Op naar Zuid Britagne

Trip Start Jul 06, 2005
Trip End Jul 23, 2010

Flag of France  ,
Friday, September 9, 2005

Woensdag 31 augustus- maandag 5 augustus: De baai van Brest (zie Album o.a. tot Brest Chateau bij vorige entry)
Camaret, Brest, de Goulet de Brest , de rade van Brest en de twee rivieren de Elorn en de Aulne zijn de komende dagen ons reisdoel. Camaret is een mooi plaatsje en het is begrijpelijk dat veel schilders daar hun Atelier hebben. We doen dan ook een hele ronde langs deze ateliers. Daarnaast is er nog een prachtige scheepswerf met een dwarshelling en een zeemanskerkje, samen zorgen zij voor beschutting van de haven waar wij liggen. Terwijl in Nederland de zomer is losgebarsten, is het erg bewolkt, maar wel lekker om in het plaatsje rond te wandelen en onze voorraden bij te vullen. De Goulet en de rade van Brest zijn twee prachtige baaien en in tegenstelling tot de kust fors begroeid. Donderdag zeilen we door de baaien langs Brest en zien dan hoe strategisch Brest ligt als marine haven . 'avonds zoeken we een boei op in de rivier de Elorn. Brest staat nu op ons programma. Door velen afgeraden omdat de stad na de wederopbouw al zijn schoonheid heeft verloren. We meren af in de jachthaven en pakken de bus naar Brest centrum. Inderdaad, Brest is een werkstad maar best even leuk om de Franse mode te bekijken en het fort van Brest, het Chateau, dat omringt is met activiteiten van de marine: hier wordt

de oude met de moderne tijd verenigd . Zaterdag maken we van de boei in de Elorn los twee uur voor LW en gaan met de laatste ebvloed onderzeil naar de Aulne riviermond. Zo'n 20 mijl oost. Het wordt een prachtige zeiltocht, de wind is best stevig, maar doordat we op een baai liggen is de kou uit de wind en dan is het T-shirt zeilen, hetgeen nog niet vaak is voorgekomen op onze reis. Het lijkt wel of we op de Finse meren zeilen, maar op relatief warm water en zonder muggen. De kentering komt zoals we hebben berekend en we krijgen daardoor op het goede moment een extra duwtje in de rug Oostwaarts. De zon is heet en als we weer een geweldige ankerplaats vinden in een dode tak van de Aulne, is het zwemmen snel ingelast. .
Zondag is het weer finaal omgeslagen, de wereldomroep geeft nog een aantal mooie dagen voor Nederland, maar hier heerst bewolking en slecht zicht. We varen vroeg terug naar Camaret omdat we na de Rade van Brest en zijn vernauwing met de kentering richting Camaret willen gaan. Dit lukt erg mooi. Van zeilen komt niet veel vanwege de gedraaide wind dus weer eens op de motor. Maar na zo"n mooie zeildag als gisteren is dat dan niet erg. In Camaret is een uitgebreide kermis aan de gang. Voor maandag is ZW 5 voorspeld en om dan weer de oceaan op te steken voor de baai van Douarnenez en bij Douarnenez aan te leggen lijkt ons niet zinvol. Maandag zijn er inderdaad veel regenbuien maar die laten ons voor een fietstocht naar Morgat aan de baai van Douarnenez niet afschrikken. Opnieuw spelen we de tour de France, heuvel op en down, waarbij toch wel verschillende keren van de fiets wordt afgestapt. Maar Morgat is een juweeltje van een baai, dus de moeite waard. Ook vinden we een internetcafé met een USB poort, waardoor ik een nieuwe entry kan verzenden en dat werd tijd..

Dindag 6 en 7 september: De baai van Douarnenez
Mooi weer, de zon is er in ieder geval maar ook nog zwarte wolken, wat gaat het worden? We besluiten naar Douarnenez te gaan. Wat de stroom betreft is het moeilijk altijd de stroom mee te hebben als je zuid gaat en van de ene baai naar de andere gaat. Daarbij komt nog dat het water niet al te hard moet stromen op het stuk oceaan omdat je dicht bij rotsen en kapen vaart. Er ontstaan dan zeer vervelende turbulenties in het water zoals we al eens eerder hebben mee gemaakt. Dus is het parool het tijdstip van rustig water (slack)te kiezen om de kapen te ronden. Een mooie Noordoosten wind (3-4 beaufort), een landwind, gaf ons de gelegenheid vlak langs de kust te varen. Het aardige is hiervan dat je steeds keuzes moet maken om welke rotspartij je heen of tussen door kunt varen. Dit maakt het zeilen best (in)spannend. .

