Van Etaples naar de Engelse kanaaleilanden

Trip End Jul 23, 2010

Flag of France  ,
Friday, July 29, 2005

Dinsdag 19 juli: Etaples sur Mer-Etaples sur Mer
Het weer lijkt nu helemaal om. Op zee staat een forse wind van 5-8 beaufort en de golfhoogte is ook niet mis. Daarbij komt dat de windrichting pal tegen is, kortom we blijven. Zoals het er naar uitziet tot vrijdag, dan krijgen we NW 4-5 en dat is uit de goede richting. We gaan ons richten op fietsen. Gisteren hebben we dat al gedaan, je wilt het niet geloven maar vanuit etaples zijn een zestal fietsroutes beschreven. Les Eoliennes zijn geselecteerd op omgeving en bezienswaardigheden. We hebben gemerkt dat het fietsvriendelijke routes zijn en men is niet bang een colletje bij op te nemen, zoals we gisteren hebben ervaren (zie album). Dan maar even lopen, want down hill is wel een sensatie! Gisteren ging het internet gebeuren goed, maar ik had geen tijd mijn webmail persoonlijk te introduceren, want het internet ging op slot.
's Middags weer fors gefietst, we voelen ons af en toe best stoer als we op onze kleine fietsjes worden ingehaald door een stel look-a-like Tour de Fransers, als we een seconde aanhaken. Met de forse tegenwind is het af en toe goed afzien, maar we zijn zeer voldaan als we in de kuip van onze boot bij een koel pilsje bijkomen.)..
Met de Ovni 34.5 maken we plannen om morgen uit Etaples te gaan. Eigenlijk is dat een groot probleem, wat wij ons niet eerder gerealiseerd hebben. Het HW is morgen om ca. 11 uur. We kunnen slechts een half uur voor en na HW uit de rivier de Canche komen, zonder vast te lopen. Echter op zee begint de stroom al 5 uur voor HW. Dus als wij de Canche uitvaren is de stroom mooi weg, en wordt de tegenstroom ingezet. We besluiten dan ook eerst terug te gaan naar Boulogne om de volgende ochtend heel vroeg de sprong te maken naar Dieppe 55 mijl of Fecamp 65 mijl, respectievelijk 11 en 12 uur zeilen. Le Treport 35 mijl kan niet omdat de haven 2 uur voor en 2 uur na HW sluit. Dit alles doen we alleen als de wind minder is geworden en dat het W tot NW is geworden, maar de berichten zijn tegenstrijdig. Na ons suf hebben gerekend, schuiven we tussen de lakens.

Woensdag 20 juli: Etaples sur Mer-Etaples sur Mer
Elke keer dat ik wakker wordt hoor ik het geraas van de rivier, deze komt bij HW met een gigantische snelheid binnen. We hebben dan een ware boeggolf aan de boot, terwijl we vast liggen. Maar boven al dat natuurlijk geweld, hoor ik steeds de masten onophoudelijk zwiepen, dus de 6 knopen zitten nog steeds in de wind. Ondanks het stralend weer besluiten we rond 10 uur toch maar een dagje af te wachten. Het rekenen is in ieder geval een mooie vingeroefening geweest voor de volgende dag. Het wordt vandaag klusdag. Eerst wordt het gelan (afdichting schroefaskoker) gerepareerd. Ik kreeg steeds meer water in de boot, maar dacht dat ik de boot voor reparatie op het droge moest zetten. Maar overtuigd door Ruud van de Ovni 34.5 hebben we de klus in het water geklaard. Ook de ontluchtings nippel lekte van het voorfilter van de dieselleiding. De binnendraad bleek kapot te zijn. Voorlopig heb ik dit met veel moeite provisorisch gemaakt, er zal geboord en getapt moeten worden, met alle risico's van dien, maar dan op een andere verwaaiplek. Vandaag weer gezamenlijk gegeten en Lineke had op haar beste Frans alle bakproducten in de winkels verzameld om een courgette taart te bakken, hij smaakte voortreffelijk!!! Om 10 uur's avonds gaat plotseling de wind liggen, je hoort meteen de vogels weer, de wind draait naar het NW, die moeten we hebben. Als het morgen zo blijft.....gaan we!

