De Engelse Kanaaleilanden

Trip End Jul 23, 2010

Flag of France  ,
Sunday, August 7, 2005

Donderdag 28 juli: Alderney-Alderney
De hemel is straal blauw en de wind is koud, maar Alderney ligt er strak en helder bij. We roeien naar de aanlegsteiger waar zo'n 30 in alle maten rubberboten liggen te wachten op hun eigenaren. We gaan het eiland verkennen. Het eerste Engelse karakter vinden we terug in het links rijden, maar ook de kneuterige huisjes af en toe getooid met die kolossale schoorstenen verloochenen de afkomst niet. Leuke winkelgevels, uithangborden en kerkjes doen je niets herinneren aan Frankrijk (zie album). De natuur op het eiland is adembenemend. Lopend langs de rand van het eiland ver beneden je de zee, de stroming sleurend om de rotsen en de meeuwen hangend in de lucht, zie je hoe je hier op een uniek stukje van de aardbol zit (zie album). In de verte zie je witte zeilen op weg naar Jersey en Guernsey, waarvan de contouren vaag zijn te zien. Je kunt je haast niet realiseren dat hier overmorgen ook wel weer mensen staan, en jou dan zien als een witpuntje zeilend over deze inmense plas water..

Vrijdag 29 juli: Alderney-Alderney
Opnieuw maken we een wandeling langs de kust. Hoog uit de verte zien we neer op onze prachtige baai. Langs kleine paadjes door een laken van varens banen we ons een weg van baaitje tot baaitje. De vuurtoren hebben we als einddoel. De schooleksters op de rotsen is een prachtig gezicht. Ondanks de vele uren sjouwen blijft het eiland ons bekoren (zie album)..

Zaterdag 30 juli: Aldeney-Aldeney
Om half zeven gaat de wekker, maar in onze sluimerslaap hebben we het opsteken van de wind al gehoord. Ook regent het af en toe, moeten we wel weg? We maken ons toch vaarklaar, maar als de wind toeneemt tot bijna 6 beaufort, besluiten we het geheel af te blazen en duiken ons bed weer in. Het internet café is ontdenkt, dus kan er weer gepost worden, plezierig, want dan kunnen er zaken worden afgerond. 'middagsmaken we weer een wandeling, van zee level tot hoog in de rotsen, waar de hei weelderig bloeit, wat een prachtige vergezichten. Geen straf om hier nog een dagje te moeten liggen!.

Zondag 31 juli: Aldeney-Guernsey
De hele nacht waaide het en liggen we te rollen op de wind die nu uit het westen khomt. Wordt het vandaag weer een verwaai dag of zijn er nieuwe kansen. Om 9 uur neemt de wind af en radio Guernsey geeft 4-5 West. De zon breekt af en toe door en we besluiten te gaan. We zetten 3 riffen in het grootzeil, hijsen aan de boei en maken los. Met grootzeil en motor gaan we de haven uit en steken eerst op naar Buthou (een onbewoonde rots) om vervolgens een slag te slaan. De Westenwind neemt ons prachtig mee, vlak langs de rotsen zeilen we naar een nieuwe horizon. De hoge en begroeide bergen waar we gisteren hebben gelopen tekenen zich af tegen de gitzwarte lucht. Voorons zien we kolkend water, het zijn geen riffen, is ons vertelt, en omdat er meerdere schepen doorheen varen moeten we het wel geloven. Het water lijkt ook wel dat het kookt, van alle kanten komen reuze golven op ons af. We zetten de motor bij om koers te houden. De punt van het schip duikt onafgebroken in de golven en de rollers komen manhaftig het voordek op en zijn niet te stuiten tot ze aan de sprayhood komen. Na een half uur daalt de rust van het water weer neer en halen we opgelucht adem. We gaan verder op de Westen wind en zien al gauw te eilanden Guernsey, Herm en Sark liggen, grauw in de mist. Op de elektronische kaart gaan we precies als de van te voren opgestelde route. Dan ontvouwd Guernsey zich langzaam en zien we St. Peter Port met zijn gebouwen hoog naar boven lopend zich goed aftekenen. Maar terwijl je daar vaart is het altijd de onzekerheid of dat wel jouw haven is. Na iets meer dan 4 uur echt zelen met een gemiddelde van 5.5 knopen gooien we voor de haven de zeilen neer en voorzichtig gaan we naar binnen. We vinden een plekje aan een van de drijvende pontons. Ook hier moet je met je rubberboot naar de kant, of kun je gebruik maken van de water taxi. s'Middags verkennen we St Peter Port en worden af en toe vergast op een bui regen.

Maandag 1 augustus: Guernsey-Guernsey
Op Guernsey kun je meer dan 10 bus ritten maken om het eiland te verkennen. We kiezen voor bus 7A die alles langs de kust pakt. Al om 9.35 uur (plaatselijke tijd 8.35 uur) laten we ons vorstelijk rijden over het eiland. Wanneer we aan de noordzijde zitten, stappen we uit en lopen uren langs het strand, kliffen en prachtige baaien tot aan het einde van de middag (zie album). In vergelijking met Alderney is het wat minder ruig en je komt relatief veel mensen tegen. Aan het einde van de dag ga ik op zoek naar een nieuwe accu, omdat deze snel leeg is en de koelkast niet goed werkt. Maar hier heb je alleen Engelse maten, dus passen ze niet: wachten tot we weer in Frankrijk zijn. Het was voor het eerst weer een zonnige dag, heerlijk..

