Kolmas päivä, rethymnoniin

Trip End Sep 2006

Flag of Greece  ,
Monday, September 4, 2006

Aamupalan jälkeen ajateltiin lähteä bussilla jonnekkin pidemmälle reissu suuntautui Rethymnoniin, noin 70 km päähän Agia Marinasta. Hypättiin bussiin hotellin edesta, ja rahastaja mölysi "kvilki kvikli kam kvikli!!! Paikallisten suhtautuminen turisteihin rupesi jo pikkuhiljaa vituttamaan. Bussi Haniasta Rethymnoniin maksoi 12 euroa meno-paluu/henki, ja lippu täyty ostaa paikkalippuineen sisältä asemalta sitä ei saanut ostettua ulkona olevasta kioskista. Matkalla minulle iski jumalaton kusihätä ja sain hädintuskin pidäteltyä rethymnonin bussiasemalle saakka, juoksin aseman vessaan, jossa minua odotti järkytys, reikä kaakelilattiassa, jonka YMPÄRISTÖÖN paikallinen hottentotti oli RÄJÄYTTÄNYT suolensa sisällön, tyynenä kuseskelin oviaukosta kaakelilattialle yrittäen sihdata reikää kohti paikallisten seuratessa närkästyneenä touhujani. Lähdettiin kävelemään upeata rantakatua, jossa bongasin meressä alhaalla kuolleen ison kalan tätä pällisteltiin sakuturistin kanssa vähän aikaa( mittaa n.1,5-2metriä kalalla siis), sikakuuma päivä, tutustuttiin ensin Fortezzaan, joka on suurin venetsialaisten rakentama linnoitus. Se on tehty 1500-luvun lopulla, ja oli todella vaikuttava!!! Sijaitsee korkealla niemen päällä, mistä ne on valvonu merta. Näköala oli hieno, ja paikka todella iso ja täynnä kaikkia kivoja yksityiskohtia, kuten tähystystorneja, kappeli,raunioita ym. Alue on tosi iso, joten aikaa sen koluamiseen meni jonkun verran, eikä sitä kuumassa ilmassa edes kokonaan jaksanut läpi käydä. Mut tosi kiinnostava kohde!=) Nähtiin myös puissa pöhiseviä isoja etanoita ja kaskaiden laulu oli todella huumaavaa, kuin jostain viidakkoleffasta.
Rethymnonista löydettiin myös pari muuta nähtävyyttä, 1600-luvulta säilynyt suihkukaivo, joka nököttää keskellä nykyaikaista kaupunkia, se oli aika jännän näkönen oli pakko käydä pesemässä hiet pois silmiltä. Sit siellä oli myäs joku parisataa vuotta vanha portti, ja joku muslimien minareettipylväs. Sellanen havainto tehtiin, että paikalliset ihmiset oli PALJON mukavampia turisteja kohtaan Rethymnonissa kuin Hanian seudulla ja Agia Marinassa!! Siis ero oli huomattava. Palvelu oli joka paikassa ensiluokkaista, ruoka oli tosi hyvää ja edullisempaa kuin Haniassa päin!! kadut oli ihanan kapeita ja sokkeloisia, paljon kauppoja ym. Ihastuttiin siis todella tähän kaupunkiin!=) Jälkeenpäin vitutti kun ei tultu tähän kohteeseen. Ainoa huono puoli oli Rethymnonin ranta; se ei ollut läheskään yhtä kaunis ja hyvä kuin Agia Marinan ranta, ja me jouduttiin pulittamaan aurinkovarjosta ja tuoleista KAHDEKSAN EUROA!!!! (Agia Marinassa 4-5 euroa) Sikahintaista!!! Mutta ehdottoman kiva päivä oli kyllä. =) Iltamyöhällä vasta palattiin Haniaan, jossa iltapalan jälkeen petiin ouzoryypyn jälkeen