Donderdag 21 juli: Etaples sur Mer-Dieppe
Weer een stralende dag,met wind en uit het W-NW. Om 11.00uur ligt de rivier nog leeg en wij op het zand, en daarna begint het met geweld te stromen. Om 12 uur drijven we alweer 2 meter boven de Le Canche en zien een zilverreiger aan de kant zijn maaltje halen (Zie album; Bert is dit een zilverreiger???). .).. Dieppe is bezeilbaar en er staat een 4, dat moet in 11 uur te bereiken zijn. Le Treport sluit te vroeg en Dieppe kun je altijd binnen varen . Het wordt weer een heerlijke zeiltocht. De golven zijn niet te hoog en we hoeven niet echt te hakken. Tegen de verwachting in hebben we stroom mee, dus toch maar eens goed rekenen. De prachtige krijtrotsen varen met ons mee (zie album). . Zeilende vort maken we om 7 uur spagetti en om 8 uur is de haven in zicht. De aanloop is niet erg duidelijk, want je kunt de haven niet openvaren, maar als we het eenmaal door hebben hoe het moet, kunnen we ook genieten van het beeld wat ons ontrold. We komen met superlaag water binnen, de kaden lijken immens hoog en boven ons ontvouwd zich een prachtige stad (zie album). Het gelan heeft het goed gehouden, geen water lekkage meer, maar daar en tegen ligt er wel een stinkende plas diesel olie, dus dat wordt morgen boren en tappen. De Ovni 34.5 blijkt te zijn binnen gesleept vanwege koelwaterproblemen. Gelukkig kunnen we dit maken, we worden wel evaringsdeskundigen!

Vrijdag 22 juli: Dieppe- Fecamp
Opnieuw een zonovergoten dag, waar hebben we dit aan te danken. Maar al gauw de werkelijkheid, opboren en tappen van de opening van mijn ontluchtingsventiel. Na wat voorboringen en oefeningen in een houtenlat durf ik het aan wat betreft de maatvoeringen: 6.5 de boor en 8 mm de tap. Het is in een poep en een zucht gebeurd, maar ik krijg het niet zweetdicht, ook niet met een koperen ringetje. Voorlopig laat ik het zo. Nog even de stad in, Dieppe is een prachtige stad met een fantastisch kiezelstrand. Er is wat wind en 4 uur voor hoogwater Cherbourg is de kentering dat betekent dat we 13.30 uitvaren naar Fecamp. Het is westen wind, maar erg weinig dus toch maar wat motoren om binnen de stroom te blijven. De gigantisch hoge witte krijtrotsen varen opnieuw met ons mee afgewisseld door een dorpje of een stuk of twee kerncentrales (zie album). Opnieuw eten we varende vort en komen voor de stroom op is Fecamp binnen. Er liggen al wat diepstekende schepen te wachten, maar met opgehaalde kiel en zwaard varen wij fluitend de haven binnen. We liggen dicht bij de boulevard waar een life-band een hoop muziek maakt. De dieselolie vlek op de bodem is nu zeer klein!.