Dinsdag 2 augustus: Guernsey-Jersey
Het is meteen een zonovergoten dag. Radio Jersey geeft "variable" (dus geen wind) en later NW 3-5, wat willen we meer. Om 13 uur begint de stroom te lopen, maar we besluiten om 12.00 te vertrekken. Uiteindelijk is het 30 mijl naar Jersey. We bekijken de kaart grondig, want er is opnieuw rafelig water te verwachten wanneer we Point Corbiere ronden. Geadviseerd wordt in de pilot om er ruim omheen te gaan. Als we uit varen is er weinig wind, maar na een uur kunnen we zeilen. Na twee uur zetten we de spinaker, als we Point Corbiere ronden en van rafelig water merken we niet veel. De wind trekt aan. Onze spinaker staat vol en we racen gedragen door de stroom dicht langs de zuidkust van Jersey. Geweldig, wat is zeilen toch mooi (zie album). De haven ingang is net als in Guernsey geflankeerd door een fort. Die Engelsen staan al eeuwen op wacht voor een mogelijke invasie van de Fransen..

Woensdag 3 augustus: Jersey-Jersey
De dag begint met regen, maar rond 10 uur komt de eerste zon en het blijft de hele dag mooi weer. Het wordt fietsen. Het eiland is redelijk vlak wordt door de Ovni 34.5 gezegd en we maken het plan het hele eiland rond te fietsen. Wel even gek om als fietser links te rijden. Het is met autorijden makkelijker, omdat je genoeg auto's als voorbeeld hebt. Maar ook op dit eiland wordt er gefietst zoals het blijkt. Dit is toch wel het mooiste eiland van de drie die we hebben bezocht. Prachtige baaien die deels droogvallen en omringd zijn door veel groen. Daarnaast zijn er prachtige landhuizen en een geweldige flora. We doen maar een kwart van het eiland in verband met de aardige kolletjes die we tegen komen. Zijn er mooiere plekjes op deze wereld, vast wel, maar in mijn beleving hoort dit eiland bij de top 3, ....mits de zon schijnt (zie album)..

Donderdag 4 augustus: Jersey-Ile Chausey
Sinds we in Jersey liggen, horen we van verschillende Engelsen dat je naar Ilse Chausey moet gaan, een eilanden groep tussen Jersey en St. Malo, waarvan het grootste deel bij hoog water onderwater ligt, zodat het lijkt dat je op een reuze oceaan ligt. Maar in wezen beschut ligt tegen de meeste winden behalve Oost. Je kunt er vrij aan de boei, en dat is ook aantrekkelijk na twee nachten van 30 Euro in Jersey. De zon is al helemaal aanwezig, ondanks de regen die voorspeld was. Om 11 uur vertrekken we, want 2 uur voor HW gaat de haven dicht. Hoewel de stroom nog niet is ingezet gaan we toch maar op pad en calculeren we de twee knopen tegenstroom maar even in, uiteindelijk de 16 mijl die we moeten afleggen is nu voor ons een kleinigheidje. Maar dat valt toch erg tegen als je maar 2-3 knopen per uur gaat, is 16 mijl ook ver. De wind komt van achter en we besluiten opnieuw te gaan spinakeren. Dit gaat geweldig, we komen nu tot 4-5 knopen, voor al als de wind verder aantrekt. Achter ons ontstaan donkere wolken, wat gaat het weer doen? We besluiten de spinaker weg te halen en op onze gewone zeilvoering verder te gaan. Gelukkig de donkere wolken lossen op en de wind neemt af. Opnieuw gaat de spinaker op en opnieuw vliegen we door het water de stroom richting is nu ook in ons voordeel en we klokken 7 knopen op onze klok. Plotseling hoor ik naast me een plons, en zie een grote grijze dolfijn het water in duiken. Toch leven in de zee. Niet een, maar met z'n drieën zwemmen ze om de boot, een geweldig gezicht. Naast me staat Lineke vol verrukking, voor haar is dit de eerste keer, het werd wel tijd eigenlijk na een maand op zee. Na een kwartier zijn we weer alleen en denderen met onze spi door. Het is laagwater waardoor de contouren van het hele eiland te zien zijn. Helemaal aan de zuidkant vinden we de ingang (wat is zo'n elektronische kaart toch geweldig), en komen we tot de conclusie dat dit plekje door veel mensen gekend wordt. Tien tallen boten liggen in lange rijen aan boeien , met kop en staart aan elkaar gekoppeld. Nooit zoiets gezien, maar het is snel uitgelegd en geholpen door de Ovni 34.5, die daar al een uurtje lag. Een prachtige avond komt op ons neer, langzaam zien we de ene na de andere rotsblok onderwater verdwijnen, terwijl de zon langzaam ondergaat. En als de Franse douane onze papieren oké heeft bevonden kan deze dag niet meer stuk!.

bdeklerk
bdeklerk on

kanaaleilanden
Lieve schattebouten,

Ik heb jullie prachtige foto's gezien en ben onder de indruk; leuk om ook een aak te zien die de tocht maakt!

Paps en Mams Kuiper zijn vanavond geweest en het was een rampen bijeenkomst: Nel had een heel boze bui en Jan stond kotsend in de WC van de ellende!

Marry is net terug van het wegbrengen en Marieke is met Paul en Ukkie langs geweest (gelukkig alle aandacht was ineens afgeleid).

Als het goed is, is Evert met Niek inmiddels gearriveerd, leuk voor ze!

Wij gaan as zondag de boot naar Lelystad brengen voor een eerste (betaalde) trip met ca. 24 m/v.

Groeten, Bert (ook namens Marry)

bdeklerk
bdeklerk on