Van La Rochelle naar Spanje

Trip End Jul 23, 2010

Flag of Spain  ,
Monday, July 3, 2006

Woendag 22 t/m zaterdag 25 juni
La Rochelle blijkt veel te hebben en daarom zijn we daar voor ons doen best lang geweest. Aan de hand van een stadswandeling hebben we het wel en wee van de stadsontwikkeling en zijn geschiedenis trachten te achterhalen. Verder hebben we veel geluisterd naar alle muzikanten die neer streken op de boulevard van de haven waardoor we lui in onze kuip konden genieten van al dat moois. Opnieuw geknutseld aan mijn SSB antenne en ontdekt dat de adapter van de PC een forse storing geeft en voorkomt dat mijn weerkaarten zichtbaar worden. Nu dit hersteld is het hoofdprobleem nog niet opgelost, omdat de antennesignaal eigenlijk te zwak is. Daarom opnieuw, maar nu dan een originele SSB antenne besteld bij Kwadraad in Nederland, die Marieke en Joris zullen mee nemen. Ondertussen heb ik ook weer beeld met mijn Navtex dus kunnen we verder. Tenslotte hebben we de derde entery verstuurd.
Verder gaan betekent ook te gaan denken aan de oversteek naar Spanje. Wat wij willen is toch best ingewikkeld: het uitvoeren in twee etappes. We willen eigenlijk starten van af Royan in de monding van de Gironde. Om daar uit te vertrekken moet je zo vroeg mogelijk weg om de eerste 60 mijl te nemen naar Arcachon minimaal 12 uur dus twee getijden). Tussen Royan en Arcachon zijn geen vluchthavens, je moet door! Arcachon aanvaren moet je doen bij licht omdat de boeien onverlicht zijn en als je dus zo'n 12-14 uur te gaan hebt moet je vroeg weg maar bovendien moet je de stroom mee hebben om de Gironde te kunnen uitvaren (het moet dus hoogwater zijn), maar nog belangrijker je moet met hoogwater in Arcachon aankomen! Nu heb ik het nog niet over een gunstige windrichting en een niet te harde wind. De eerste twee liggen vast. In de tabellen kijkend ontdekken we dat 28 en 29 juni gunstig zijn en dan pas weer de 12 en de 13 juli. Dit betekent dus als we dit willen, dat we Rochefort en het eiland Ile d"Oleron moeten laten schieten, maar je kunt niet alles. We zetten in op Royan, er komt een hoog aan en dat betekent niet veel wind (meestal), maar de windrichting zou volgens insiders dan Noordwest moeten worden, maar de meerdaagse verwachting lijkt anders, misschien wordt het 3 dagen motoren!
Maar praten in La Rochelle over Royan en er naar toe varen is een slok op een borrel. Ook dat is 60 mijl en wel over een heel moeilijk gebied en waar je bij de Gironde 5 mijl uit de kust op slack laagwater moet aankomen om daar vanuit binnen te varen zonder kleerscheuren. Om geen risico's te nemen delen we de 60 mijl op in twee delen. Het eerste deel gaat over een waddengebied, we hebben immers een ophaalbare kiel, en min of meer onder de beschutting van Ile d"Aix en Ile d'Oleron. Er is eigenlijk ook vandaag (zondag 25 juni) geen alternatief, de wind is zuidwest en een depressie trekt over ons heen, dus kunnen we bezeild slechts de koers zuid 180 graden varen, net aan om ons doel te bereiken. We hebben als we uitvaren al snel windkracht 5 met uitschieters naar 6, maar zoals berekend, de stroom mee, en die loopt! Al snel hebben we op de teller 6.5 knopen staan en door de stroom tegen wind nogal steile golven. We reven zoveel mogelijk de genua weg en geven een flinke knik in het grootzeil. De boeien staan ver uit elkaar en daarom is het fijn om weer van de elektronisch kaart gebruik te kunnen maken. Al snel zien we het kleine eiland Ile d'Aix en houden die aan stuurboord voor beschutting tegen de golven. Ook dit lijkt