Een stevige zeilpartij

Trip Start Jul 06, 2005
Trip End Jul 23, 2010

Flag of Turkey  , Muğla,
Wednesday, June 8, 2011

Het is al 10.00 uur als we de haven uitvaren en koers zetten naar de golf van Gokova Korfezi. We hoeven daar voor slechts de kaap om te zeilen en dan zien we meteen aan bakboordkant het eiland Nisiros en even later Kos liggen en nog later de zuidkust van het vaste land van Turkije waar ergens is de nevel Bodrum moet liggen. Eerst wordt het motoren maar eenmaal om de hoek pakken we wind op die ons meer naar Kos brengt dan naar de Turkse overzijde. We besluiten onze plannen te wijzigen en naar Kos te gaan in plaats van richting Bodrum. Wel vreemd omdat NW-wind wordt verwacht. Dan valt de wind weg en gaat het op de motor verder. In de verte zien we een streep wind op het water en zodra we daar in varen is alles anders. Hier is onze Noordwesten wind en niet zo'n klein beetje. Al snel staat er een 11m/sec. (22 knopen) op de teller en moeten we alle hands aan dek  hebben om onze genua in te rollen. Hij zit weer vast, mogelijk door de grote druk, zowel onderzeil als klapperend. Als we de genua gedeeltelijk hebben ingerold stuiven we met bijna 6 knopen op de teller weg. De golven komen steeds meer van bakstag en worden hoger, waardoor we nog al eens worden weggezet. Bij het hele woeste water stuur ik met de hand en dan merk ik dat het extra stuk roer zeker helpt, maar toch niet zo licht als een veertje zoals beloofd door de bedenker. Maar aan mijn stuurautomaat merk ik dat hij meer aankan, vooral met 22 knopen met bakstag wind heeft hij het wel druk. Het wordt verder een forse  zeilpartij van 25 mijl in zeer openwater, het wordt niet meer Kos, maar ons eerste plan om de oversteek te maken naar een baai in de buurt van Bodrum wordt opnieuw letterlijk leven in geblazen. Heel langzaam zien we de kust contouren duidelijker en zeilschepen die mogelijk langs de kust naar de zelfde baai gaan. Na zo'n 5 uur heftig zeilen belanden we in de Cokertme, ultiem voor een extra dagje bij komen, besluiten we. Er zijn veel gusts, maar als we eenmaal voor anker liggen ontwaren we een serene rust, waar we van harte van genieten. Voor het eerst zien we de altijd door motoren voortgedreven gulets zeilende de baai binnen komen. De visjes die we vanochtend bij een lokale visser in Knidos hebben gescoord bakken we heerlijk aan met courgette, champignons, uien en tomaten.