Desertcountry

Trip Start Sep 04, 2006
Trip End Feb 23, 2007

Flag of India  ,
Tuesday, December 19, 2006

Na Pushkar en Jodphur meegelift met Herman en Veerle (die doen Rajasthan met ne gehuurde auto) naar Jaisalmer, de verste uithoek in 't westen van Rajputana "Land of Kings", midden in de Thar woestijn.
Vlak bij Pakistan, dus je ziet onderweg heel wat militaire kampen en troepenbewegingen.
Na een pink (Jaipur), white (Pushkar) en blue (Jodphur) city, in Jaisalmer, een oker-beige desertcity, met het indrukwekkende fort dat over de stad waakt. Als er iemand al in Carcasonne in de Languedoc is geweest, stel je dan zoiets voor op zijn Indisch. Het fort is nog in quasi perfecte staat (en nog steeds bewoond), maar zoals in de rest van India zou een vuilophaaldienst behoorlijk nuttig zijn. Soms is het niet te begrijpen (het fort staat op de World Heritage-lijst van 100 meest bedreigde sites van de wereld) dat een land met atoombommen geen vuilniskarren kan regelen..Absurdistan-Belgie lijkt van hieruit tiptop geregeld. In Delhi wel ne keer vuilbakken zien staan voor recyclable en non-recylcable, maar die zijn dan allebei leeg en rondom  hebben ze al hun vuil gesmeten.
Het zijn hier soms gekke situaties waar ge sjieke indische madammen met hunne rijke vent door de modder en 't vuil ziet ploeteren, en dat de bedelaars dan aan ons geld komen vragen.. maar die rijke indiers zitten precies weinig in het hun eigen volk.. Van ons krijgen de bedelaars in ieder geval niks, dat verandert er toch niets aan.
Moesten ze dat kastensysteem nu eens eindelijk uit hunne kop krijgen (officieel bestaat dat niet meer, maar het zit er nog steeds ingebakken) zou het hier heel wat beter aan toe gaan.

Genoeg gezaagd, Jaisalmer blijft een betoverende stad, de woestijnmensen hebben er af en toe een heel speciale kleur van hun ogen, soort van grijsgroen, wat ik nog al wel eens gezien heb in Mali bij de Touaregs, en natuurlijk superbruin vel..
De grootste kamelen die ik al ooit gezien heb, soms met figuren of patronen geschoren op hun zijkant.. heel mooi. Heel veel pauwen, de nationale vogel van India, "koninklijke vogels"; en de vrouwen, zoals in de rest van Rajasthan met bonte sarees, en getooid in zilveren kettingen, armbanden, enkelbandjes, buikriemen en neusringen..
Opnieuw maar een paar dagen gebleven, "we're on a mission to get to Goa before Christmas" en verder naar Udaipur met de waterpaleizen (waar een deel van de James Bond film "Octopussy" is geschoten..)

Fotos volgen nog..