een Bounty eiland. Maar nu is het wel een stukje grimmiger met loodzware donkere wolken die over ons heen jagen en een grimmige zee, niets is blauw! Vervolgens komen we onder de beschutting van Ile d'Oleron, met zijn prachtige plaatsjes en fortificaties, jammer ze te missen, maar we gaan door. Dan komt de mega-brug inzicht die het vaste land en het eiland verbindt, op de kaart staat aangegeven maar 15 meter. Maar hoe zat dat ook al weer? 15 m bij hoogwater of bij laag water, bij het laatste hebben we een probleem, we steken 11.75 m. boven het water en we zijn hier op hoogwater (+3.5 m). Ik kan het nergens vinden hoe je die 15 moet interpreteren, niet op de kaart en niet in mijn theorie boeken, dan maar de gok. Het moet op z'n minst voor hoogwater gelden, zegt Lineke. Even een diepe zucht als we ongeschonden er onder doorkomen. We zoeken opnieuw de boeien op en omdat het hoogwater is, snijden we een stuk van de visgrond/banken af en varen met af en toe 7 knopen op de teller oostwaarts gestuwd door de laatste vloedstroom die la Seudre Fleuve in dendert. Opnieuw een brug onderdoor met een hoogte van 18 meter (nu fluitend) waarna we in een oester en mossel kwekerij gebied komen die zijn weerga niet kent. In La Tremblade pikken we een boei op tussen de mossel boten, het tij is precies op z'n hoogste punt als we met de rubberboot naar de kant om de kwaliteit van de mosselen te testen.
Op half tij start onze deel twee naar Royan. We hebben de hele nacht rustig aan een boei gelegen, maar nu scheuren tientallen platte praampjes met zakken vol oesters langs ons heen. Overal zijn kanaaltjes met felgekleurde houten huisjes waaraan visserbootjes en praampjes in allerlei formaat liggen of, afhankelijk van de waterstand, scheefgezakt in de prut. Als we onder de brug varen is het half laag water en zien we hoe wij gisteren langs en over de mossel en oesterpercelen zijn gegaan. Het wemelt nu van de stokken die we gisteren af en toe boven het water zagen uitkomen, het is waarlijk een veelteelt bedrijf op het water met gigantische grote percelen. Op sommige plaatsen staat er weinig water en we maken ons zorgen hoe het zal zijn in de doorgang naar zee. Het is een prachtig gezicht hoe deze boten langs en door deze percelen gaan met op de achtergrond de ingang van de oceaan. Dichter bij gekomen zien we de eerste witte schuimkoppen overslaan op de zandbanken, moeten wij hierdoor? De boeien staan ver uit elkaar of ontbreken zelfs! De stroom is naar buiten maar de wind is tegengesteld. Gelukkig is er weinig wind ander zou dit nooit gaan. We zoeken onze weg in de branding tussen de schuimkoppen door en stuiteren van de ene golf naar de andere golf. Ook hier loopt de diepgang terug tot 1.50 m. We moeten nu door en het lukt, in dieper water keert de rust terug en verleggen we onze koers voor de komende twee uur om het aanvarings punt 5 mijl buiten de aanloop van de Gironde te bereiken. Het beetje wind dat er staat is nog steeds tegen, maar door een iets ruimere koer te varen kunnen we met de motor net wat wind in het zeil houden om meer stabiliteit in de boot te krijgen. Ondertussen is de hemel bijna zwart van de regen en bij de invaart van de Gironde worden we ook aardig nat. Bij de inloop van de Gironde hebben we het tij nog steeds tegen en het duurt nog minstens een uur voor dat het mee gaat zitten (toch weer fout berekend). We hebben nu bij de inloop een zeilbare koers, maar de wind laat ons in de steek en moeten we het opnieuw van de motor en stroom hebben om Royan om streeks 16.00 aan te varen.
