Apenland?

Kigali Serena Hotel
Read my review - 4/5 stars

Flag of Rwanda  ,
Monday, May 7, 2012

Vandaag dan pokke-vroeg vertrokken naar Kigali, Rwanda. Ik geef toe met een beetje ongerustheid over wat ik daar ga vinden; ne mens hoort eigenlijk niets over dit land, kweenie of dat een goe of een slecht teken is. Het enige dat ik me zo uit het blote hoofd herinner is iets met moordpartijen en zo, brrrr.

Maaaaaarrrr ... het eerste dat ik direct wil rechtzetten is mijn uitlating op FB ivm Rwandair (de vliegtuigmaatschappij). Ik denk niet dat ik ooit al in zo'n nieuw toestel gevlogen heb (737-800), straf dat hier te vinden, zelfs Qatar Airways of Emirates hebben dat type nog niet peizek.

Dus nog voor ik hier aankwam had het land toch al een paar goede punten gescoord. En nderweg nog wat verder bijgetikt want in diene zak naast het kotszakje zat zo'n magazine met van alles over Rwanda. Zo onder meer over een water-project, waarbij regenwater (en dat hebben ze hier toch behoorlijk veel) wordt opgevangen om zo het eeuwenoude water halen uit te roeien zodat er ook tijd is om naar school te gaan. En mijn Keniaanse collega wist me dan weer te vertellen dat ik zeker geen plastieken zakjes mocht meenemen want die zijn hier verboden! Ze willen toestanden vermijden zoals in sommige andere afrikaanse landen waar hopen van zulke zakjes rondslingeren in de steden en de natuur.

En zo gaandeweg mijn verblijf hier ben ik een heel ander beeld van Rwanda gaan krijgen. Het is zeker nog een ontwikkelingsland, maar de keuzes die gemaakt worden vanuit de overheid en de investeringen die gedaan worden lijken me wel de juiste te zijn (lijkt wel het tegenovergestelde van Saudi-Arabie te zijn). Zoals bijvoorbeeld onderwijs, gezondheidszorg en wegen, maar ook, en voor mij serieus verrassend: een fiber-netwerk doorheen het land!

Ze hebben ook een soort van Masterplan opgezet "Vision 2020" met duidelijke doelstellingen op langere termijn, ben ik dus alweer verrast. Ze willen zich profieleren als het stabielere land in de regio (moet wel kunnen naast Uganda, Burundi en Congo) en ook als kenniscentrum voor IT-expertise. Zo hebben er reeds een aantal ngo's hun uitvalsbasis hier gevestigd voor de omringende landen en wordt er gedacht aan hosting-diensten en cloud, sterk.

In het kader van mijn job (ja ik ben hier niet voor mijn plezier he) heb ik de voorbije dagen dan ook wat van het land buiten de hoofdstad te zien gekregen, en ik laat jullie, nieuwsgierige lezers, graag meekijken.

Een ander aspect waar Rwanda toch redelijk veel aandacht aan besteed, is de genocide van 1994. In een periode van 3 maanden tijd werden er meer dan 1 miljoen mensen op een beestachtige manier afgeslacht (ha ja, ze hebben hier alleen maar machetes, ik moet er geen tekening bij maken denk ik). Op een bevolking van 10 miljoen kan dat tellen en daarbuiten waren er dan 2,5 miljoen vluchtelingen of zo - mmm die cijfers kunnen we gemakkelijk naar Belgie doortrekken, stel je eens voor.

Ik ben het Kigali Memorial Centre gaan bezoeken en na de twee uur rondgang was ik dan ook behoorlijk van mijn melk.

Maar de maatschappij hier beseft blijkbaar wel dat dit een vreselijke tragedie is die nooit vergeten mag worden en jaarlijks zijn er dan ook herdenkingen. Zo staat het hele openbare leven en het zakendoen in de maand april trouwens op een laag pitje als respect aan de slachtoffers.

Dus voorlopig nog geen foto's van gorilla's in de mist, maar ik kom binnen twee weken terug en wie weet. Een ding is zeker, als ik vanaf nu in de supermarkt producten vanuit Rwanda zou tegenkomen, dan kunnen ze alvast op mijn aankoop rekenen.

Zullen we es een filmke proberen? Klik op de foto hiernaast:

My Review Of The Place I Stayed

Loading Reviews