Woonwijk? OK!

Trip Start Jan 02, 2012

Flag of United Arab Emirates  , Dubayy,
Saturday, March 17, 2012

Dubai is een grote (eigenlijk vooral lange) stad (ong 2 miljoen inwoners) met vele verschillende wijken die nogal verspreid liggen (zie ook blog-entry "dubai in kaart gebracht"). Het is dus niet 1 groot centrum maar eerder verschillende kleinere centra met daartussenin een allegaartje van woonwijken, hotels, shopping etc.

Je kan dus misschien wel in dezelfde stad wonen, maar toch 50km uit mekaar zitten. Dit wil natuurlijk zeggen dat de keuze van een woonwijk een belangrijke impact heeft op je dagelijkse mobiliteit. Idealiter woon je naast je werk en de school van de kids, maar liefst ook wel een beetje uit de drukte van de stad zodat we een tuin hebben (allez wij hebben dat toch graag).
De ligging van IBM ga ik niet veranderd krijgen dus daar moeten we mee leven, en de school ja die ligt eigenlijk ook al zo goed als vast. Op basis hiervan kunnen we dus al een aantal wijken schrappen. Met behulp van internet en input van collega's kan je de lijst nog wat inkorten en dan blijven er nog de onsite bezoeken om de knoop te kunnen doorhakken. Dit is voor ons eigenlijk de enige realistische manier om van zo vele mogelijkheden tot een finale keuze te komen. Onderstaande is dan ook het resultaat van 2 maanden noeste arbeid geweest.

Onze 'guiding principles' zijn dus:
- niet te ver van IBM, moet te doen zijn in ongeveer 30 minuten rijden
- niet te ver van school, liefst 15-20 minuten, kwestie van ook niet te ver van klasgenootjes te wonen
- tuin
- rustige wijk waarin de kids buiten kunnen spelen en fietsen
- woonwijk met voldoende zwembaden en sportfaciliteiten
- winkels in de buurt voor dagelijkse shopping
- niet te ver van strand is altijd meegenomen
- huis met voldoende ruimte voor logees
- en ja niet onbelangrijk, binnen budget!

Even schetsen hoe de woonwijken hier georganiseerd zijn, Waar wij naar uitkijken is een huis in een 'community'.  Da's een woonwijk met laten we zeggen 100-200 huizen die ommuurd is met een paar bewaakte ingangen. Binnenin heb je dus beperkt verkeer, en kinderen spelen op straat. Er zijn ook altijd een aantal zwembaden en soms sportvelden, hoeveel en wat er juist is varieert van community tot community. In de buurt van de community (buiten de gated area) is er meestal ook een kleine shopping kern met de belangrijkste winkels (supermarkt, kapper, bakker, ...). Soms ligt er ook een school dicht aan de community.

Een andere manier van wonen is een 'compound', da's een ommuurd huizenblok die met de tuinen aan mekaar grenzen met een shared zwembad in 't midden. Het aantal mensen is hier dus veel minder (zoiets van een 4-10 huizen) en als je geluk hebt met de buren kan dat ook wel leuk zijn. Hier dus geen gates en iedereen kan gewoon in de straten tussen de compounds rondrijden, op straat spelen lijkt me hier minder aangewezen.

De eerste grove selectie was dus redelijk voor de hand liggend door de ligging van de school en IBM. Dan wat surfen naar info over de wijken om een gevoel te krijgen. Immo sites geven ook een goed idee van de prijsrange. De laatste stap is dan ter plaatse gaan kijken.

Het was Vincent die me liet kennismaken met 'wonen in Dubai', hij had een middagje huizen kijken gepland voor mij. Hij doet dit duidelijk graag (hij is nog makelaar geweest in een vorig leven denk ik) en heeft me dan ook enkele tips meegegeven, die al goed van pas gekomen zijn.

Eerste stap is binnen geraken in zo'n community want er zijn altijd gates met een gesloten slagboom en wachter. Het simpelste is om te blijven doorbollen met je auto terwijl je je hand opsteekt en glimlacht naar de bewaker. Immers als je een vaste bewoner bent ga je ook niet altijd stoppen en raamke opendoen. Als je dan met een typische 'expat' auto rijdt, wil dat al wel es lukken. Ingeval je dan echt moet stoppen heb je best de nummer van een villa/straat bij de hand die je kan vermelden dat je daar op bezoek bent, anders kan het wel es lastig worden.
Als er ergens werklui bezig zijn, kan je ook al wel es makkelijk binnen geraken in een huis. Veel kans dat de eigenaar werken laat uitvoeren tussen 2 verhuringen in en met een assertieve houding tegenover die gasten geraak je dan wel binnen.

