Jungledyret og Mowgli

Trip Start Mar 15, 2006
Trip End Jul 07, 2006

Flag of Peru  ,
Tuesday, June 6, 2006

Efter et hurtigt stop i Perus hovedstad Lima, hvor vi kunne tanke op med Piratos og andet godt sendt hjemmefra, landede vi i junglebyen Iquitos.
Efter at have fundet os to jungleglade guider, Raul og Daniel, stod vi en eftermiddag paa en sejlende bunke rust, der goer gods- og passagertransport mulig op langs floden. Da vi tog afsted dagen efter praesidentvalget i Peru var baaden stopfyldt med folk, der havde vaeret i Iqitos for at foelge valget og nu skulle tilbage til deres landsbyer.
Vi fandt et sted at placere vores haengekoejer (i lastrummet!) og forsoegte saa at komme igennem en lang nat med larmende mennesker og dyr og uheldigt placerede tissende smaaboern i haengekoejer over os. De mange svingende haengekoejer var ligesom en labyrint, som hele tiden aendrede sig, fordi folk forsoegte at finde et bedre sted til deres koeje. Vejen hen til haengekoejen var hele tiden en ny. Det var helt sikkert en oplevelse!
Naeste morgen ankom vi til en landsby, hvorfra vi blev sejlet op af en sideflod - Rio Aucayacu - til en lille familie, hvor vi skulle tilbringe vores foerste og senere ogsaa den sidste nat i junglen. Her bor man ikke i huse, men mere paa platforme paa stylter med tag paa.
De resterende dage skulle bruges paa at sejle laengere op ad floden i kano (uden motor) og campere i junglen. Raul, der er 50 aar gammel og har vaeret guide i de 20, er vokset op i junglen og er derfor helt utrolig dygtig til at finde de forskellige dyr og fugle ved hjaelp af deres spor og lyde. I starten skulle vi lige vaenne os til de pludseligt udstoedte kaldelyde han hostede ud og hans underlige luske-faren-rundt i skoven, men det viste sig for det meste at munde ud i at vi saa de mest fantastiske dyr og fugle.
Vi saa alt fra baevere, aber, slanger, delfiner til piratfisk, pilefroeer, skildpadder og vandrende pinde. Til isaer Rasmus' skuffelse saa vi ingen tapir, men kun fodspor.
Desuden laerte vi en masse om de forskellige planter og mediciner man kunne finde i junglen.
En nat hvor vi var paa kanotur fik Raul oeje paa noget inde ved bredden og skoed med sin gamle rustne riffel, ind mod hvad der for os andre bare var moerk nat, en kaemperotte (en majas) som vi dagen efter kunne fortaerre til stor fornoejelse. Vi havde paa dette tidspunkt spist den sloeje hoene, der havde boet i bunden af vores kano og var ved at vaere traette af at spise medbragte aeg, saa det overraskende moere koed var kaerkomment.
Efter noget tid havde vi vaennet os til insekterne og selv araknofobiske jeg kunne tage det lidt roligt med den konstante trafik af kaempe-ederkopper paa min krop. Dog blev myggene mere og mere plagsomme, og da de kan stikke igennem toejet og ikke bekymrer sig om myggesprayen, man konstant poeser ud over sig selv, saa kunne man kun faa rimelig fred, naar man bevaegede sig eller laa i sin haengekoeje med dertil specialsyet myggenet. Man bliver efterhaanden traet af at haste-spise sin mad, saa man kan slippe for myggene, saa vi var en smule lettede, da vi skulle tilbage til familien og derfra videre tilbage til Iquitos.
Den sidste nat fandt vi en tarantel der hvor vi sov, men saadan er junglen bare, og der blev slet ikke overvejet om den skulle flyttes ud i skoven - den fik bare lov at blive! Uh :-)
Til sidst kunne vi tage en noget mindre proppet pram tilbage og paa vejen luske rundt mellem de mange maerkelige ting, der skulle med for at blive solgt i Iquitos.