SAYO-FUCKING-NARA

Trip End Jun 29, 2008

Flag of Japan  ,
Monday, March 24, 2008

English:
First off all i would like to thank all the wonderful people that i meet i Japan, thanks for inviting me in and making me fell welcome!
Matthew for asking me out for a beer, that became alot more than that, see u downunder, dude!!
Andrew, Ross, Sig and Sharon and other friends for being  friendly and talkative with a drunken dane, good luck in Canada, Andrew and Sharon!!
The crew of 6 from Kyoto cheapest inn, u are great and i wish u the best off luck in your further travels, preferabel without cheap sake!!

Danish:

Saa er det tid for goodbye and sayonara Japan and hello Bangkok!

Japan har vaeret en utrolig spaendende rejse, et mode med en kultur der er anderledes end vores og saa dog ikke alligevel.
Japanerne er som alle os andre helt almindelige mennesker der arbejder og lever for det samme som os, at opnaa noget. Dog med en stor forskel, de er meget paapasselige med at skille sig ud fra gruppen, det vaere sig familien, vennerne og/eller arbejdet, der er meget stor respekt omkring gruppen man er med i da de foler sig afhaengige af den. Bare et lille side spring kan gore at en japaner kan blive mobbet ud af vennegruppen eller arbejdet. Jeg snakkede eks. med 2 japanere der skilte sig ud fra gruppen:
Ung fyr med blandet baggrund japan/kina, grundet dette etniske mix havde han en lille talefejl i en japanske udtale paatrods af at han har boet i landet det meste af sit liv, dette gjorde at han havde det meget svaert paa jobbet og havde meget svaert ved at mode nye venner og piger.
Midaldrende fyr med ingenor uddannelse, besluttede sig for at ville se verdenen da han var i slutningen af tyverne, sagde sit job op og tog afsted i 6 maaneder, han har ikke kunnet finde et ingenor job siden og er i dag bus chauffor.
Og saadan gaar historierne videre.
For kvinderne herovre er der store krav, det generelle samfund forventer at de opforer sig paent og tager en uddannelse paa linie med maendene. Men naar de bliver omkring 27 aar saa forventes det at de er gift og det forste barn er paa vej, samt at de indtraeder i husmoder rollen. Og kvinderne bliver enten desperate og tager den forste og bedste mand, eller ogsaa fortsaetter de karriere stigen dog med det lille forbehold at de har en lonforskel op til maendene paa ca. 30% og at de jaevnligt maa se en mand faa en forfremmelse paatrods af at de maaske er bedre kvalificeret. Eller ogsaa tager de sig en udlaending som mand hvis faderen vil godkende det, da en udlaending ikke forventer at de tager husmoder rollen.
Ovenstaaende er kun min opfattelse af tingene udfra hvad jeg har hort i samtaler der som regel indeholdt en form for alkohol, saa det skal ikke opfattes som super generaliserende/stereotypesering.......
Det var lige et par facts om japan, and now on to something completly different!!

Som i nok ved opgav jeg Tokyo og tog til Kyoto, og hvilken by/omraade, det kan anbefales at tage der til hvis vejen skulle gaa forbi Japan, byen ligger 150 minutter fra Tokyo med Shinkansen, i ved nok det der hurtigkorende sovetog.
Mine absolut bedste sightseeing oplevelser:
Golden temple, forgyldt med bladguld paa 3/4 af templet, og nej man maa ikke rore!
Kumura mountain, bestaar af 2 dale og man gaar over bjerget i et fantastisk landskab, det er 800 meter hojt og der er nogle fantastiske templer paa vejen over bjerget, og endda ogsaa et udendors Onsen bad.
Fushimi-Inari Taisi, Bestaar af et par kilometers tunneller af tempel porte, se billedet saa forstaar du.. ;O)
Kiyomizu-dera templet der er bygget udover en bjergside og understottet af hundredevis af bjaelker

Udover ovenaevnte har jeg set tonsvis af andre templer og slotte, og blev nok lidt temple traet til sidst, da jeg begyndte at dromme om dem....

