Neljäs päivä, meriretki

Trip End Sep 2006

Flag of Greece  ,
Tuesday, September 5, 2006

Neljäs päivä vietettiinkin sitten merellä. Osallistuttiin kansainväliselle retkelle, joka maksoi 42 euroa nuppi. Odoteltiin bussia tien toisella puolen castle-hotellin edessä johon matkanjärjestäjä meidät kehoitti menemään. Veikeä kulkukoira tuli tervehtimään häntä heiluen, ja syötettiin sille sipsejä, oli ilo huomata että sentään elukat suhtautuivat meihin ystävällisesti. Oltiin ainoat suomalaiset bussissa, muut oli ruotsalaisia.=) Myös opas oli ruotsinkielinen, mutta todella ystävällinen!!! Hymyili koko ajan ja kertoi aina kaiken ensin ruotsiksia ja sitten englanniksia, vain meitä kahta varten!!! Ruotsalaiset kuikuilivat kummissaan kahta suomijunttia, ja odotin jo ensimmäistä jääkiekkokommenttia. Oltiin siis todella tyytyväisiä, päivä oli kuuma, mutta tuulinen. Ensin mentiin bussilla Kissamokseen, jonka satamasta lähti kaksi laivaa. Maisemat oli upeita, se on varmaan sanomattakin selvää. Nähtiin matkalla vuorenseinämässä valtava luola, en saanut tästä enempää selvää koska selostaja molotti saksaa. Ensin matkattiin Gramvousa-nimiselle saarelle, jossa oli venetsialaisten rakentama linnoitus TODELLA korkealla. Meinattiin ensin kävellä sinne, mutta nousu oli niin jyrkkä että luovutettiin jo reilusti ennen puoliväliä. Naureskeltiin siinä sitten vaan huonoa kuntoa ja mentiin rannalle seuraamaan ihmisten taivallusta. Aika moni sinne ylös asti jaksoi kävellä, mutta heille ei sitten kyllä jäänyt uimiseen aikaa. Ranta oli kaunis, vesi turkoosin eri sävyjä ja kaukana vastarannalla kohosi todella korkea ja jylhä vuori, siis aivan paratiisimainen näköala. Snorklaus-paikkana olisi ollut ihan huippu, mutta pohjassa oleva roskien määrä järkytti. Löysin merisiilin "luurangon" joka oli pakko tuoda Annukalle näytille. Gramvousasta jatkettiin sitten puolisen tuntia seuraavaan ja viimeiseen pysähdyspaikkaan, Balin laguunille. Se oli myös todella kaunis paikka, vesi oli äärettömän kirkasta. Tunnelmaan hiukan latisti todella matala ranta, uimisesta ei tahtonut tulla mitään kun vesi oli enimmäkseen polviin asti. =D Lisäksi se oli todella tuulinen päivä, hiekka lensi ja aurinkovarjoa oli vaikea pidätellä. Muutaman kerran meinas lentää mereen. (täällä ei siis ollut tuoleja lainkaan, varjot vuokrattiin laivalta ja ne oli sellaset "irtonaiset" jotka vaan lyötiin hiekkaan) Ranta oli niin matala, että laivan piti jäädä sinne merelle parin sadan metrin päähän ja meidät kuljetettiin sitten pienemmillä moottoriveneillä sinne rantaan. Täällä oli myös kirkasta vettä ja kauempana rannasta oli kiva snorklailla. Päivä oli tosi kiva kokemus, laiva oli iso ja nätti, hinnat oli kohdallaan. Syötiin siellä pieni lounas ja ihailtiin maisemia takastulomatkalla, bongasin lentokaloja, joista yksi mäjähti laivan ikkunaan, harmi kun ei ehtinyt ottaa kuvia. Merenkäynti oli aika kovaa, ja heikompia hirvitti laivan keinuminen. Ainoa kritiikki on se, että uimiseen ois kyllä sillä ekalla rannalla pitänyt olla enemmän aikaan. Koska tosiaan ei ehtinyt sekä näkemään sitä linnoitusta että uimaan. Aikaa tais olla siellä vaan reilu tunti. Ehdottomasti yksi koko reissun kohokohdista ja hintansa väärti.