Hieronder een overzicht van wat wij/ik zoal bezocht hebben:

Motor City:
 Ik was hier met Vincent komen rondrijden en de wijk sprak me redelijk aan, maar het alles gelijkvloers 'bungalow' type vind ik iets minder. De huizen leken wel serieus ruim te zijn binnenin.

Hier staan ook van die halfopen en gesloten "Townhouses":

Arabian Ranches:
Arabian Ranches is een iets oudere wijk (nu ja wat is oud hier in Dubai) waar Vincent en Sabrina vroeger ook nog graag gewoond hebben met redelijk veel zwembaden en toestanden.

Het huis dat we hier bezocht hebben (met makelaar voor een keertje) was ons toch te oud, niet qua leeftijd waarschijnlijk maar wel afgeleefd (stukken van de deuren en zo). Kregen we dus niet echt een blij gevoel bij. Wel een uitzonderlijk grote tuin. Belangrijk hierbij is om de oppervlakte gazon toch ietwat te beperken want da's allemaal dagelijks te sproeien water is hier niet goedkoop. Dus een deel terras met verharding is wel aangewezen.

Green Community East:
Slagboom ging niet open toen we kwamen aanrijden en ja we hadden wel een straatnaam gevonden op ons stratenplan maar niet echt een nummer dus bluffen dan maar. Dus ik zeg "Lane 1, villa 12". Die gast kijkt zo een beetje en vraagt nog es waar moet je juist zijn? Awel "Lane 1, villa 12".  "Villa 12?"  Ik doe even alsof ik met Nancy overleg en onze papieren raadpleeg op Nancy haar schoot. "Yes, villa12!".

Die kerel blijft vreemd kijken maar allez de slagboom gaat toch open. Dus we rijden wat rond en dan zien we nummers ven de huizen: 122, 231, 415, ... dus allemaal 3 cijfers! Niet moelijk dat die man zo raar keek met onze "villa 12" :-)

Hier staan op 't eerste zich allemaal 'townhouses', dus van die gesloten of halfopen bebouwing. Kleinere tuin dus en risico op geluid van de buren dus eigenlijk liever niet.

Victoria Heights:
Deze wijk leek ons een echte kanshebber op basis van de foto's en info van makelaars online. Ik was hier al es alleen komen rondrijden en dan had ik het geluk dat de bewaker de planten aan het water geven was en dus zijn slagboom open liet staan. De wijk ligt direct aansluitend aan Motorcity, echt een aangename wijk met mooie huizen.

Ik had dan ook nog es een makelaar gebeld om es binnen te kijken samen met Nance tijdens ons droomweekend: "Ja dat is geen probleem om te bezoeken maar ik kan op dit moment niet, maar bel gerust aan bij nummer xxx, das een dokter en die heeft er geen probleem mee als er iemand komt kijken. Moest er toch een probleem zijn, bel me dan even".
Zo gezegd, zo gedaan. Altijd wel even zoeken in de wijk want straatnamen zijn hier bijna onbestaand. Aangebeld, niemand thuis precies, vreemd want wel een auto voor de deur. Nog es gebeld, en ja komt er ne kerel (Fillipijn of zo) aangewandeld vanuit de tuin. Dat was blijkbaar de vent van de Nanny of de Housekeeper of whatever, die mee in huis woonden. Dus wij vragen  om es te binnen te mogen kijken.  Mevrouw de dokter was blijkbaar in 't buitenland en "Oei tja, mevrouw heeft ons niks van een bezoek gezegd hoor". Ik dacht aan Vincent's tip ivm assertiviteit dus "Neen dat klopt, we hebben daarstraks pas met de makelaar besproken, maar het zou geen problem mogen zijn om es binnen te kijken. En mijn vrouw is hier enkel maar dit weekend in het land dus we willen nu toch echt wel binnenkomen, hoeft niet lang te duren".  "Ah ja, sorry maar ik heb geen sleutel van de voordeur dus kom maar langs de zijdeur".

En dat viel dus serieus tegen qua oppervlakte. Het was een "3 bedroom villa", maar de ruimtes en kamers waren niet echt ruim. En dan ook maar 3 slaapkamers dus voor logies ook niet echt optimaal.