Dindag 27 juni
Deze dag houden we om ons op de grote oversteek voor te bereiden. We lezen reisverslagen over Arcachon, maar daar wordt je niet vrolijk van. We spreken met Engelse en Franse zeilers met ervaringsdeskundigheid over Arcachon en die verwachten geen problemen, vooral met de huidige voorspelling die het nu laat zien, NW 2-4 zal zijn. Wat is wijsheid? We besluiten bij ons eerste plan te blijven om naar Arcachon te gaan, valt het tegen dan varen we de nacht in.
Woensdag 28 juni
Om halfzeven op, er is nog wat bewolking maar alles ziet er uit zoals beloofd. Om zeven uur varen we uit, de stroom loopt tegen onze verwachting al. Er is weinig wind dus maar op de motor en het grootzeil bij om gezien te worden door de grote scheepsvaart, maar deze beperkt zich slechts tot een grote pont waar we even voor moeten uitwijken. We hebben zo meer dan 6 knopen op onze teller staan en tot onze verbazing zal deze snelheid er voor meer dan 6 uur opstaan. Het lijkt wel of de stroom de komende 12 uur zal bijblijven. Het aanzicht van de kust is monotoon, een zeer breed strand waar we in de nabijheid van dorpjes mensen zien wandelen , terwijl het strand van bovenaf wordt afgezoomd door een groene bies van bomen. De zee is knobbelig en we krijgen de houle van achter en deze neemt toe en dan weer af maar er is nooit rust. Na zo'n 7 uur varen neemt de wind toe en kunnen we de motor stoppen. Na 12 uur komen de inloopboeien inzicht de wind is verder toegenomen tot een echte vier. We zien rond ons om heen de golven omklappen op de zandbanken, we moeten indraaien en straks tegen de wind terwijl de golven dwars gaan komen. Uit voorzorg starten we de motor, maar de startmotor geeft geen krimp, het lijkt of de startknop geen contact maakt. Zo snel mogelijk wordt het dashboard, trap en beschot weggehaald, maar de startmotor geeft geen krimp als de startknop wordt kortgesloten Dan herinner ik me dat ook het startrelais wel vast kan zitten en ja dan is het probleem opgelost en motorsailen we de invaart in naar Arcachon. Het is dan kentering en met nog twee uur te varen zijn we net binnen voor de sterke tegenstroom en pikken een ankerboei op om van onze onder het varen klaargemaakte maaltijd te genieten en bij te komen van alle rollers van de afgelopen dag.
Donderdag 29 juni,
Ook Arcachon leeft van de oesterteelt en dat betekent dat we rond zeven uur wakker worden van de rollers van voorbij scherende boten op weg naar hun oesterakkers. Om acht uur maken we los om naar Cap Breton te gaan opnieuw zo'n 60 mijl lang de kust. Het weer is nog rustiger, de houle is nog lager en er is eigenlijk geen wind. Dus maar weer motoren. Ons record van zeiluren ten opzichte van motoren loopt een enorme deuk op. Het is wat bewolkt en eigenlijk niet een heel grote straf met een stuurautomaat die het werk voor je doet, aan stuurboord de eindeloze zeevlakte en aan bakboord de brede stranden en de groene duinen, mijl na mijl. Het wordt gewoon heerlijk lezen. Dit beeld wordt echter verstoord rondom tweeŽn, een helikopter nadert ons en bij wijze van grap zeg ik nog tegen Lineke maak even ruim baan op het voordek. Tot onze verbazing blijft hij op zo'n 100 meter boven ons hangen en wordt de deur geopend. De man duidt ons met 6 vingers kanaal 6 open te zetten of kanaal 16 dat al op stond. Wij zijn in verboden gebied en worden dringend verzocht onze koers te wijzigen, tot meer naar de kust en dan onze vorige koers opnieuw in te zetten. Nu blijk ik niet zo snel van begrip te zijn, want voor dat alles duidelijk en verstaanbaar is doorgedrongen zijn vele herhalingen gepasseerd. We nemen de aangepaste koers aan en na 1 mijl krijgen we via kanaal 10 te horen dat we onze voorafgaande koers kunnen oppakken. We worden bedankt voor de samenwerking en later zien we ze nog een keer overkomen. Weg saaiheid van deze dag. We kijken nog eens op de kaart waar het mis is gegaan, maar op de Franse kaart staan geen verboden gebieden. Wel in de Pilot, maar die is van 2000. Nu, mochten ze ons opwachten in Cap Breton, dan heb ik een excuus en kan ik mijn bekeuring mogelijk ontlopen. Als we Cap Breton binnen lopen staan alleen onze Engelse medevaarders ons op te wachten en horen wij onder een lekker glas koude witte wijn dat ook zij op deze manier waren benaderd en hebben pret voor 10 over deze belevenis, die gekke Fransen toch.
