosi aikaisin aamulla), mutta en sitten paassyt kuitenkaan, kun siella ei oltu yhta myotamielisia olkapaiden peittavan vaatekappaleen suhteen. Sen oli oltava t-paita, eika huivi kelvannut. Lahdin sitten pettyneena takaisin kaupunkiin ja kuukahdin petiin virkistavan suihkun jalkeen.

Niin joo, kuviahan lisaisin mielellani, ellen olisi jattanyt mun USB-piuhaa yms. muuta tavaraa sisaltavaa pussukkaa Sihanoukvilleen, kun en laiskuunpaissani jaksanut tarkistaa rinkan sisaltoa ennen lahtoa. Lataan kuvia kuitenkin, jahka saan ostettua uuden piuhan.

Ottakaa opiksenne mun virheista, niita on tullut tehtya hieman liikaa tassa viime aikoina!

PS. Haha, loysinpas piuhan, eli kuviakin saan lisattya. Kaikki muut pussukassa olleet tavarat tosin sijaitsevat vielakin Sihanoukvillessa...