Een klasse apart

Trip Start Jul 06, 2005
Trip End Jul 23, 2010

Flag of Greece  , Crete,
Monday, July 5, 2010

Zondag 4 juli, nemen we de bus naar de oorspronkelijke hoofdstad van Kreta: Chania, opnieuw zo'n 60 km. van Rethimnon. Wat een prachtig plaatsje, een geweldige haven , veel culturele zaken en straatjes om van te snoepen. Maar ook straatjes die renovatie verdienen.   We zijn er weer een hele dag zoet, de warmte speelt ons af en toe parten, maar als je even op een terrasje zit onder de bomen met een zeewindje er bij, is de warmte snel weer vergeten. Om de hitte ook een beetje te ontlopen is museum bezoek en bezoeken aan tentoonstellingen een zeer afdoende methode. Zo liepen we in de moskee binnen om te kijken naar een expositie van verschillende schilders, we liepen een van de arsenalen van de Venetiaanse vloot binnen   om striptekeningkunst te bekijken , in een ander Arsenaal bekeken we de replica van de oorspronkelijke zeilboot uit de Mionische tijd (1500 voor onze jaartelling). Deze reconstructie is 17 meter lang, heeft een kapitein, twee stuurlui, 24 roeiers en kan zonder zeil 3, en met zeil 4 knopen maken . Maar er moet veel ballast in, want het is een zeer wiebelig bootje, vooral bij een dwarse swell. In 2006 is men er mee naar Athene geroeid! Tot slot hebben we nog even wat archeologische schatten bewonderd van meer dan 1500 jaar voor Christus in het museum wat voorheen een klooster   is geweest. Ook hier staat uiteraard de Mionische periode centraal. Maandag wordt onze uitblaasdag voordat we de zeilen weer zetten, we hebben nu de wind mee, NW.