Huis ligt vast!

Trip Start Jan 02, 2012

Flag of United Arab Emirates  ,
Friday, June 15, 2012

Allez ja, de meeste huizen liggen gelukkig wel vast, 'k wil maar zeggen dat ik een paar dagen geleden het huurcontract getekend heb voor ons huisje.

Zoals je weet woon ik hier tijdelijk op een appartement in Dubai Marina maar dit heeft maar 1 slaapkamer dus niet geschikt voor ons allen. De huizenjacht is eigenlijk nooit echt gestopt. Ik was altijd wel aan 't uitkijken en rondvragen naar ervaringen van mensen in verband met hun woonwijk. Maar een paar weken geleden dan terug volle kracht vooruit, een hele rits makelaars gecontacteerd om ons nieuwe nestje te vinden.

De woonwijk lag al vast, namelijk de 'Green Community' die vlakbij de school van de kids ligt. Maar in de community zijn 2 helften ('east' en 'west') die gescheiden worden door een weg. In de ene helft staan er halfopen en gesloten bebouwingen, en in de andere eerder losstaande huizen (in de maat die wij zoeken). Initieel ging onze voorkeur duidelijk uit naar een losstaand huis, maar die kant van de woonwijk ligt dus wel gescheiden van het 'community center'. Da's de lokale shopping kern met ook een paar leuke resto's. De zogenaamde 'Townhouses' (halfopen en gesloten woningen) liggen in de wijk die wel tegen het community center aanligt, wat het grote voordeel heeft dat je met de fiets (of te voet) kan gaan shoppen zonder een straat over te moeten, vooral met de kids is dat wel leuk. Of bijvoorbeeld een terrasje doen of naar de McDonalds of ander lokale resto. Er is aan die kant ook meer publiek park en de tuinen zijn merkelijk 'rijper' omdat die zone een paar jaar eerder ontwikkeld werd en je hebt daar dus werkelijk serieuze bomen staan. Trekt ons wel aan met onze 'groene' achtergrond in Keerbergen.

Tijdens mijn bezoeken had ik dan toch maar besloten om zo eens een Townhouse te gaan bekijken alhoewel ik wel liever iets losstaand had, met daarbij ook een grotere tuin natuurlijk. En dat bezoek maakte het er niet gemakkelijker op. Zowel de losstaande huizen (zgn. 'bungalows' met alles gelijkvloers - iets wat we dan weer minder prettig vinden) als de townhouses hebben exact dezelfde oppervlakte, een zeer ruime 400m2 en meer badkamers dan we ooit nodig gaan hebben. En het feit dat de townhouses een verdieping hebben, is dan ook weer aantrekkelijker voor ons.

Het was dus een moeilijke beslissing, vooral de kleine tuin heeft me lang tegengehouden om voor een townhouse te gaan maar uiteindelijk dacht ik dan: een 'grote' tuin zonder zwembad daar heb je hier eigenlijk toch ook niks aan, behalve dan veel maandelijkse kosten aan water voor de planten. En zo'n klein eigen zwembad dat niet gekoeld is, is ook niet prettig meer vanaf mei/juni. Dus zijn we gezwicht voor een townhouse. Dat dan ook beter gelegen is voor de kids als die zelf al es naar de supermarkt of de McDonalds willen gaan.

De volgende (en gelukkig laatste) stap was dan het huis zelf te kiezen :-). Neen, ook weer niet gemakkelijk, ik schat dat er misschien een paar honderd huizen staan. Ze zijn allemaal zo goed als hetzelfde maar de ligging is natuurlijk verschillend, ten opzichte van het dichtsbijgelegen community zwembad en ook ten opzichte van de shopping. En er zijn halfopen hoek-units en er zijn de gesloten midden-units. De tuinen, alhoewel ze niet groot zijn. kunnen toch ook telkens serieus verschillen.

Bij aanvang van mijn bezoeken stonden er zo'n stuk of 5 townhouses te huur, die vrij waren of binnenkort vrij kwamen. Daarvan wel slechts 2 hoek-units wat we toch wel leuker zouden vinden. De eerste hoek-unit lag aan de buitenrand van de community, dus tegen de rondomliggende straat, wel gescheiden met een hekwerk en voldoende ruimte en planten en zo, dus dat hoeft eigenlijk geen probleem te zijn. Dit huis ligt wel iets verder van een zwembad, maar is onmiddellijk beschikbaar en aan een redelijk interessante prijs. Nu was er nog een 2e hoekhuis, maar daar ben ik tot op vandaag niet binnengeraakt - huurder op reis, eigenaar kan ook niet binnen, zou pas mid augustus vrij zijn... Nu zijn die binnen toch allemaal hetzelfde maar dit huis sprak me toch meer aan qua ligging (op 5 huizen van een zwembad) en ook qua tuin (iets meer privacy en meer bomen errond).

Nu bij terugkomst vanuit Marokko bleek de makelaar veranderd te zijn van dit laatste huis en die wisten me nu te zeggen dat we erin zouden kunnen vanaf begin augustus - wat voor ons nog net haalbaar zou zijn (we willen ook niet te lang met z'n allen op het appartementje zitten). Dan heb ik dus niet meer getwijfeld en de knoop doorgehakt. Het risico werd immers elke dag groter dat we uiteindelijk iets moesten nemen wat enkel nog vrij was. Schrijf het maar ineens op: we zitten in Green Community West, townhouse 823. Vier slaapkamers en nog een maidsroom - dus al bij al meer dan genoeg plaats voor logees, en het lijkt me ook wel fijn iets meer oppervlakte te hebben als je in de zomer dan toch niet buiten kan van de warmte.

Wordt nog wel even schipperen, dat weekje op appartement, en de container met de meubels nog een beetje tegenhouden, maar soit 't zal goed zijn. En de vorige huurder vertrekt een week eerder zodat de eigenaar nog net de tijd heeft om wat kleine herstellingen te doen en alles te laten herschilderen.

De Lou on

Wij hebben dat adres hier goed genoteerd. Ge weet nooit waarvoor we dat nog kunnen nodig hebben he Dick...... ;-))

petitbeurreke
petitbeurreke on

Een goe gedacht! en neem zeker ook mijn telefoonnummer mee want die gaan ze waarschijnlijk wel vragen aan de paspoortcontrole.