Oulu és a Tudományi Múzeum

Trip End Mar 15, 2010

Flag of Finland  , Oulu Province,
Sunday, March 14, 2010

Reggel érzékeny búcsút vettünk Rovaniemitől és vonatra szálltunk. Kb. 2 órás utunk volt Oulu-ig, ahonnan este kilenckor indult a vonatunk Turkuba. A köztes időre egy városnézést és a Tietomaa-t, a helyi csodák palotáját terveztük megnézni. Lassan már szokás szerint bedobtuk a bőröndöket a poggyászmegőrzőbe és elindultunk a városba.

A vasúttól kb. negyen órára fekszik a Tietomaa. Egy jó nagy téglaépület, mellette egy még magasabb toronnyal. Megvettük a belépőket és elindultunk felfedezni. Azaz indultunk volna, csak szólt a pénztáros srác, hogy 10 perc múlva kezdődik egy vetítés az óceáni ragadozókról. Érdekes volt a film, csak angolul adták és Andrisnak fordítani kellett, hogy értse. De megérte, tényleg jó volt.

A Tietomaa egy olyan interaktív kiállítás, mint nálunk a csodák palotája. Tematikusan mutatja be a különböző tudományokat, mindenféle kipróbálható játékokkal- A legfelső szinten a sport foglal helyet, nekem ez tetszett a legjobban. Volt olyan bicikli, amivel szemben egy dob vert a szíved ritmusára és figyelhetted, hogyan gyorsul a pulzusod a tekerés hatására. Volt 3D-s síugrósánc szimulátor. Fel kellett állni egy dobogóra egy 3D-s szemüvegben nézni a kijelzőn, ahogy csúszol le a sáncon és megfelelő időben elugrani. Aztán volt mozgó mászófal, hokikapus játék, automata pingpong, ugrálókötél automata, meg ilyenek.

A második szinten az optikai és az érzékekhez kapcsolódó dolgok voltak jelen. Az elő dolog egy ágy volt, amire rá kellet feküdni és az ember, ha megnyomott egy gombot, az ágyból szögek jöttek ki és fakírággyá változott. Aztán voltak mindenféle optikai csalódást okozó dolgok. Tükrök úgy felrakva, hogy a fókuszban lévő tárgy térben is látszott, olyan fal, ami előtt megvillantottak vakuval és a falon ott maradt az árnyékod. Volt olyan, ami lefejezte Esztit és a feje egy virágból figyelt ki. Napokig azon viccelődött, hogy mekkorát ugrottam, mikor észrevettem :-)

Az elsőn a technika vívmányai voltak. Vadászrepülő szimulátor, olyan padok, amiken saját magadat lehetett felhúzni, hogy lásd, mennyit számít, ha egy vagy több csigát tesznek a szerkezetbe. Itt volt egy olyan sárga gömb is, amit nem olvastunk el, hogy mi az, hanem csak beleültünk. Aztán amikor nagyon nagy volt az előkészület (külső biztosító gomb, külön kapu, brutális biztonsági heveder, pánikgomb a fülkében), akkor jöttem rá, hogy ez azért nem lesz olyan egyszerű. Hát nem is volt. Simán előre-hátra fejre állított a gép, alig győzött az ember kapaszkodni.

Volt még egy csomó minden érdekes. Hullámvasút szimulátor mozgó székekkel, a toronyban hologram kiállítás. Mire azt is végignéztük, addigra már elment az idő és zárt a múzeum. Pedig el tudtunk volna tölteni még némi időt odabent.

Már szürkült az este, mikor elindultunk egy városnézésre. Lesétáltunk a kikötőhöz, megnéztük az öreg halászházakat, a kikötőt és a környéket. Utána már megint csak egy McDonalds-ot találtunk, ami normális áron adott vacsorát, ott ettünk, mentünk ki a vasútállomásra és vártuk a vonatot. Éjjel megint a vonaton aludtunk. Most már végre háromágyas fülkében zötyögtünk Turku felé.