Green Community West:
De Green Community West ligt naast de Green Communicity East (ja echt), en daarmee nog iets dichter bij de school. Het zou zelfs met de fiets kunnen denk ik in de winter (dat klinkt me toch nog altijd vreemd :-).  Een 20km van IBM, dus waarschijnlijk een half uur of zo, dus nog doenbaar. Ook dicht bij het plaatselijke shopping center dat ik nu wel es ben gaan bezoeken. Dat is vrij uitgebreid, met een grote supermarkt en verscheidene restaurantjes met terrasjes (pizzeria, McDonalds, Thai, libanees, italiaan, Steakhouse en de nodige coffee-huizen natuurlijk), German Bakery, pharmacy, kapper, petshop, aquarium, speelgoed, zwemspullen ...

Even gepraat met de duitse bakkerin en die woonde hier heel graag en haar kinderen ook. Terwijl zij in de winkel staat, hangen de kinderen rond bij hun vriendinnetjes in de wijk. Iedereen kent iedereen en houdt een oogje in het zeil over mekaar en de kids.
Heb me daar even op terrasje gezet met zicht op een kunstmatig meertje dat ze daar hebben aangelegd en er kwamen kinderen met hun fiets rondrijden om een ijsje te halen in de shopping, en gezinnen met de buggy wandelen, toffe sfeer wel. Ik zag dan ook dat de Gr Comm East pal aan de shopping grenst en dat je dus te voet of per fiets vanuit de woonwijk naar de shpopping rijdt zonder door het verkeer te moeten.  De Green Comm WEST ligt op 1 weg verwijderd, denk wel dat dit ook te doen is met de fiets, moet ik nog es bekijken want das wel een pluspunt.

De "bungalows" (losstaand huis met alles gelijkvloers) die ik hier bezocht heb, zijn van exact hetzelfde type als de bungalows in Motorcity. Echt wel ruim dus, met 4 slaapkamers groot salon en nog es een zeer ruime eetkamer. Een maidsroom los van het huis, wat een westers gezin toch leuker vindt. Heb de indruk dat de tuinen hier iets rijper zijn (dus gotere bomen en struiken), wat ik wel leuker vind.

Mijn collega Mazen, die ongelofelijk maar waar nog een paar jaar in Antwerpen heeft gewoond, vertelde me dat over 't algemeen een Arabisch gezin liever de maid in huis heeft zodat ze die continu kunnen in 't oog houden wat ze aan het doen is. Terwijl een westers gezin die tegen de avond liever buiten heeft en zijn privacy wil. dit type huis is dus eerder voor een westerling opgezet. Sommige maids op zoek zij naar werk vermelden dan ook in hun advertentie dat ze op zoek zijn naar een westers gezin :-)   Mazen woont trouwens in een Townhouse in Motorcity. Hij vond Antwerpen een toffe stad om te wonen, vooral dan in de zomer op een terras op de Groenplaats, "Alleen jammer van die 364 andere dagen dat het regent".

De tuinen verschillen wel heel erg van huis tot huis. Sommige zijn precies een stuk woestijn of strand, maar andere hebben mooie beschaduwde stukken door hogere bomen. En ook de ligging in de wijk kan wel een verschil maken zoals afstand tot de supermarkt of zwembaden bijvoorbeeld. Dat moeten we dus nog even afwachten, nu stonden er wel een stuk of 5 huizen te huur dacht ik. We vermoeden/hopen wel dat juli een wisselmaand zal zijn en dat er dan zeker voldoende huizen vrij gaan komen.

En dan zag ik vanuit de tuin aan de overkant van de straat (in een 'cul de sac' zoals ze dat hier vreemd genoeg ook noemen :-)  een groot huis met verdieping erop staan. Leek me waarschijnlijk wel te groot voor onze portemonnee maar ik wilde toch wel es gaan kijken. Jammer genoeg was de voordeur gesloten maar door het venster kon je de grote ruimtes al vrij goed zien. En als een geoefend huizenjager toch maar es alle terrasdeuren proberen. En YES, vanachter staat er een schuifdeur los!  Inderdaad een zeer ruime woning, achteraf op internet gekeken en staat te huur aan 220.000aed per jaar (ong 3700eur per maand), dus boven budget.

Conclusie:
Alles in overweging genomen komt Green Community West er voor ons het beste uit. Het plan is dan ook om ergens eind mei opnieuw contact te nemen met de makelaar(s) om te zien welke huizen er dan op de markt staan (of gaan komen). Misschien moet ik tegen dan toch nog maar es zo'n Townhouse gaan bezoeken want ik vind die ligging precies nog ietsje beter, maar kan die huizen niet inschatten qua oppervlakte of tuin.