Familie aanboord

Trip End Jul 23, 2010

Flag of France  ,
Wednesday, August 10, 2005

Vrijdag 5 augustus: Iles Chausey -Iles Chausey
Valse start, het regent pijpestelen. Weg mooie omgeving. Het waait keihard en het valt niet te ontkennen dat we beschut liggen in deze grote plas water. Gisteren was de Franse kust nog duidelijk te zien, maar nu is de lucht een zwarte massa. Dus wat klussen en tegen 14.00 trekken we de stoute schoenen aan om op verkenning uit te gaan. Hoog in de rotsen ontdekken we het ware gedaante van het eiland. Het is LW en nu zie je de prachtige baaien, inhammen en rotsformaties. Ver zijn bootjes de baaien in gegaan en liggen nu droog te vallen. Sommigen liggen er al eeuwen en daarvan zijn slechts wat hout en een roestige motor over gebleven. Dat moet wel vreemd zijn als je na een baai te zijn ingevaren bij het droogvallen ontdekt dat je buurman nooit meer is weggevaren (zie album). We hebben nu ook een overzicht van onze baai en zien beide Ovni's prima op de stroom liggen. En het stroomt er, in enkele uren is het water vele meters gestegen en lopen de baaien met geweld weer vol. Inmiddels is de zon weer teruggekeerd en nu komen de beelden weer uit de folders (zie album)..
Zaterdag 6 augustus: Iles Chausey- Granville
Vroeg in bed ochtend maken we ons klaar voor het vertrek naar Granville, waar we Marieke en Joris gaan oppikken. De dag om ons heen ziet er veelbelovend uit. Na dat we ons van twee boeien ontworsteld hebben, varen we met de stroom mee de zee tegemoet. Er staat een mooi windje uit het noorden, waardoor we heerlijk al onze zeilen kunnen bijtrekken. De stroom is mee dus lopen we als een trein. Nog voor hoogwater komen we Granville binnen, opnieuw een historisch stadje gebouwd tegen de bergen. Nu nog omringt door water, maar zal volledig droogvallen als het LW is. 3 uur na LW kun je niet meer over de drempel die 2 meter water in het haven bassin houd. Inderdaad, s'middags zie je de drempel verschijnen en in de verre omtrek wordt een zandvlakte zichtbaar. Ook zie je nu hoe droog de baai van Mont Saint Michel wordt een fantastisch gezicht.
We bevoorraden het schip met allerlei lekkere dingen, diesel, benzine, water en gas. Ook wordt een nieuw accu ingebouwd. We vinden een wasserette, we maken schoonschip en zijn klaar voor een nieuwe fase: onze kinderen aan boord voor een paar dagen.

Zondag 7 t/m donderdag 11 augustus: driehoek Granville, Iles Chausey, St Malo, Granville
In middels hebben we afscheid genomen van de Ovni 34.5, nu op eigen benen en samen met Joris en Marieke verder. Ze blijven tot donderdag. Na een aantal wilde plannen te hebben besproken, besluiten we met z'n vieren de driehoek Granville - Iles Chausey -St Malo te bezeilen. Dat is gelukt, alle dagen mooi weer en af en toe konden we leuk zeilen en spinakeren. Opnieuw hebben we ons verbaasd over de Iles Chausey en genoten we van St Malo, wat is dat een prachtige stad en omgeving. Terug in Granville de stad goed bekeken en de geweldige uitzichten over de zee bewonderd. Tot slot getracht onze gasten met de Franse viskeuken te verblijden. Nadat we donderdagochtend Marieke en Joris hebben uitgezwaaid, zijn we ons gaan opmaken voor het verblijf van Evert en Niek Hagen, onze zwager en neefje. Opnieuw naar de wasserette en inkopen gedaan en rond 6 uur verwelkomd..

