En verder...............

Trip Start Jul 06, 2005
Trip End Jul 23, 2010

Flag of Spain  ,
Sunday, January 28, 2007

Hoe ging het verder.........

Terwijl Marieke en Joris na hun bruiloft richting Australie vlogen, gingen mijn zwager Shalom en ik maandag 4 september 2006 op weg naar Spanje om de Alure te bemannen. Het begin van drie intensieve weken waar mensen letterlijk in en uit vlogen  Met Shalom deden we een aantal dingen over, die ik met Lineke had gedaan, zo zeilden we dinsdag naar Redes en Mugardos.  Sliepen die nacht aan een boei in Mugardos en meerden de volgende dag af in Ferrol waar we slechts een uur in de haven mochten liggen. Zeilden terug naar Sada , waar we de volgende dag om half zeven de bus pakten om Santiago de Compostela te bezoeken en Fred van het vliegveld te halen. De volgende dag motorzeilden we naar la Coruna om de stad te bekijken. Daarna gingen we opweg richting Kaap Finisterre in dagelijkse tochten. Via Mugia en Camarinas rondden we na de derde dag Cabo Finisterre die gehuld was in de mist en zeilden door naar Ria de Muros om uiteindelijk in Portosin uit te komen. Van af hier keken we uit naar havens voor de winterstalling wat nog niet erg lukte. Dinsdag was er eindelijk wind en deden we nog even stevig de zeilen uit. Woensdag bracht ik Shalom naar het vliegveld en Fred bekeek in de stromende regen Santiago de Compostela, terwijl ik Rien meenam  naar het busstation om ons weer met Fred te verenigen. Opnieuw onderzeil met Fred en Rien naar de volgende Ria de Arosa, waar opnieuw geen faciliteiten waren om de boot te stallen.  De oceaan deining was groot en Fred en Rien genoten volop. Grote schuimmassa's maakten het zeilen tot een tocht tussen het ijs en later tussen de rotsen, een adembenemend avontuur. Aangekomen in Ria de Arosa, bij Riveira waren voor Fred de 10 dagen om en opnieuw ging het de volgende dag naar Santiago de Compostela. Nieuw voor Rien en ik als gids. Jan Bart werd weer  van het vliegveld opgehaald en opnieuw ging de speurtocht naar de winterstalling voort. In deze Ria de Arosa bleek aan de overkant in Villagarcia een goede gelegenheid te zijn voor de winterstalling, maar daar kon maandag pas naar ge´nformeerd worden, dus op naar Ria de Pontevedra onder de eilanden door zeilend naar Sangenjo, een verschrikkelijk luxe haven met alles erop en eraan en onbetaalbaar. Ook in Portonovo was geen echte gelegenheid voor de winterstalling. Telefonische contacten met Villagarcia winterberging gaf uitkomst, 150 Euro per maand, dat was te doen! Rust in de tent, op naar Ile de Ons, een prachtig eiland voor de kust van de Ria de Pontevedra. Heerlijk zeilend naar Ile de Ons, waar we vastmaakten  aan een ankerboei. Beklommen het droomeiland en lieten de mistflarden vele keren over ons heen komen. Woensdag weer terug naar de Ria de Arosa en we meldden ons bij de werf waarbij afspraken werden gemaakt voor vrijdag bij hoogwater op de kant. Nog een keer naar buiten, het waaide al behoorlijk hard. De wind draaide steeds meer naar het westen en nam toe tot bijna 6. De oceaandeining die  Jan Bart tot nu toe nog niet had meegemaakt, was er opnieuw niet. Maar wel windgolven. Omstreeks de middag keerden we genoodzaakt door steeds toenemende wind, die nog dezelfde avond tot orkaansterkte zou leiden, terug. In de heel beschermde haven van Villagarcia hadden we bijna de hele nacht de handen vol om de omliggende boten van ons af te houden. Donderdag  werd schoonschip en alles winterklaar gemaakt, zodat we goed voorbereid op de helling  konden worden gezet. Na onze laatste nacht in de boot werd nog heel hard gewerkt om uiteindelijk in een pensionnetje te genieten van een heerlijke maaltijd en pakten we  zaterdag, dit keer de trein, die ons in minder dan een half uur naar Santiago de Compostela bracht (3 uur sneller dan de laatste keer met de bus).