Niet alleen de stroom, de wind maar ook de buien hielden ons deze reis flink bezig. Terwijl de een na de andere bui op het vaste land neerkletterde, bleef al het dreigende watergeweld ons bespaard. Het omzeilen van de ettelijke rotsblokken en het omzeilen van drie kapen voordat we in de baai van Douarnenez belanden ging eigenlijk zonder problemen, maar dat is altijd achteraf praten. Douarnenez ligt in de zuidpunt van de baai en kostte ons nog eens 4 uur om aan te komen in een zeer mooi plaatsje waar vanaf de Romeinse tijd al sardines werden gevangen. Nergens is het meer druk, dus vinden we snel een fantastisch plekje aan een drijvend ponton met aan de ene kant het zicht op de stad en aan de andere kant zicht op de baai. .

Woensdag nemen we het er van om de stad te bekijken, een aanrader! Wanneer we een blik werpen in de sardinefabriek zien we nog meer dan 100 vrouwen aan de lopende band de sardineblikjes verwerken.

Donderdag 8 op weg naar de baai van Benodet
Navigatie- technisch is het een puzzel als je de stroom altijd mee wil hebben. En dat kan niet in dit geval. We moeten de Raz de Sein over waar je echt Slack water moet hebben, want anders waarschuwt de North Biscay pilot " The Raz is temperamental and the seas vary considerably but, with strong winds against tide, the overfalls are dangerous". Net als bij de race of Aldeney staan op de kaart van die golfjes om zeer agressief water aan te geven, dus een goede planning is vereist! We vertrekken met een hemel vol blauw maar ook zwarte wolken. Eenmaal uit de haven slaat de mist toe. Op de radar verder, we hebben immers de eerste 20 mijl al een keer gedaan op de heenreis. Na een uurtje voelen we wind en tegelijk met een windvlaag wordt alles helder om ons heen en de zon breekt door. Een verademing na zo'n gekokerde omgeving van mist. De zon verlaat ons nauwelijks meer, dus het lijkt wel Nederland met over de 25 graden volgens de wereldomroep. Er zijn nauwelijks zeilschepen op dit stukje oceaan, zijn wij de enige die vandaag de Raz de Sein nemen? Nee, ter plekke doemen aan de horizon een 8 tot 10 schepen op die allemaal op het zelfde uur de zelfde intentie hebben als wij, dus toch goed gerekend! Wat hebben die Fransen aandacht besteed aan hun vuurtorens, ondanks de elektronische kaart is het heerlijk vertrouwd op de Trevannec die als het paard van Marken maar dan op een rots en op La Vieille aan te . .

sturen . (zie album). Daarna tegenstroom zoals we hadden verwacht, maar a la dat hoort er bij. De wind neemt op het laatste stuk wat toe en met tegenstroom maken we nog 4 knopen om Audierne aan te varen. De Engelsen, die ter plaatse even onbekend zijn als wij, waren blij met ons als voorbeeld bij het nemen van de Raz de Sein ,vertelden zij ons toen ze in onze buurt kwamen aanleggen.

Nieuw
Vrijdag 9-zondag 11 september:Audierne-Audierne
Als we 's ochtends de weersberichten bestuderen blijkt het tot zondag zuid te zijn , dus tegen. Jammer om de komende 30 mijl te motoren. Dus wordt het wachten tot zondag met een aardige noorden wind 2-3 beaufort. Onder tussen kunnen we wat informeren over een winterstalling voor de boot en kunnen we een mooie wandeling maken langs de rivier Le Goyen. Wat is zo'n aanblik van een rivier anders als er op de heenweg 4 meter minder water staat als op de terug weg.. .