Vrijdag 30 juni
Cap Breton is een heerlijk vakantie plaatsje met prachtige huizen, tuinen en stranden. De golven van de swell denderen als hele mooie rollers op de kust, waar surfboarders dan ook veel gebruik van maken. Het is een zonovergoten dag met best wat wind, maar we blijven toch maar een dag extra omdat deze gratis is en we willen informeren naar een startrelais en een oplader voor onze accu's, de huidige die ons wel van 12 volt voorziet, is niet in staat de accu's op te laden. Het is heerlijk aan het strand en fietsen in de nabije omgeving met steeds meer exotische planten en bomen geven ons veel voldoening.
Zaterdag 1 juni
We kunnen 's morgens pas weg als de bestelde oplader is aangekomen. Gelukkig geeft deze ons slechts een uurtje vertraging. Het startrelais hebben we maar even laten zitten, omdat dat uit Parijs moet komen en we weten nu hoe we het probleem voorlopig kunnen oplossen. Opnieuw hangt er een mistige nevel boven de PyreneeŽn zodat we slechts de contouren kunnen waarnemen. De kust is plotseling veranderd van een eentonig strand en duinen door een oplopend hoge bergrug die eindigt in grote bergkammen. Een uniek gezicht de PyreneeŽn te zien als een dwarsdoorsnede. We zijn op weg naar Hendaye een grensplaats met een Franse en een Spaanse kant. Opnieuw is er weinig wind en al motor sailend tuffen we langs de steeds maar hoger wordende kust tot we door onze Engelse medezeilers worden opgeroepen om af te zwaaien naar Saint Jean de Luz , een prachtige baai , waar je heerlijk kunt zwemmen. Deze oproep laten we niet onbetuigd en draaien weldraai een prachtige baai in en pikken een boei op. Inderdaad, het water is er heerlijk. Tegen de avond gaat het enorm waaien, we maken kennis met een nieuw fenomeen de Galernas, een wind die op ons neerdaalt indien het erg heet is geweest. We worden verschillende keren gewaarschuwd dat deze wind plotseling kan opsteken.
Zondag en maandag 2-3 juli
Gewekt door de rollers van voorbijstuivende vissers, maken we ons op om dan toch de Spaanse territoriale wateren in te varen. Hendaye ligt slechts 5 mijl hier vandaan. Opnieuw zijn de bergen aan ons oog onttrokken door een mistsluier. De baai van Hendaye ziet er mooi uit en je kunt zien dat het zondag is, men heeft tijd voor zeilen en varen. Ook hier pikken we een boei op in het Franse gedeelte. Met de rubberboot gaan we eerst naar het Franse en dan naar het Spaanse gedeelte. Het Franse gedeelte ziet er erg modern uit terwijl het Spaanse nog zijn authenticiteit heeft behouden. Hier hangt in ieder geval de was zelfs op zondag in de straatjes. We blijven hier twee dagen, om toch maar even nog gebruik te maken van de Franse geneugten: internet, technische winkels en wasmachines. Over vijf dagen komen Marieke en Joris zodat we de eerste voorbereidingen kunnen treffen en ons inlezen op de komende havens.