Santorini, zon en lava

Trip End Jul 23, 2010

Flag of Greece  , South Aegean,
Thursday, June 24, 2010

Donderdag 24 juni

We hebben geen angstdromen gehad van onze laatste zeiltocht, dus kunnen we opgewekt aan Santorini beginnen. We pakken de bus naar Thira (Fira) de hoofdstad van Santorini. Net als Milos heeft het eiland een krater (Caldera) vorm. 1500 jaar voor onze jaartelling heeft er een vulkanische uitbarsting plaatsgevonden waardoor niet alleen het voormalige Strongyli verwoest werd, maar ook heeft de as die vrij kwam Kreta bedekt, waardoor de hoogstaande Minoise cultuur tot stilstand kwam. Door de eeuwen heen is de vulkaan actief geweest. Midden in de krater ligt het eiland Nea Kameini dat pas bij de laatste eruptie is ontstaan (1950) en nog steeds een beetje actief is. Thira is weer zo'n typische chora die hier hangt tussen de lucht en de zee en je moet 600 treden nemen om die afstand van zee te overbruggen, je kunt het ook op de rug doen van een ezel,  dan wel met een kabelbaan. Het is al druk wanneer wij aankomen. Het is een kleurrijk schouwspel van witte huisjes allemaal aan elkaar geplakt met nauwe straatjes en prachtige vergezichten.   Honderden winkeltjes en het aantal van restaurantjes met uitzicht op de krater zijn niet te tellen. Ook wij vergapen ons aan de krater met zijn lavagesteente, zijn inktzwarte stenen en dieprode kleuren.  Je kunt je hier wel wat bij voorstellen, de randen van een vuurspuwende krater. In drukwekkend. De huisjes van Thira met zijn pasteltinten zijn een prachtige kroon op het geheel. Ook via het water worden de toeristen aangevoerd met van allerlei schepen,  van klein tot groot en ook het eiland Nea Kameini met vulkanische activiteit heeft veel aftrek.

Vrijdag 25 juni
Vandaag huren we een auto om het eiland van alle zijden te bekijken. We gaan eerst naar Oia, ook zo'n chora-plaatsje, maar nu aan de noordkant van Santorini.    We maken een prachtige tocht er naar toe, waar we zien dat het hele landschap bedekt is met lage groene planten, die bij nader onderzoek ranken laaggroeiende druivenstruiken zijn . Inderdaad Santorini staat bekend om zijn wijn, mede doordat de lava de grond extra vruchtbaar maakt. We hebben een doos (5 lt) Santorini wijn gekocht, maar het is niet echt onze smaak., even doorbijten dus. Oia is een prachtig plaatsje, eigenlijk mooier dan Thira.  Langs de oostkust gaan we weer terug naar het zuiden en gaan naar een van de zwarte stranden . Maar daar stinkt het zo naar zwavel dat we even naar het dicht geslipte haventje kijken en onze reis voorzetten. We gaan naar Pirgos, ook zo'n chora-plaatsje met een kasteel boven op de berg, dat prachtig gerestaureerd wordt, en toch zeer authenthiek blijft.    We gaan naar Ancient Thira, ook aan de oostkust, maar daar moeten we 500 mt omhoog met de auto de berg op en vervolgens te voet naar het klooster. Het is drie uur, we snakken naar een duik in de zee, en daarom buigen we af naar Kamari , een zeer groot strand. Ook hier is alles zwart, maar het blauwe water blijft trekken. Daarna gaan we naar de zuidpunt, we komen bij de red beach, waar alle rotsen donker rood zijn, een prachtig gezicht. Uiteindelijk zoeken we de opgravingen op in Akrotiri, waar veel te zien zou zijn en het bewijs geleverd is dat er een relatie is tussen een vulkanische uitbarsting in Santorini 1600 jaar voor onze jaartelling en de teloorgang van de Minoische cultuur in Kreta. Vondsten in Kreta en Santorini hebben zeer sterke overeenkomsten, waardoor men geconcludeerd heeft dat de tsunami en de lava as als gevolg van de vulkanische uitbarsting de cultuur op Kreta in die tijd heeft verwoest. Er moeten prachtige fresco's te zien zijn en er is een soort Pompei in het klein. Maar alles blijkt gesloten, grote bouwkranen staan op het terrein, er wordt een nieuw dak boven de opgravingen gemaakt. We moeten het dus maar hebben van de mooie plaatjes in onze reisgids. We zetten de auto terug en kijken op een geslaagde dag Santorini , met het gevoel het eiland een beetje verkend te hebben. Nu nog de laatste slag, de ver kenning van de caldera met eigen boot en een duik in de krater.