Afisya-pa!

Trip End Mar 12, 2012

Holy Family Hospital

Flag of Ghana  ,
Monday, January 2, 2012

Afisya-pa obruni's! (Gelukkig nieuwjaar!)

We hebben weer een hele zware week achter de rug met 2 vrije dagen vorige week en 2 januari ook nog vrij! Hier in Ghana is het hartstikke normaal als een feestdag in het weekend valt je de eerstvolgende werkdag ook vrij krijgt, dus daar hebben we wel van genoten!

Vorige week heb ik de 3 werkdagen die nog over waren op de Medical Ward gestaan (interne geneeskunde), hier liggen de meest ernstig zieke patiŽnten met onder andere tuberculose, HIV, hersenbloedingen en nierziekten. Een Ghanese specialist zwaait hier de scepter over de afdelingen en houdt gezellig even je hand vast tijdens de ronde als je langs de patiŽnten loopt, af en toe roept ie dan even  "Obruni! Pak die status, of wat is er met deze patiŽnt" en roept wat medicijnen die voorgeschreven moeten worden en we gaan weer verder.
Ik had het idee dat op die afdeling alle uitzichtloze gevallen liggen en het is wel erg jammer om dan toch niet meer zoveel voor de patiŽnten te kunnen doen. Ook over HIV wordt erg omslachtig gedaan, de test voor HIV heeft als codenaam CDC (met als enige relatie Centre for Disease Control in de USA) zodat de patiŽnten niet doorhebben dat je ze test, ook de uitslag wordt 'verstopt' in een dichtgeniet roze velletje en heel stiekem open gemaakt door de arts. Als iemand HIV heeft worden ze naar de counseling toegestuurd, maar de arts op de afdeling vertelt de patiŽnt niets! Hoezo taboe zou je zeggen? Terwijl er langs de weg of in dorpen best informatiebiljetten hangen over HIV, AIDS en het gebruik van condooms. Frustrerend, want door er zo mysterieus over te doen worden er alleen maar meer mensen besmet.

Een ander bizar verhaal was op de spoedeisende hulp, een patiŽnt had een ernstige maagbloeding gehad en zoveel bloed verloren dat hij het waarschijnlijk niet zou overleven. Er zaten wel 15 familieleden omheen, te huilen, maar niemand van hun wilde bloed doneren om de patiŽnt te redden! De arts kon me ook niet echt uitleggen waarom niemand wilde doneren, zelf heb je er helemaal geen last van! Al helemaal erg is het als iemand wel bloed doneert om een familielid te helpen en die persoon overlijdt, dan willen ze het gedoneerde bloed terughebben!! Echt, ik snap er niks van!

Dit weekend was het dan Oud en Nieuw, we hadden al wel begrepen dat iedereen hier tot 0:00 in de kerk zit en daarna wellicht nog wat gaat drinken of stappen. We waren de dag ervoor in Kumasi en daar hadden we bubbeltjeswijn en sterretjes gekocht om Oud en Nieuw mee te vieren, Adrienne kwam ook gezellig naar Techiman. We hadden uiteindelijk een hele gezellige avond thuis met spelletjes, muziek en een beetje dansen. Om 1 uur 's nachts liepen we nog even het dorp in en het was gewoon uitgestorven! Het barretje tegenover het ziekenhuis was dicht (en we hadden deze nog nooit uberhaupt dicht gezien!) en de enige club in Techiman ook! Hele andere sfeer dus dan in Nederland, maar het was erg gezellig. In Ghana viert iedereen pas op de avond van 1 januari het nieuwe jaar. Dus we zijn met Adrienne meegeweest naar Berekum, waar zij haar co-schap doet in het ziekenhuis samen met Pauline.

Dat was ook een erg leuke avond, we gingen met een Ghanese arts en een andere jongen die Adrienne en Pauline kennen Berekum in en iedereen stond op straat te dansen! Asunto is hier en nieuwe, hippe dans stijl en het ziet er erg leuk uit al die dansende Ghanesen! De Nederlanders kunnen daar echt nog wat van leren! Na een frisse nieuwjaarsduik in het zwembad zijn we nu weer in Techiman aangekomen, om morgen weer aan de slag te gaan in het ziekenhuis. Ik ga naar de Spoedeisende Hulp, ben erg benieuwd!

Veel liefs en groeten!
Anne

Lisa on

Gaaf gaaf gaaf gaaf!!! Was heel leuk om je nog even te met oud en nieuw :D ik stond toen net boven bij Phocas. je ziet er al best bruin uit op de fotos btw :) misschien morgen skypen als we met ahoy eten? Ciaooo!!!!

mams on

Hey Annie, een gelukkig nieuwjaar en dat 2012 mooie dingen in petto heeft!
Dat was een heel ander oude en nieuw begreep ik. Typisch dat het pas een dag later gevierd wordt. Het skypen is wel fijn dan kan ik je toch even zien en horen. Want missen doen we je hier wel.
Het weer is hier verschrikkelijk, alleen wind en regen. Vandaag was ik met Dieuw in Antwerpen, de reclameborden vlogen om ons hoofd. Was weer gezellig druk daar met de solden. Om drie uur is het hier al donker. Dan zie ik jou met blote armen in je zomer outfit en dat is toch bizar.
Ik begreep dat je nu naar een vaste afdeling gaat. Is obruni niet een beetje schelden of kunnen ze daar je naam niet uitspreken? Leuke foto met de sterretjes.
Nou vrouwe, maak er maar wat van in 2012.
Kus