Jeg besluttede efter 5 dage i Kyoto at blive 3 dage mere istedet for at tage tilbage til Tokyo, dette medforte at jeg skulle flytte hostel, saa jeg flyttede fra et 3 mands vaerelse til et 24 mands vaerelse!
Det var indrettet med almindelig kojesenge og et lille gardin foran, saa man ikke kunne se side manden pille naese.
Og det er altsaa super svaert at faa noget sovn, naar de andre vaekker en hele tiden, bare fordi man snorker lidt.
Dette hostel havde dog heller ikke gjort det nemt at sove, selvom man var alene paa stuen, da de lavede sengene var de saa flinke at laegge et taeppe ovenpaa traepladen, saa man kunne sove rigtigt haardt, og selvfolgelig havde de brugt skruer med top paa til at skrue pladen fast med, saa jeg legede prinsessen paa skruen i 2 naetter, indtil det blev for meget og jeg flyttede paa hotel for den sidste sondagaften!!

En dansker, en hollaender, en englaender, en isralit, en nordmand og en australier sidder paa et hostel en lordag aften, kigger paa hinanden sporgende, "What to do?". En dansker siger "What about some beers?", alles ansigter lyser op, hvorfor er der ikke nogen der fandt paa det tidligere? Saa en dansker, en hollaender, en englaender, en isralit, en nordmand og en australier gaar ud af hostellet for at finde en bar, men kan kun se en masse steder hvor de annoncerer paa japansk, underligt? Vi er et sted i byen der ligger langt vaek fra nattelivet. Saa en dansker, en hollaender, en englaender, en isralit, en nordmand og en australier gaar lidt rundt indtil en nordmand spotter et skilt hvor der staar "whiskey", der maa vaere en bar! Skiltet peger ned i en kaelder og paa vejen ned af trappen horer en dansker, en hollaender, en englaender, en isralit, en nordmand og en australier japansk sang, det kan kun vaere en karoke bar. Da vi naermer doren gaar den op og en sur japaner vrovler noget paa et sprog vi ikke forstaar? Han holder armene i et kryds for at indikere vi ikke er velkomne! Forbandede asiat, han skulle tage hjem til det land, naah nej vi er gaesterne i hans land, saa har man ogsaa provet at vaere udsat for nattelivs racisme, tag lige den! Saa en dansker, en hollaender, en englaender, en isralit, en nordmand og en australier kigger paa hinanden og siger "Beers on the roof of the hostel", "lets make a beer run to 7/11!!". Saa en dansker, en hollaender, en englaender, en isralit, en nordmand og en australier  kober stort ind af ol og billig skod sake, og saadan foregik lordag aften indtil det blev for koldt paa taget og vi fortrak til de nedre faelles gemakker. Saa en dansker blev stiv af ol, en hollaender havde vaeret i byen to dage i traek og havde nasten ikke sovet, en australier havde vaeret med ham hele vejen, en nordman gik decideret i gulvet efter at have bundet en halv liter sake, og en englaender gik i seng efter at danskeren havde vaklet op paa tredje sal!!

I dag sidder jeg paa et hostel i Narita lige udenfor lufthavnen i Tokyo og det pisser ned udenfor, saa derfor denne update lige for Thailand.
Jeg har hele tiden vaeret mest nervos for Thailand ud af alle de lande jeg skal besoge, dette da det er det mindst vest agtige af landede, men alle siger at jeg blot skal vaere fortrostningsfuld og tage det roligt, saa det gor jeg!!

Endnu engang tak for din opmaerksomhed og inviter endelig folk jeg kender og ikke kender til at kigge med, de kan selv tilfoje sig adresselisten.

Kaerlig hilsen jeres elskede Peter der nu fortsaetter sit solo eventyr i Thailand