Vrijdag 12 t/m dinsdag 15 augustus: opnieuw Granville en St Malo
Het blijft mooi weer, ongelooflijk! Om 13.00 graait de stoom de goede kant om, dus een goede reden ons gezelschap op een rondje Granville te trakteren. Daarna richting Malo. De wind zit meer noordwest en dat betekent meer hakken op de golven en dat Evert zee ziek wordt. Opnieuw falen mijn Belgische reistabletten waarop ik altijd prat ga dat ze zo goed zijn. De kust van St. Malo is bezaait met rotsen, maar door ons vorige bezoek bij laag water beginnen we het goed door te krijgen wat wel en niet kan. Vooral de routes op de kaart aanhouden is het parool. Opnieuw is het adembenemend de baai van St. Malo aan te varen. De oude stad tekent zich al vroeg af en op de rotsen die de baai afbakenen staan schitterende huizen en paleizen. De volgende dag maken we foto's van de oude stad en op de stadsmuren van de baai. Aangezien Ilse Chausey door de zeeziekte van Evert is komen te vervallen, halen we de auto op met trein en bus en de volgende dagzeilen we door de baai van st. Malo om Evert te laten zien wat hij gemist heeft toen hij zeeziek was. De zeeziekte blijft tijdens deze tocht uit, Evert heeft weer vertrouwen. Trouwens, ook wij krijgen steeds meer vertrouwen tussen de rotspartijen te zeilen. We gaan weg uit de haven, en maken vast aan een boei in een fantastische baai achter de haven. Hier kan Niek zich uitleven met rubberboot en motortje..Als afsluiter brengen we een bezoek aan Mont St. Michel, de grote kathedraal op een rots in de baai van Mont St Michel, die we steeds zagen liggen aan de kust tussen Granville en St Malo. Zeer imponerent, maar door het massale bezoek van toeristen zijn we spoedig afgehaakt. (zie album)..

Nieuwe start:
Woensdag 16 augustus St Malo- St.Quay
Het is tot nu toe bijna altijd Oosten wind geweest en dat raakt op. Als we Evert en Niek uitzwaaien besluiten we Oostwaarts te gaan, want de voorspellingen zijn voor as vrijdag slecht West 5-7. De bedoeling is te gaan naar Paimpol en Iles de Brehat op aanraden van de Ovni 34.5 die inmiddels huiswaarts is gekeerd. Er waait een prachtig oostelijke wind van 3-4 en het is flink warm. Met pijn in ons hart verlaten we deze prachtige baai en proberen zo ver mogelijk oost te gaan. Alleen de stroom staat al enige tijd, dus we weten niet waar we terecht komen. Bijna alle havens zijn slechts een uur voor en na HW open dus dat wordt timen! Het wordt een heerlijke zeiltocht met veel spinakeren. We richten ons op Binic, maar die is al dicht als wij in de buurt komen, dan wordt het St Quay, waar we in de droogvalhaven een meerboei oppikken met uitzicht op de grote oceaan! We hebben deze dag zo'n 25 mijl afgelegd. Het is een prachtige avond bij volle maan!

Donderdag 17 augustus St. Quay-Paimpol
Voor het eerst mist! Met het bootje gaan we naar de kant en halen boodschappen. Hals over kop verlaten we de haven op het moment dat we nog 5 cm water onder onze boot hebben. De mist is gedeeltelijk weg, maar de kust ziet er niet helder uit. We gaan op de motor want de wind is al NW. We besluiten eerst maar naar Paimpol te gaan. Het lijkt er op dat elk haventje geflankeerd is door vele rotspartijen voor de kust. Door de mistflarden ziet het allemaal erg onheilspellend uit. Goed de (digitale) kaart en goed de diepte meter in de gaten houden. Overal doemen rotspartijen op, zeer imposant, vooral omdat het laagwater is . Het verschil tussen L en HW is enorm, uitgaande dat we soms schepen op strandjes zien staan, waarbij je het idee hebt dat ze er nooit meer af kunnen, dan met een hijsinstallatie We zijn veel te vroeg voor de sluis open gaat en gaan een mijl voor de haven voor anker om op hoogwater te wachten. Dan varen we verder, de aanloop is indrukwekkend, te meer dat alles hier over 6 uur weer droogvalt. Om ca 17.00 varen we door de sluis Paimpol binnen, een stadje met veel vermaak (zie album). Als we op de weerkaart kijken die aangeplakt is in de haven, zien we dat we een goede beslissing hebben genomen om het vasteland op te zoeken. Vanuit de oceaan dendert een lagedrukgebied binnen met millibaren die zeer dicht bij elkaar liggen, en dat betekent veel wind. Dus in Paimpol maar een paar dagen schuilen.)..

Pictures

joannedurtler
joannedurtler on

flessenpost...
hoi beidjes,

fijn van jullie te horen via deze moderne manier van flessenpost! het is heerlijk lezen en dan zijn de foto's natuurlijk geweldig...keep up the good works!!

ps...ik heb een nieuwe baan!!!!

groetjes
Joanne

proper
proper on

hoi Francofielen
Leuk om zo enthousiaste verhalen te lezen over jullie reis. Langzamerhand nadert het meest westelijke puntje van Frankrijk en zal de reis 'richting !!!' Bordeaux beginnen.Het verschijnsel eb en vloed kennen jullie zo langzamerhand wel en hoe zuidelijker je komt des te duidelijker wordt het.
Veel plezier en zeilgenoegen op jullie verdere reis en zien jullie 'ergens in oktober'.
Goede vaart, alie en thijs