Allen het verschil in vogels die daar foerageren is de moeite waard. Zaterdag is de fiets weer aan de beurt en maken we een trip naar verschillende plaatsjes en luieren aan het strand. In tegenstelling tot de voorafgaande baaien zijn de rotsen vervangen door duinen en wit zand.

Zondag 12 en maandag 13 september Audierne - Loctudy
De schipper die de tijd heeft zeilt altijd met mooi weer en goede wind. Zo voelen we ons ook, een straalblauwe lucht en een prachtig windje uit het noorden. We zoeven en snorren van plezier nu we het geduld hebben opgebracht te wachten. Na 4 uur ronden we de kaap (Pointe de Penmarc'h) en geleidelijk valt ook de wind weg. We kiezen voor Loctudy met zijn rivier, hele mooie ankerplaatsen en een prachtig eiland met spierwit zand en als eerste maken we kennis met de baai van Benodet. De North Biscay pilot heeft niet te veel gezegd, de vuurtoren Les Perdrix staat ons in zijn Pierrotstijl op te

. .

wachten, we ankeren in de Riviere du Pont l` Abbe, een plek die volkomen stil is en soms alleen overstemd wordt door foeragerende vogels op de honderd meter brede droogvallende oevers van de rivier. De volgende dag heeft de jacht op een winterplaats weinig succes, alles is vol, maar er wordt nog wel een tip gegeven om elders aan te kloppen, maar die zijn deze dag niet meer te bereiken. Niet getreurd, we gaan het plaatsje verkennen en maken een geweldige wandeling langs de kust van Ile Tudy. Dit eiland staat vol prachtige vakantie huizen, maar de natuur is geweldig, de stranden mooi wit en de zee nog steeds verfrissend.

Moe maar voldaan, gaan we bij het vallen van de avond met onze rubberboot terug naar de Alure en brengen weer een heerlijke avond door op de Riviere du Pont l` Abbe.

Dinsdag 12 september Loctudy-Benodet
De ochtend is identiek als de vorige dag, er hangt een wazige mist die net de zon tegen houdt. Toch zal hij tegen de middag doorbreken, dus het blijft eigenlijk heel mooi. De tip voor de winterstalling blijkt goed uit te vallen en de prijs blijft binnen de perken. Wel is er 2 km vervoer over de weg nodig om onze boot op de juiste plek te krijgen. We gaan er kijken en vinden een enorme loods met een terrein er omheen klaar gemaakt om boten op te slaan voor stalling. In de hal staat een gigantische trimaran in aanbouw. De eigenaar, ontwerper en nog veel meer geeft een exposé over de bouw. Het schip wordt van hout-epoxie gemaakt en je ziet hoe makkelijk je prachtige ronde vormen kan creëren mits de mal natuurlijk goed is. Het lamineren is natuurlijk monniken werk voor een boot van 60-90 meter? (8 lagen voor de stevige delen en 5 voor de mindere). We discussiëren over het subsidie beleid van Chirac, waar deze insider in de Franse botenbouw, Chirac beschuldigt van selectief subsidie beleid omdat zijn aanvragen worden genegeerd terwijl vooral de werven van Jeanneau er van profiteren. Als ik probeer in te brengen dat het subsidie beleid in Nederland meer conform is aan de EU richtlijnen, geeft hij aan voor welke andere reden hij geen Chirac fan is.

We hebben dus een plek voor de winter, dus kunnen we plannen maken om rond 22 september de boot op het droge te zetten. We maken los om de Baai van Benodet in te steken en naar het plaatsje Benodet en de rivier L'Odet te gaan. Heel langzaam komt de zon door en aangezien er weinig wind is gaan we motor-zeilend de baai in voor slechts 5 mijl. Uit de verte zien we de prachtige stranden van Ile Tudy waarop we gisteren gelopen hebben en daarna ontvouwt zich het plaatsje Benodet als een echt vakantie paradijs met grote witte zandstranden aan de ingang van de L'Odet. Links is het plaatsje San Marine en rechts Benodet. Na bezichtiging gaan we verder de rivier op voor een rustiek plekje aan een van de oevers. 's Avonds zitten we in de kuip te dineren en opnieuw is het leven helemaal perfect!.