Zaterdag 23 juli: Fecamp-Fecamp
's Morgens verlaten al vroeg boten de haven, waardoor boxen vrijkomen. We hebben besloten een dag te wachten, want morgen lijkt de wind weer gunstig wat richting en sterkte betreft (Z 2-5). Lekker relaxen en nog wat klussen aan de boot. Ik vind teflon ringen 8 mm en los mijn dieselprobleem daarmee volledig op. Ik zaag mijn anode door midden en construeer met een stukje stag een nieuwe uitwerpbare anode om mijn verspeelde anode aan stuurboord te vervangen. Ook blijkt mijn stuurtouwtje van de windvaan aan stuurboord kant te zijn geschavield. Deze wordt vervangen en de constructie geprofessionaliseerd, zodat dit niet meer zal gebeuren. Heerlijk zo'n dag in een prachtig stadje, waar je van alles kan krijgen en heerlijk met je fietsje kan door crossen. We kopen 4 grote verse makrelen en maken die klaar in de oven met veel groente. Samen met de salade met gamba's hebben we met de Ovni 34.5 een heerlijk diner. Genoeg krachtvoer om de grote sprong naar Cherbourg te maken (80 mijl). Samen met Ruud (en meer Ruud dan ik) maken we daarvoor een stroom schema. Voor Cherbourg staat een geweldige stroom en die moet je de laatste uren niet tegen hebben. Je gaat er dan van uit dat je die de 6 uur mee hebt en je rekent dan terug hoe laat je weg moet. Dat blijkt om 5.30 uur 's morgens. In de 16 uur zit volgens onze berekening 4 uur stroom mee, 2 uur neutraal, 5 uur tegen, 2 uur neutraal en 5 uur weer mee. We moeten dan wel gemiddeld 5 knopen varen! 's Nachts krijg ik nog een smsje van Wim, die SW met een overtrekkende frontje verwacht als dat de windrichting is, gaat het hele feest niet door, eerst maar wekkers zetten en slapen!

Zondag 24 juli: Fecamp-Cherbourg
We worden al vroeg wakker en kunnen niet meer goed in slapen, bang om door de wekker heen te slapen. Het regent, heeft Wim toch gelijk met zijn frontje en zijn ZW-en wind? De alarms gaan en ik zie dat de wind toch Z is. Het is nog pikkedonker, door de regenwolken de de bergen omringen. Wel een mooi gezicht met al die lichtjes van de huizen ver boven ons. We besluiten te gaan. In de kom van de haven hijsen we onze zeilen en als dieven in de nacht glijden we de haven uit de zee tegemoet. Schitterend het water is al flink gezakt waardoor de waterhoofden met dit verval immens groot lijken. De eerst meeuwen roepen in de vroege ochtend. Tot onze verbazing staat de stroom al fors, we gaan al 7 knopen. Toch een reken fout? De Ovni 34.5 adviseert de motor er bij te houden om wat tijd in te halen. Vol onderzeil vliegen we over het water de dag in. Het lijkt wel dat we helemaal alleen op het water zijn, De lucht is grauw en in de verte stapelen zich donkere en zwarte wolken aan het firmament, het frontje? Na elke regenbui neemt de wind toe en de golven worden hoger. We steken de route naar Le Havre over, waar slechts een schip deze passage aan het nemen is. Daarna staat er gedurende enkele uurtjes tussen 10 en 15m/sec (tot 7 beaufort) op onze meter. We reven zoveel mogelijk zeil weg en laten ons met doodsverwachting mee sleuren met de golven om ons heen, naar de top en bruisen naar beneden het golfdal in. Na enkele uren breekt de lucht en de blauwe plekken geven weer kleur aan ons leven. In de verte zien we opnieuw zwarte wolken op ons afkomen, maar deze zijn wat minder heftig en zijn we er wat beter op voorbereid. De wind gaat steeds meer naar het ZW, waardoor de motor er bij moet blijven. Inmiddels is er kentering geweest, waardoor we van topsnelheden van 9 mijl langzaam terugzakken tot 3 mijl met de motor er bij! Over de elektronische kaart kruipen we nu en op de echte kaart teken ik mijn positie slechts 1 keer per uur. Rond 17 uur krijgen we de stroom weer mee, maar de wind is nu bijna W en dus tegen. Wat doen we? Omdat alle alternatieve havens hun nadelen hebben, besluiten we maar verder te motorsailen naar Cherbourg. Bij deze beslissing klaart de lucht helemaal op en zitten we meteen in onze truien. Om 20.30 uur komen we Cherbourg binnen, na nog veel wind en toch de laatste twee uur tegenstroom, onze schema's blijken elke keer te strak te zijn gemaakt. We zouden met een gemiddelde van 4 knopen moet gaan rekenen, misschien houden we de volgende keer dan wat stroom over . We hebben onze vuurdoop gehad en geleerd dat zeilen veel aangenamer is als alleen de stroom mee is en de dag te overzien is wat het weer betreft.

