San Jose

Trip Start Apr 27, 2008
Trip End May 12, 2008

Friday, May 2, 2008

Sander is alweer toe aan de laatste conferentiedag (dag 2 van de face-to-face, voor Lieke). Helaas is hij zo druk, dat hij niet in kon gaan op de uitnodiging om bij Google HQ te gaan lunchen...
Gisteravond gezellig in een restaurant midden tussen alle dot-com kantoren gegeten met de hele EBXML developer groep. Best gezellig, al die ouwe nerds. Of was dat alleen omdat ik een van de weinige vrouwen in het restaurant was?

Mijn geplande programma bleek precies in een week te passen. Ik heb dus inmiddels de belangrijkste musea gezien (het Intel computer chip museum heb ik overgeslagen, dat wel).
Na het quilt museum was er nog tijd voor het SJMA (moderne kunst), en gisteren heb ik het Egyptian museum van de Rozekruisers bezocht en het Winchester Mystery House.
De Rozekruisers zijn een orde (een soort vrijmetselaars) die erg kicken op het oude Egypte. Ze hebben dus in San Jose een Egyptisch tempelcomplex gebouwd, met een prachtige tuin en een behoorlijk goed egyptologisch museum. Inclusief complete reconstructie van een grafkelder - leuk!! (Hoewel de niet-archeologen onder u mischien '??' denken...)

Daarna door naar de Winchester Mansion, het huis van wijlen Sarah Winchester. Sarah (van de Winchester rifles, waar alle cowboys vroeger mee liepen - nu nog steeds trouwens, maar dat terzijde) was behoorlijk rijk. Na het overlijden van haar dochtertje en haar man, vertelde een medium haar dat de geesten van al die cowboys en indianen die met haar geweren waren gedood, dit ongeluk veroorzaakten. De oplossing: een huis bouwen dat nooit af zou komen. Ze kocht dus een leuk boerderijtje in San Jose en begon aan de verbouwing... die 38 jaar lang dag en nacht door ging, tot haar dood.
Het resultaat was een huis vol rare niveau verschillen, telkens een stukje erbij geplakt, deuren en een trap die nergens naartoe leiden en heel veel on-afgemaakte kamers. 160 stuks in totaal - en dan is er tijdens de aardbeving van 1906 nog een deel verwoest.
Heel kitsch (wordt tegelijkertijd als een spookhuis en een romantisch victoriaans huis gepresenteerd), heel amerikaans (je loopt rond in een groepje met een gids die verveeld z'n verhaaltje opdreunt) maar wel heel leuk en mooi. Prachtig glas in lood, leuke puntdakjes, mooi houtwerk - het was natuurlijk wel de villa van een zeer rijke dame.

Shoppen is ook leuk hier - woensdag de 'mooiste in-door mall van noord Californie' bezocht, Valley Fair. Direct daarnaast ligt nog een mall: Santana Row. Een revolutionair nieuw concept. 'European style shopping mall'. Ze hebben straten aangelegd - gewoon in de open lucht, niet overdekt, met winkels en dan boven de winkels: woningen! Ooooooh.... En ze hebben pleinen gemaakt, met terrassen waar je buiten kunt zitten en kijken naar de mensen die voorbij lopen. Uniek in Amerika, blijkbaar. Nee - serieus. Blijkbaar zijn ze hier heel streng in de bestemmingsplannen en is een gemengde bestemming normaal niet toegestaan. Een gebied is of 'commercial', of 'residential'.
De inwoners van San Jose zijn er niet helemaal blij mee, heb al opmerkingen gehoord over de "accidental" fire die de oude bebouwing verwoestte zodat het gebied vrij kwam als bouwterrein voor dure winkels en nog duurdere woningen. Hmm... Maar het is een prachtige winkelstraat! Goede restaurants, ook. En een Starbucks, natuurlijk. Ik ben de 'grande skinny chai latte' nog niet zat :-)

vcombee
vcombee on

Sunny Normandy
Hi there, leuk hoor, wist niet dat er zo veel te doen was! Zit ik hier met m'n broodje gerookte zalm en rabarbertaart voordat we straks een nieuw restaurant gaan verkennen in Cabourg. Ben vanmiddag met Lucca op hondentraining geweest; grappig hoe baasjes toch altijd op hun viervoerter lijken ;) Het azerty appeltoetsenbord werkt niet echt mee en mijn canon wijgert nog te fotograferen nadat hij de net neergezette Dakota van alle hoeken bewondert had... Geniet ervan & tot gauw

marlieke_lelij
marlieke_lelij on

grafkelders
Hmmm, denk je niet dat de wel-archeologen onder ons eerder denken... 'gereconstrueerde grafkelder, jaja'?

peruaantje2
peruaantje2 on

saai peruaantje
ik zie het al, ik doe het helemaal fout. nu ben ik ineens degene zonder gekke verhalen:(
zelfs fietsen naar de bouwmarkt klinkt spannend... (want ik heb nog niet eens een werkende fiets). snik snik... (mm, zou ik toch van mijn retourticket lima gebruik maken? de 15de mei, geloof ik)