Woensdag 14 september Benodet-Iles les Glenan
We worden wakker in een bruidssluier van dichte mist, niets van de oevers is te zien, waardoor we met een gerust hart ons nog eens kunnen omdraaien. Een uurtje later is alles helder en met een duik in het water tussen de tientallen karpers zijn wij ook weer bij de pinken. We varen de L' Odet af om te zien hoe helder het zicht op zee is. Helder, dus maken wij ons op om naar Iles les Glenan te gaan. In de pilot staan deze eilandengroep beschreven als: eiland van de befaamde zeilschool Les Glenans, extraordinary clear water, close to the Caribbean as you can get in Brittany. De eilanden liggen ca. 15 mijl uit de kust. Eerst krijgen we de Ile Aux Moutons, maar die laten we liggen. Tegen alle verwachting staat er een heerlijke bries en zeilen we met stroom mee 5 knopen! Tussen de rotsen door manoeuvrerend vinden we een plekje aardig ingeklemd tussen zand en rotsen en met de kop naar het eilandje St Nicolas, beschermd tegen de ZW wind vinden we een boei. Er liggen meer schepen dus dit moet goed gaan. We genieten van de zon en de frisse wind die alles verzacht en bekijken dit gedeelte van de Glenan. De pilot heeft niets te veel gezegd! Tegen vijven vertrekken alle boten en liggen we moederziel alleen. Wat doen we, ook weg of blijven. De weersvoorspelling is gunstig, dit is onze kans een nachtje bij dit eiland te zijn. We blijven en zijn extra gerustgesteld als een Frans en later een Engels schip ook hun anker laten vallen. Nu maar hopen dat ze dat niet doen om dat er een "ervaren" Hollander ligt. .

Donderdag 15 september Iles Glenan-Concarneau
De hele nacht blijft de hemel vol sterren. Tegen de tijd dat het hoogwater is liggen we meer te dobberen, maar toen na 01.00 uur het water begon te zakken heerst er een absolute stilte die alleen om de paar minuten wordt opgeschrikt door het slaan van de Houle (Oceaan deining) op de rotsen. In tegen stelling tot de andere dagen ontwaken we zonder mist en kunnen snel ons verfrissen met een duik in het heldere water. Maar de weersvoorspelling heeft een waarschuwend vingertje opgestoken, Biscay mogelijk een Gale waarschuwing aan het eind van de dag of minstens morgen, dus ondanks het paradijselijk gevoel, moeten we hier wegwezen. De wind is ZW 3 en met een prachtige bakstagwind zeilen we naar Port La Foret om daar te informeren naar de winterstallings mogelijkheden. De Baai van La Foret is weer een juweeltje. De haven heeft alle mogelijkheden, maar erg prijzig, Daarom besluiten we te kiezen voor Loctudy. We hebben nog een week dus zal Concarneau de verste plaats zijn, slechts hier 5 mijl vandaan. We breken op omdat het weer gaat veranderen . We zetten koers naar de baai van Concarneau. Er staat al een dikke 4 en de baai ligt aan lager wal, dus hoge golven.
We meren aan in de haven vlak bij het eeuwenoude fort van Concarneau een plaatsje waar het best vertoeven is. Hier vandaan kunnen we informatie inwinnen om de thuisreis te organiseren. We denken er aan de bus naar Quimper te nemen om daar op het station de juiste informatie te bemachtigen voor de terugreis naar Nederland. De komende dagen gaat het slecht worden, dus een prima uitje op het vaste land. Maandag wordt het weer beter, dus kunnen we dan terug naar Loctudy om schoonschip te maken en de boot op de kant te laten zetten. Dus dit lijkt voorlopig de laatste entry te worden, want in Loctudy heb ik geen internet mogelijkheden kunnen ontdekken. In principe komen we zaterdag 24 september terug, maar dat hangt nog van een aantal ongewisse zaken af.

proper
proper on

laatste loodjes
succes met de laatste activiteiten. Een goede vaste ankerplaats in Loctudy en dan een goede terugreis. Overigens een mooi eindje weg, meer westelijk kon bijna niet. Overigens staat je datasysteem niet geheel juist. Er zit een vertraging op. Jullie bericht is gedateerd: 09 sept 07:27. Maar dat is voor het volgende jaar, nogmaals een goede reis.
Alie en Thijs

proper