Maandag 25 juli: Cherbourg -Cherbourg
Een maandag om te preoccuperen, niet alleen om onze stress van de vorige dag af te schudden maar ook na veel wind en regen die in de nacht en ochtend is gevallen en dat aangeeft dat het weer definitief is omgeslagen. We gebruiken de dag om onze voorraden bij te vullen en de stad een beetje te verkennen. Opnieuw een stad met veel historie, Napoleon is hier duidelijk aanwezig, maritieme glorie, zoals het prachtige dok, prachtige bloemen langs de drukke straten, de Engelse invloed getuige de Basilique de la Trinite, en een adem van gezelligheid (zie album). !. Natuurlijk maken we alweer plannen, we staan nu voor de Engelse Kanaal eilanden, zoals Alderney, Jersey, en Guernsey. Berucht zijn hier de stromingen, zoals de Race of Alderney met een stroomsnelheid van 9 knopen. Gelukkig heeft de Ovni 34.5 ervaring en daarmee kiezen we voor het eerste eiland Alderney. Hoog aanvaren is het parool en dan the Swinge in en zorgen dat je de haven Braye niet voorbij vaart, want terug kun je niet meer van wege de stroom! Dinsdag gaan we om 13.30 weg 2 uur na hoogwater, want dan zet de stroom in.

Dinsdag 26 juli: Cherbourg -Cherbourg
Niets weg, het regent op z'n Hollands en zal deze dag niet meer ophouden. Bij dit trieste weer laten we ons niet moeilijk verleiden een dag je Cherbourg en omstreken te doen. We pakken de bus naar Tourlaville om een bezoek te brengen aan chateau des Ravalet, waar een expositie is over de eerste maritime meetinstrumenten en een stukje koloniale geschiedenis van de 16 de en 17de eeuw. Daarnaast zijn er prachtige tuinen, die er in dit subtropisch klimaat weelderig bijstaan. . (album)

Woensdag 27 juli: Cherbourg -Aldeney
Iets meer blauw in de lucht, de pikzwarte wolken om de bergen zijn verdwenen! Toch is alles om ons heen nat en af en toe valt er een spet. Het voelt zwoel aan. Er wordt ZO en Z (2-5 beaufort) opgegeven en dat betekent dat we in principe kunnen vertrekken. HW is om 13.30 uur en de stroom begint na 2 uur te lopen. Zo'n ochtend is zo om, water en dieselolie laden, de laatste plaatjes schieten van een platbodem ( 13 meter Lemsteraak). Moet dit plaatje toch even schieten voor zwager Bert die dan niet meer kan beweren dat je met platbodems de kust niet af kan. Met aardig veel wind verlaten we de haven van Cherbourg, maar zodra we de haven uit zijn valt de wind weg. Dus opnieuw de motor zacht aan. De stroom begint te lopen en weldra hebben we tussen de 8 en 9 knopen op de teller staan, de race van Alderney is begonnen. Echter wij doen de alternatieve route om Alderney te bereiken . Ook de Lemsteraak is uitgevaren, hij neemt de route naar Guernsey (zie album). !. We volgen netjes de voor ingestelde route op mijn elektronische kaart en ik verbaas me er over hoe weinig we verleieren. Plots doemen in de nevel de contouren van Alderney op en al snel zien we de vuurtoren zijn 2x4 flashes afgeven. Het is pas 19.00 maar door de donkere lucht en de flarden mist ziet het er wat mystiek uit.. Prachtige sneeuwganzen vliegen over met hum slanke lijven, zwarte vleugeltoppen en hun gele snavel en kop (Bert is dat een sneeuwgans, zie album).Bij het invaren van de baai breekt de zon weer door en zien we hoe groen het eiland tegen de rotsen is. We pakken een mooring (ankerboei) open na 10 minuten komt de havenmeester /douane langszij om de formaliteiten af te wikkelen en het havengeld te innen. Eindelijk kan ik m`n laatste Ponden inleveren. De rubberboot van de Ovni 34.5 komt langs om ons op te pikken om gezamenlijk te gaan eten.