Tokyo til Hakuba paa ski

Trip Start Mar 06, 2008
Trip End Jun 29, 2008

Flag of Japan  ,
Wednesday, March 12, 2008

Så er Peter på vej, og starten er gået med en tur til Japan, som må siges at være et fantastisk land!

Turen her ud gik stort set smerte frit, dog med undtagelse af at der var et par småbørn ombord på flyet
, der begge havde set "Kunsten at græde i kor", så jeg fik desværre ikke sovet så meget som jeg gerne ville.
Flyet var til gengæld fantastisk, alle sæder havde egen tv skærm med et kæmpe udvalg af film, serier og musik, så det var intet problem at få tiden til at gå. Samtidigt var flyet kun halvt fyldt, så jeg fik scoret mig 2 sæder og havde dermed rigeligt med plads.

Vel ankommet i Narita Lufthavn (Tokyo), gik der kun 3 kvarter før Pelle landede, selvfølgelig efter at have fløjet på business!

Vores plan var 2 dage i Tokyo og derefter videre til Hakuba (Nagano) for at stå på ski.
Det hostel vi havde booket så fint ud på billederne, men billeder kan snyde gevaldigt. Det 2 mands værelse vi havde booket, var ikke større end vi kun kunne stå derinde en af gangen, men Japanerne er jo heller ikke så store. Men ellers rigtigt flinkt og udmærket engelsk talende personale. Her skal det bemærkes at Japanerne generelt ikke er forfærdelig gode til engelsk, på trods af at de har 6 år med i folkeskole og gymnasiet. Den måde som engelsk er bygget op over roman/latin, stemmer slet ikke med deres brug af sprog. Mange ord staves næsten ens på japansk, men udtalen giver det mange forskellige meninger. En parlør på engelsk/japansk er stort set ubrugelig hvis du ikke udtaler ordene korrekt.

Sproget giver derfor mange små og skæve smil når man går rundt i byen, på vores hostel, stod der eksempelvis på vandhanen "this water can be drunk" J.

Man kan leve utroligt billigt hvis man vil i Tokyo, der er alle muligheder, en gang billig Sushi koster 5-10 kr. og så er stykkerne endda ca. dobbelt så store som i Danmark. En kæmpe skål nudler med kød stykker koster 20 kr., dette er dog kun i de ikke turistede områder som i den bydel vi boede i, Asakusa som er en af de ældre bydele hvor det ikke er væltet frem med nybyggeri. Lige så snart man bevæger sig mod de turistede områder så snakker vi københavner priser.

Tiden i Tokyo gik med sightseeing, og til det formål er der bygget et meget stort netværk af metro stationer, dog er der i Tokyo 2 konkurrende Metro selskaber, hvilket betyder at du hele tiden er nødt til at købe nye billetter for at komme fra A til B, dog koster de fleste strækninger under en tier.

Den første dag efter at vi havde tjekket ind på vores hostel, tog vi en havne rundfart, som på ingen måde svarer til dem vi kender fra København, det er nemlig tydeligt at se at der så godt som ingen bygninger er tilbage fra før anden verdenskrig, disse er enten blevet bombet dengang, eller blevet ryddet senere for at gøre plads til nybyggeri. Når man tænker Tokyo, så tænker man skyskrabere over det hele, dette er på ingen måde tilfældet, der er godt nok et højhus her og der, men byplanlægningen, hvis der er en, gør at gade billedet ser utroligt rodet ud.
En af de høje bygninger er Tokyo Metropolitan Government building, der er den fjerde højeste i Japan på 296 meter og som er tydeligt inspireret af Notre Dame kirken i Paris, i denne bygning er der gratis adgang til 45 etage hvor der panorama udsigt hele vejen rundt. Desværre var der meget diset da vi var oppe i tårnet, men det gav et godt billede af hvor stor en by Tokyo er.
Sidste dag i Tokyo sluttede med en bytur i Roppongi, som er området man tager til i Tokyo, når man skal feste, og det kan japanerne, det går ikke stille for sig. Vi mødte et par australiere som også var i byen for første gang, et par festlige fyre, som har inviteret mig indenfor i Sydney når jeg når der til.

Det blev sent, og jeg fik konstateret at japanerne kan lave udmærkede øl!

Jeg fortæller mere om Tokyo næste gang.

Nu er det ski tid.

Vi tog Shinkansen toget, super express toget til Nagano, desværre sov jeg hele vejen, så en lille fortælling om den tur må vente til næste gang, hvor jeg forhåbentlig ikke har været ude og fulde mig aftAenen før.

Fra Nagano gik turen til Hakuba med bus, Hakuba er et rimeligt stort ski område med et fantastisk bjerglandskab.
Vores hotel ligger desværre lidt udenfor hovedområdet, så vi er afhængige af busser til at køre os frem og tilbage fra ski områderne, som der er 5 af. Heraf er det største HappoOne som vi har brugt de første par dage på. Første dag var desværre meget regnfuld og diset, hvilket gjorde det utroligt svært for mig at se hvad pokker jeg lavede og sneen var elendig, samtidig med at jeg blev gennemvåd! Anden dagen var fantastisk, sol og klar himmel og temparaturer omkring frysepunktet, fantastisk dag på ski. Desværre glemte undertegnede sol cremen L, hvilket betyder jeg nærmest er forbrændt i hele hovedet og derfor tager en dag indenfor, for at skåne den resterende ansigts hud.

Vi er nu på vores fjerde dag i Hakuba og indtil i går, var der en ting der undrede os, hvor var alle mennesker, hvor holdt de afterskiing og hvor gik de i byen?

Det viser sig at konceptet afterskiing ikke eksisterer i Japan, folk tager hjem, får en lur, går en tur i Onsen (varme kilder) og derefter tager ud for at spise. Samtidig er det åbenbart sidst på sæsonen og der er stort set ingen mennesker i området. Vi er rent faktisk de eneste beboere på vores hotel!
Dette er dog slet ikke så dårligt, der bliver rigtigt nusset om os af personalet som er super flinke og venlige, f.eks. i dag missede Pelle bussen til ski området, og så tilbød vores madmor selvfølgelig at køre ham af sted. Vi kom for sent op i dag til at nå morgenmaden og selvfølgelig trådte vores søde madmor til at lavede noget til os, fantastisk hotel ophold.
Maden i området er super god, forleden smagte vi råt hestekød med soja og hvidløg, en stor oplevelse! Så hvis du nogensinde er i Japan, så sørg for at spise med de lokale, der er nemlig rigtigt mange "fusions" køkkener som næsten er for vestlige.

Hermed er første kapitel i "Peter verden rundt" færdigt.
Vi er i Hakuba indtil d. 15 marts, hvorefter jeg skilles med Pelle i Tokyo og er alene af sted derfra.
D. 25 marts står den på Thailand.

Jeg håber alle har det godt der hjemme.... :O)

Kærlig hilsen

Peter

Post your own travel photos for friends and family More Pictures