The good ol' hockey game

Trip Start Mar 10, 2013
Trip End Mar 29, 2013

Flag of United States  , Texas
Saturday, March 16, 2013

På plats i Dallas, två nätter skall spenderas i denna stad som i princip vuxit ihop med Fort Worth och är det största befolkningscentret i norra Texas. Först på listan efter frukost var självklart the Sixth Floor Museum, byggnaden intill Elm Street där JFK blev skjuten, mitt i centrala Dallas.Hela sjätte våningen är en utställning om händelserna och efterspelet av mordet, för det var just på sjätte våningen Lee Harvey Oswald hade sitt gevär uppställt bakom en vägg av kartonger. För den skarpögde kan man på bilden ut mot gatan se ett vitt X, vilket är vart bilen var när presidenten blev skjuten. Några hundra meter bort är det minnesmonument som restes efter mordet, det är en stor kvadratiskt cementbox, med öppningar på fram- och baksidan. Mitt i monumentet finns en svart sten med texten "John Fitzgerald Kennedy", den enda texten överhuvudtaget på hela monumentet. Tanken med designen är att den skall avspegla hans öppna och fria tänkande samt det nytänkande han gav det amerikanska folket.

På kvällen klockan 19 var det nedsläpp i American Airlines Center mellan Dallas Stars och Chicago Blackhawks, där vi lyckats få tag på biljetter efter många om och men via internet. En timme innan var vi på plats och redan där såg man skillnaden mot Kanada, det finns alla typer av mat och dryck som man kan tänka sig och alla smaskar vilt i sig allehanda förtäring samt skanderar sitt lags namn i korridorerna. Nästa tillfälle man märker att det är stor skillnad är att det är ett konstant spring fram och tillbaka på läktarna för att köpa just, mat... Det är inte enskilda gånger utan samma personer som springer fram och tillbaka 2-3-4 gånger per period, vissa missar de första 5 minuterna av perioden och de sista 2-3, det gäller att vara först i korvkön! Detta till trots så var det en angenäm upplevelse även om matchen dog av lite när Chicago ledde med 0-4 redan efter första och Dallas bara hade fått iväg 4 skott på mål, resultatet fastställdes till 1-8 med ett bortdömt mål för Dallas. Enda gången folk verkligen hade fokus på matchen var när det blev slagsmål, hela arenan stod upp och krävde blod. En annan notis var att under vissa power breaks så spelades grundkunskap i hockey upp på jumbotronen, man förklarade t.ex. vad en charging var eller något annat matnyttigt om man aldrig sett en hockeymatch förut.

Vädret i Dallas landade på 30C och helt molnfritt.

Som utlovat så kommer här en ledtråd i tävlingen, som ännu står utan vinnare:

Temat på inläggen (inte nödvändigtvis resan) finner ni i varje inläggs titel, dvs. överskriften på varje inlägg.

I skrivande stund blickar vi ut över ett molnigt Dallas, den första dagen utan klarblå himmel när vi ställer in GPS:en på färd mot Texarkana och nästa delstat, Arkansas.

See y'all there!

Lena on

Inte ett dugg avis på er, speciellt NHL.

Lena on

Tema: Slutspel

Kusin Malin on

Temat är låttitlar :) Ni verkar ha det grymt bra! Kram på dig

Kjell on

Jag börjar luta åt filmtitlar.